تبیان، دستیار زندگی
علی اصغر پور محمدی معاونت سیما با ادغام دو شبکه تلویزیونی نمایش و تماشا اولین اقدام جدی خود در رابطه با وعده تغییرات محتوایی در سیما را اجرا کرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اولین تصمیم جدی معاونت جدید سیما


علی اصغر پور محمدی معاونت سیما با ادغام دو شبکه تلویزیونی نمایش و تماشا اولین اقدام جدی خود در رابطه با وعده تغییرات محتوایی در سیما را اجرا کرد.

اولین تصمیم جدی معاونت جدید سیما

با تغییر ریاست سازمان صدا و سیما و آمدن دکتر سرافراز خیلی ها منتظر هستند تا ببینند چه تغییراتی در روند برنامه های تلویزیون اتفاق می افتد و آیا مخاطبینی که به مرور از این رسانه فاصله گرفته اند دوباره به سمت آن باز می گردند یا نه؟

ادغام دو شبکه ی نمایش و تماشا

دکتر سرافراز با انتخاب علی اصغر پور محمدی به عنوان معاونت سیما خیلی ها را به این امیدوار کرده است که مخاطب از دست رفته چند سال گذشته، دوباره به تلویزیون باز می گردد. از آنجاییکه پور محمدی در کارنامه کاری خود فعالیت های قابل توجهی از جمله مدیریت شبکه های سه و پنج و مسئولیت فرهنگی و اجتماعی در شبکه های یک و دو را در مقطعی بر عهده داشته است؛ و در زمان مدیریت چند ساله شبکه سه سیما توانست تولیدات شبکه سه را تبدیل به پربیننده ترین برنامه ها از لحاظ تنوع موضوعی و کیفیت ساخت کند خیلی ها امیدوار هستند تا با انتخاب او به عنوان معاونت سیما اتفاقات مثبتی در تولیدات برنامه های شبکه های مختلف رخ دهد.

پور محمدی از ابتدای آمدنش این نکته را چندین بار ذکر کرده است که قرار است از لحاظ محتوایی تغییراتی در سازمان ایجاد شود که این تغییرات کمک بزرگی به بالا رفتن کیفیت تولیدات خواهد کرد. با خبری که در رابطه با ادغام دو شبکه تلویزیونی نمایش و تماشا از طرف وی مطرح شد، شاید به توان گفت این جدی ترین اقدام او پس از انتصاب در سمت معاونت است و این اقدام او نوید بخش این است که معاونت جدید سیما در تغییرات محتوایی و بالا بردن کیفیت شبکه های سیما عزمی جدی دارد.

افزایش تعداد شبکه های تلویزیون در یک دوره زمانی با توجه به اینکه با برنامه و هدف چندان مشخصی صورت نگرفته بود مانع از دیده شدن و موفقیت این شبکه ها شد و خیلی زود این شبکه های تازه تأسیس را به سمت موازی کاری با یکدیگر و بازپخش برنامه ها برد

افزایش تعداد شبکه های تلویزیون در یک دوره زمانی با توجه به اینکه با برنامه و هدف چندان مشخصی صورت نگرفته بود، مانع از دیده شدن و موفقیت این شبکه ها شد و خیلی زود این شبکه های تازه تأسیس را به سمت موازی کاری با یکدیگر و بازپخش برنامه ها برد؛ تا جاییکه بعضی اوقات یک سریال به طور همزمان در چند شبکه تکرار می شود. راه اندازی شبکه های متعدد با کارکردهایی نزدیک به هم بزرگ ترین مشکل برای شبکه های تازه تأسیس است که در تعریف ساختار و سیاست هر کدام از این شبکه ها نقش هایی نزدیک به هم را تعریف می کند و این کارکردهای نزدیک به هم به مرور مخاطب را دور می کند. مخاطبی که دائما با برنامه های تکراری و کم محتوا مواجه باشد بعد از مدتی ترجیح می دهد بجای تماشای برنامه هایی تکراری و فاقد جذابیت به سراغ برنامه هایی برود که جذابیت و کیفیت محتوایی بالاتری دارند و رسانه های دیگر را دنبال می کند.

اولین تصمیم جدی معاونت جدید سیما

در صورتی شبکه های تازه تأسیس می توانند مخاطب مورد نظر خود را داشته باشند که در تعریف کارکردها و تولیدات خود بازنگری جدی داشته باشند و از موازی کاری و پخش همزمان برنامه های تکراری خودداری کنند.

بالا رفتن کیفیت برنامه ها و برنامه ریزی و توجه بیشتر در هزینه ها یکی از اتفاقاتی است که در این ادغام‌ها صورت می گیرد. در واقع ظاهرا مدیران تازه تلویزیون به دنبال این هستند تا با کنداکتور محدود و تولید برنامه‌های با کیفیت، مخاطب را جذب کنند و خیلی به دنبال تعداد بالای کانال‌ها با برنامه‌هایی فاقد کیفیت و تکراری نیسنتد.

عملی شدن این روند علاوه بر کمکی که به بالا رفتن کیفیت برنامه سازی می کند مانع از موازی کاری ها و بازپخش ها خواهد شد.

محتوای خوب در هر موقعیتی یک عامل اصلی و تأثیرگذار در بالا رفتن کیفیت کار محسوب میشود.

در صورتی که مسئولین جدید رسانه ملی بتوانند تغییرات محتوایی را در بخش هایی از تولیدات سیما عملی کنند قطعا تلویزیون را از رفتن به سمت برنامه های کم کیفیت نجات می دهد.

ظاهرا پور محمدی با تأکید بر حفظ جذابیت تولیدات در کنار محتوای مناسب به دنبال مخاطب از دست رفته تلویزیون در سال های اخیر است که امید است با برنا مه ریزی و هم اندیشی بیشتر مسئولین فعلی این اتفاق هر چه زودتر رخ دهد و تلویزیون به عنوان یک رسانه جدی و مهم در بین گروه های مختلف اجتماعی به ویژه خانواده ها به کارکرد اصلی خودش بازگردد.

زهرا فرآورده

بخش ارتباطات تبیان


مطالب مرتبط:

تغییرات محتوایی در تلویزیون