تبیان، دستیار زندگی
امسال به دلیل حمله داعش به شمال عراق تعداد زیادی از عراقیها آواره شده و جمعی از این مردم ستمدیده هم اکنون در موکب هایی که در مسیر پیاده روی اربعین هستند ساکن هستند. این موضوع باعث شده پیاده روی اربعین امسال حساسیت هایی داشته باشه چون این افراد همه شیعه ن
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شرایط خاص پیاده روی اربعین امسال


امسال به دلیل حمله داعش به شمال عراق تعداد زیادی از عراقی ها آواره شده و جمعی از این مردم ستمدیده هم اکنون در موکب هایی که در مسیر پیاده روی اربعین هستند ساکن هستند. این  موضوع باعث شده پیاده روی اربعین امسال حساسیت هایی داشته باشه چون این افراد همه شیعه نبوده و تعدادی از آنها سنی هستند و شاید این فرصتی طلایی باشد که این مردم که مستضعف فرهنگی هستند با دیدن این پیاده روی و شور و حرارت محبت امام حسین علیه السلام به سمت اهل بیت کشیده شوند و به هدایت نزدیکتر.

پیاده

این فرصت  البته ممکن است تبدیل به تهدید شود و آن زمانی هست که برخی افراد در هیئت ها و گروه ها لعن علنی و به اسم به مقدسات اهل سنت کنند و این موضوع می تواند نه تنها این فرصت را از بین ببرد بلکه تبدیل به تهدید و خطر کند و آنها را به لجبازی و عناد وادار کند.

من هیچ کس از اهل سنت را ندیده ام که با لعن علنی ما شیعه شده و از اعتقادادش دست کشیده باشد ولی در طول تاریخ چه بسیار افرادی بوده اند که با اخلاق خوش و تبیین حقیقت با آغوش باز حقیقت را پذیرفته اند.

به سایر محبانی که این نکات رو در نظر نمی گیرند به دور از درگیری و با زبان خوش تذکر و توضیح دهیم که ان اشاء الله زیارت اربعین امسال پربارتر از هر سال باشد.

حاضرم این تبری رو همچنان اندرون خود دارم تا حتی یک نفر هم به سب کنندگان مولایم علی اضافه نشود. آماده ام به جای بیان اسم فلانی و فلانی بگویم اللهم العن اعدا محمد و آل محمد تا حتی یک نفر را ذره ای از مولایم حسین دور نکرده باشم.

اگر شیعه ایم مثل اهل بیت این بغض ها را فرو بخوریم تا مقدساتمان هتک نشوند و راه های هدایت بسته نشود.

دقت کنیم که ارادت به سیدالشهدا ‌علیه‌السلام تنها مختص شیعیان نیست، بلکه برادران اهل تسنن هم به امام حسین ‌علیه‌السلام عشق می‌ورزند؛ چرا که جدا از محبت تمام مذاهب اسلامی به فرزندان پیامبر (صلی الله علیه و آله) یزید در حق اهل سنت هم فراوان ظلم کرده و فاجعه‌ای چون فاجعه‌ی «حره» در مورد اهل سنت در مدینه به دستور او انجام گرفت که طی آن، بسیاری از صحابه و تابعین کشته شدند، به زنان مسلمان تجاوز شد و جوی خون به راه افتاد. آن وقت بود که همه‌ی مسلمین به علت قیام اباعبدالله ‌علیه‌السلام پی بردند. یزید چهره‌ی منفور تاریخی در جهان اسلام است.

اهل سنت بر اقامه نماز شیعیان حساسند و همیشه این خرده را می گیرند که شیعیان برای نمازشان ارزش قائل نیستند یادمان باشد امام حسین علیه السلام در چه شرایطی نماز ظهر عاشورا را به جا آوردند و لحظه ای در اقامه نمازمان تأخیر نیاندازیم

باید در این اربعین روح عطوفت شیعه را به این زخم خوردگان افراط و تفریط، نشان دهیم، یادمان باشد که با روی باز با هم دیگر رفتار کنیم همه دارند سختی می کشند و خسته می شوند.

نخواهیم بار سختی های خود را بر شانه دیگران بگذاریم و با نق زدن های مداوم عرصه را بر دیگران تنگ نکنیم، اگر حوصله مان سر رفت یاد ادب حضزت عباس علیه السلام بیفتیم که چگونه فدایی مولایش بود.

و خلاصه اگر اخلاق بدی داریم در مرز بگذاریمش و با خود کربلا نبریمش.

سعی کنیم اگر شبهه ای به گوشمان رسید از خودمان فتوا صادر نکنیم، دقیق و مستدل صحبت کنیم، اگر نمی دانیم حتما  هستند کسانی که بیشتر از ما بدانند،  بسپاریم به اهلش تا روشنشان کنند.!

اهل سنت بر اقامه نماز شیعیان حساسند و همیشه این خرده را می گیرند که شیعیان برای نمازشان ارزش قائل نیستند یادمان باشد امام حسین علیه السلام در چه شرایطی نماز ظهر عاشورا را به جا آوردند و لحظه ای در اقامه نمازمان تأخیر نیاندازیم.

باید بگوییم خوشا به حال این زائران عاشق ابا عبدلله الحسین علیه السلام که علی رغم همه تهدید های داعش ره خود را رفتند و لحظه ای در هدف خود شک نکردند، اینان همان مجاهدان در راه خدا هستند که از تهدید ها و تطمیع ها نمی هراسند.

هرکسی امروز در اجتماع عظیم زیارت اربعین شرکت می‌کند، به‌نوعی نام خود را در شمار مدافعان اسلام ثبت کرده است، چون دفاع از حرم اهل‌بیت ‌علیه‌السلام و مسلمانان، دفاع از اسلام است. امروز حضور در پیاده‌روی اربعین، تقویت جبهه‌ی اسلام در برابر کفر است و این قدرت‌نمایی عظیم اربعین، مایه‌ی امنیت جهان اسلام و حتی جامعه‌ی اسلامی ماست.

اهمیت اربعین در کلام رهبری

اساسا اهمیت‌ اربعین‌ در آن‌ است‌ که‌ در این‌ روز، با تدبیر الهی‌ خاندان‌ پیامبر(صلی الله علیه و آله)، یاد نهضت‌ حسینی‌ برای‌ همیشه‌ جاودانه‌ شد و این‌ کار پایه‌گذاری‌ گردید. اگر بازماندگان‌ شهدا و صاحبان‌ اصلی‌، در حوادث‌ گوناگون‌ ـ از قبیل‌ شهادت‌ حسین‌ بن ‌علی‌(علیهما‌السلام‌) در عاشورا ـ به‌ حفظ یاد و آثار شهادت‌ کمر نبندند، نسل‎های‌ بعد، از دستاورد شهادت‌ استفاده‌ی‌ زیادی‌ نخواهند برد.(29/6/68)

فرآوری: محمدی                

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منبع:

سایت رهروان ولایت

بیانات حجت الاسلام پناهیان به نقل از ایلام بیدار

سایت اربعین

مطالب مرتبط:

چرا فقط امام حسین(علیه‌السلام) اربعین دارد؟

چگونه مرگ را به تاخیر اندازیم؟

کربلا، گوهر شب چراغ زمین

چگونه اشک ها الماس می شوند؟!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.