تبیان، دستیار زندگی
روغن میخک به علت اسانس قوی ای که دارد برای بهبود حالت تهوع در خانم های باردار و نیز دفع حشرات نیز کاربرد دارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اثرات درمانی روغن میخک (2)


روغن میخک به علت اسانس قوی ای که دارد برای بهبود حالت تهوع در خانم های باردار و نیز دفع حشرات نیز کاربرد دارد.

روغن میخک

روغن میخک در حقیقت گیاهی است که غنچه آن به عنوان ادویه در بسیاری از کشورها مانند چین و هند استفاده می شود. در این کشورها از دیرباز به علت خواص درمانی بسیار زیاد کاربرد داشته است و سپس به سایر کشورها و از جمله بسیاری از کشورهای اروپایی وارد شده است و اکنون روغن این گیاه استخراج و برای اهداف درمانی، آرایشی، بهداشتی، ضد عفونی کننده و ... استفاده می شود. در مقاله قبل تعدادی از اثرات درمانی روغن میخک را برای شما بر شمردیم. در این مقاله با ما همراه باشید تا با سایر خواص درمانی این گیاه آشنا شوید.

روغن میخک، افزایش دهنده جریان خون

اوگنول موجود در روغن میخک باعث افزایش متابولیسم بدن از طریق افزایش جریان خون می شود. افزایش جریان خون به معنای کاهش انقباض رگ‌های خونی می باشد که این انقباضات عروقی خود از عوامل اصلی بسیاری از سردردها می باشند و روغن میخک با کاهش این انقباضات از بروز بسیاری از این گونه سردردها مانند سردردهای میگرنی پیشگیری می کند. افزایش جریان خون همچنین به معنای افزایش خونرسانی به بافت ها، افزایش متابولیسم و افزایش کارآمدی ارگان‌های بدن است.

بهبود حالت تهوع در مادران باردار

روغن میخک برای بهبود حالت تهوع و استفراغ استفاده می شود. بالاخص برای خانم های باردار که از حالت تهوع و استفراغ در هنگام صبح گلایه می کنند بسیار مفید است. این روغن به علت بوی تند و قوی ای که دارد می تواند بر بسیاری از بوهای ناخوشایندی که یک مادر باردار را آزار می دهد غلبه کند.

بهبود دیابت با کمک روغن میخک

روغن میخک قند خون را کنترل می کند؛ در نتیجه این روغن برای بیماران مبتلا به دیابت مفید است. فنول های بسیار قوی که در روغن میخک وجود دارند، باعث تنظیم انسولین بعد از وعده غذایی می شوند؛ در نتیجه ی این عمل، قند خون بعد از وعده غذایی کنترل می شود. این روغن در افرادی که مبتلا به مقاومت به انسولین هستند نیز کارآمد است.

یکی از کاربردهای روغن میخک تسکین نفخ دستگاه گوارش است. برای این منظور

5 عدد میخک را درون یک فنجان آب در حال جوش ریخته و بگذارید برای مدت 10 دقیقه بجوشد. بعد از آنکه خنک شد، آن را بنوشید

دفع کننده حشرات

روغن میخک به علت ترکیبات فنلی بسیار قوی برای دفع کردن حشرات کاربرد دارد. زیرا دستگاه بویایی حشرات به بخارات این روغن بسیار حساس است. برای استفاده از اثرات خارق العاده آن، چند قطره از روغن میخک را قبل از خواب بر روی بالش خود بچکانید تا پشه ها از شما دور شوند.

روغن میخک، تصفیه کننده خون

تحقیقات نشان می دهد مواد معطر استخراج شده از روغن میخک، مواد سمی را از خون می زداید. در حقیقت این روغن تصفیه کننده خون است. روغن میخک فعالیت آنتی اکسیدان ها را در بدن تحریک می کند و رادیکالهای آزاد موجود در سلول ها و نیز پلاسمای خون را از بین می برد.

روغن میخک و تسکین نفخ

یکی از کاربردهای روغن میخک تسکین نفخ دستگاه گوارش است. برای این منظور 5 عدد میخک را درون یک فنجان آب در حال جوش ریخته و بگذارید برای مدت 10 دقیقه بجوشد. بعد از آنکه خنک شد، آن را بنوشید. سه بار در روز از این جوشانده مصرف نمایید؛ تا حالت نفخ شما بهبود یابد.

رایحه درمانی با کمک گیاهان

مبحث بسیار جدیدی که اخیرا مطرح می شود. درمان بیماری ها از طریق رایحه بسیاری از گیاهان دارویی می باشد؛ زیرا روغن این گیاهان دارای فنول های فعالی است که از طریق سیستم بویایی به سرعت وارد مغز شده و سریعا بر روی قسمت مربوطه اثر می گذارند. از این جمله می توان به اسانس ریحان، اسانس رزماری، روغن رز، اسانس دارچین، اسانس گریپ فروت، اسانس لیمو، اسانس جوز، عرق نعناع، اسانس پرتقال، اسانس اسطوخودوس، اسانس شمعدانی و ... اشاره کرد. روغن میخک نیز به دلیل دارا بودن ترکیبات بسیار فعال شیمیایی برای اهداف رایحه درمانی بسیار مناسب است.

روغن میخک

طریقه مصرف

می توانید چند قطره روغن میخک را درون سوپ، سالاد، سس و ... بریزید تا از اثرات درمانی آن بهره مند شوید. یا اینکه بدن خود را با این روغن مالش دهید. همچنین می توانید این روغن را ببوید تا فنول های فعال موجود در آن از طریق سیستم بویایی وارد مغز و سپس بدن شما شوند.

خودتان در خانه روغن میخک درست کنید

درست کردن روغن میخک در خانه بسیار ساده است. برای این منظور یک هشتم فنجان میخک را در یک دوم فنجان روغن گیاهی مثلا روغن ذرت یا آفتابگردان قرار دهید و بگذارید به مدت 24 ساعت در آن بماند. سپس میخک ها را از درون روغن خارج کنید. به این صورت روغن میخک شما آماده است.

بینه خوشنودی راد – کارشناس تغذیه

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منابع:

Organicfacts

Undergroundhealth

مطالب مرتبط:

چوب میخک: زُروی سلامتی

چوب میخک: به امتحانش می‌ارزد

میخک و خواص مفید آن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.