تبیان، دستیار زندگی
بدگمانی باعث گسستن رشته الفت و دوستی به ویژه میان همسران گشته و تفرقه و جدایی را در روابط آنان حاكم می‏سازد. از امام علی (علیه السلام) روایت شده است: بر هر كه بدگمانی چیره شود، صلح و صفا میان او و دوستانش از میان می‏رود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با این کار عبادتتان را تباه نکنید!

زن

آیا تا به حال این موارد را از بعضی افراد شنیده اید؟ تازه ازدواج کرده ام، اما گاهی اوقات نسبت به همسرم بسیار حساسم و او هم مرا بد دل و بدبین می داند؛ ما مشكل خاصی نداریم فقط گاهی اوقات در مورد مسائل حجاب و رفتار با نامحرم دچار مشكل می شویم.

در ابتدا باید گفت: از جمله مهم ترین فضائلی که در رشد و تکامل انسان و نیز در وحدت و تکامل خانواده نقش بسزائی دارد، حسن ظن می باشد. ارزش این فضیلت وقتی معلوم می ‌شود كه بدانیم امید و نشاط در زندگی و خانواده در سایه آن حاصل می‌شود. پیشوایان دین این موضوع را در روایات خود تأكید كرده‌اند و بزرگان و فقها نیز بابی مستقل برای آن گشوده اند. در مقابل، اسلام به طور صریح با مسئله بدبینی و بدگمانی مبارزه می کند و مسلمانان را از این بیماری خطرناک برحذر داشته و به حسن ظن رهنمون می ‌سازد. قرآن کریم و احادیث معصومین(علیهم السلام) کاملا روشنگر این مطلب می باشند که بدبینی و سوء ظن در میان مسلمانان امری مذموم و حسن ظن که نقطه مقابل آن است امری نیکو و مورد تایید و تاکید است.

امام علی(علیه السلام) می فرمایند:

"خوش گمانی از برترین سجایای اخلاقی و بهترین عطایاست."

و نیز فرمودند:

"برترین پارسایی خوش گمانی است."

برای رهایی از احساسی كه نسبت به همسر خود یافته اید، شایسته است برخی از تبعات بدبینی را به خاطر داشته باشید:

1. گوشه ‏گیر شدن شخص بدگمان؛ در روایتی از حضرت علی (علیه السلام) می‏خوانیم: كسی كه به مردم گمان خوبی ندارد و نسبت به آنان خوش‏گمان نمی‏باشد، از تمام مردم وحشت می‏كند.

بدگمانی باعث گسستن رشته الفت و دوستی به ویژه میان همسران گشته و تفرقه و جدایی را در روابط آنان حاكم می‏سازد. از امام علی(علیه السلام) روایت شده است: بر هر كه بدگمانی چیره شود، صلح و صفا میان او و دوستانش از میان می‏رود

2. بدگمانی باعث گسستن رشته الفت و دوستی به ویژه میان همسران گشته و تفرقه و جدایی را در روابط آنان حاكم می‏سازد. از امام علی(علیه السلام) روایت شده است: بر هر كه بدگمانی چیره شود، صلح و صفا میان او و دوستانش از میان می‏رود. چه بسیارند مردان و زنانی كه به هر دلیلی در جریان زندگی زناشویی خود نسبت به یكدیگر دچار بدبینی و سوءظن گردیده و طعم شیرین زندگی مشترك در كامشان تلخ شده است؛ زیرا دیگر در خود توان ابراز محبّت نسبت به شریك زندگی را احساس نمی كنند و یا اینكه ابراز محبّت همسر خود را باور نمی نمایند.

3. از نظر معنوی نیز بدگمانی، عبادت را تباه می‏سازد و اثر آن را از بین می‏برد. امام علی(علیه السلام)می‏فرماید: از بدگمانی بپرهیز، چون اثر عبادت را از بین می‏برد و گناه انسان را بزرگ می‏كند. ایمان با بدگمانی جمع نمی‏شود. گمان بد نسبت به انسان نیكوكار، بدترین گناه و زشت‏ترین ظلم است.

راهكارهای رهایی از بدبینی

طبیعی است که به دست آوردن هر چیزی در گرو شرایطی است و برای دستیابی به آن باید از راه های ویژه‌اش وارد شد. در اینجا بعضی از راه های دستیابی به حسن ظن معرفی می شود:

الف) پرستش نیکو: خداوند را به خوبی پرستیدن، راهی برای به دست آوردن حسن ظن است که انسان نیکو پرست را دارای گمان و پندار نیک می گرداند. شاید با تاثیر حسن بندگی است که امام علی(علیه السلام) می فرماید:

"هر کس عبادتش نیکو باشد گمان و پندارش نیکو می شود."

ب) ترتیب اثر ندادن به سوء ظن(بی اعتنایی): در حوزه اخلاق و معاشرت، اصل اولی بر حسن ظن است مگر آن که خلاف آن ثابت شود و راز این استثناء آن است که نهاد جامعه و نهادهای اجتماعی بدون پایبندی و کاربرد این اصل، استوار و پابرجا نمی باشند.

از نظر معنوی نیز بدگمانی، عبادت را تباه می‏سازد و اثر آن را از بین می‏برد. امام علی(علیه السلام) می‏فرماید: از بدگمانی بپرهیز، چون اثر عبادت را از بین می‏برد و گناه انسان را بزرگ می‏كند. ایمان با بدگمانی جمع نمی‏شود. گمان بد نسبت به انسان نیكوكار، بدترین گناه و زشت‏ترین ظلم است

ج) پرهیز از پیش داوری: اگر انسان بتواند از پیش داوری پرهیز کند و منتظر بماند تا با گذر زمان به حقایق برسد، می تواند زمینه ایجاد حسن ظن را در خود به وجود آورد و به مرور زمان به آن دست یابد.

د) توجه به حضور خدا در هستی(خداوند را حاضر و ناظر دیدن): قرآن کریم می فرماید:

"هر کجا باشید او با شماست." ؛ "پس به هر سو رو کنید، آنجا روی(به) خداست."؛ "خدا از آنچه می کنید، غافل نیست."

اگر انسان ها از باورهای توحیدی و ارزش های خدا محورانه آگاه باشند، در این صورت هنجار شکنی و بزهکاری به کمترین اندازه خود فرو می کاهد و انسان مزه شیرین حسن ظن را از محصول آن می چشد.

ه) نیک انگاری: امام علی(علیه السلام) می فرماید:

"گمان و انگاره ات از گفتار و کردار برادر مومنت، نیکوترین گونه آن باشد مگر آن که دریابی که وی از سر علم و آگاهی آن کار را انجام داده است."

فرآوری: فاطمه زین الدینی

بخش نهج البلاغه تبیان   


منابع:

نقطه‏ های آغاز در اخلاق اسلامی، آیت ‏الله مهدوی كنی.

نسبت به همسرم بسیار حساسم نویسنده: رضا وظیفه مند

حسن ظن نویسنده: محسن بدر الدین

مطالب مرتبط:

به خدا حسن ظن داشته باشیم!

نتیجه داشتن حُسن ظن! 

معیار حسن ظن و سوء ظن 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.