تبیان، دستیار زندگی
آغاز به کار کنگره جهانی جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلامی صبح امروز، دومین روز آذرماه، در قم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگاهی به ابعاد مختلف «کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام»

کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام

حسین طالب‌علی – خبرگزاری فارس

آغاز به کار کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلامی صبح امروز، دومین روز آذرماه، در قم

چند سالی است برخی کشورهای اسلامی با پدیده «جریان‌های تکفیری» مواجه هستند، این عنوان به جریاناتی اطلاق می‌شود که معمولاً از قرائت‌‌های مختلف سلفی وهابی سرچشمه می‌گیرد. تکفیری‌ها افرادی هستند که مسلمانان را به دلایل مختلف از جمله نپذیرفتن معیارهای شرعی آنان ‌متهم به خروج از دین و کفر کرده و کشتن آنان را مجاز اعلام می‌کنند.

جریان‌های تکفیری مولود دشمنان اسلام

چنین تفکری موجب شده در سال‌های اخیر تعداد زیادی از مسلمانان در کشورهای پاکستان، افغانستان، مصر، سوریه، عراق و برخی کشورهای دیگر توسط تروریست‌های تکفیری به خاک و خون کشیده شوند و اختلاف و شکاف‌های عمیقی در جهان اسلام ایجاد شود.

از سوی دیگر، دشمنان اسلام با بهره‌گیری از این فرصت به آموزش، تجهیز و حمایت از گروه‌های مختلف تکفیری پرداختند تا با برافروختن آتش جنگ بین مسلمانان، خودشان در کناری ایستاده و نظاره‌گر تضعیف امت اسلامی باشند.

مراجع شیعه منادیان خطر جریان‌های تکفیری

در این میان علما و مراجع تقلید جهان تشیع بارها در سخنرانی‌ها، پیام‌ها و دیدارهای مختلف، خطر بروز چنین جریاناتی را نه فقط متوجه تشیع بلکه برای تمام مسلمانان عنوان کرده و در این باره به‌شدت هشدار دادند.

با گذشت زمان و وقوع جنایات ضد انسانی تکفیری‌ها در کشورهای مختلف به‌ویژه در کشورهای سوریه و عراق و حمایت کشورهای غربی و عربی از این جنایات ضد بشری، ماهیت شیطانی تکفیریان به‌تدریج برای مسلمانان روشن شد و زنگ خطری را که مدت‌ها قبل مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید درباره این جریان نواخته بودند، بسیاری از مسلمانان و علمای جهان اسلام را آگاه ساخت.

آگاهی مسلمانان نسبت به جنایات ضد بشری گروه‌های تکفیری به ویژه گروه داعش که تمام مذاهب اسلامی را دچار مخاطره کرده بود، موجب شد علما و بزرگان مذاهب مختلف اسلامی نسبت به جنایات گروه‌های تکفیری مواضعی روشن و کوبنده را اتخاذ کنند تا جایی که ادامه این روند موجب از بین رفتن تفکر مذهبی بودن جنگ‌افروزی‌های گروه‌های تکفیری و در ادامه نیز موجب از دست رفتن پایگاه‌‌های مردمی این گروه در بین مسلمانان مذاهب مختلف شد.

وحدت و هم‌صدایی علمای جهان اسلام؛ عامل اصلی نابودی تفکر تکفیری

آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی از جمله مراجعی است که بارها بر موضوع خطر جریانات تکفیری برای جهان اسلام تأکید کرده و نسبت به این موضوع هشدار داده‌اند.

ایشان بارها در سخنرانی‌های مختلف بر وحدت علمای اسلام به‌عنوان اصلی‌ترین راهکار مقابله با جریان‌های تکفیری تأکید کرده و از علمای مذاهب اسلامی خواسته بود تا با همدلی، وحدت و همفکری مانع از گسترش این جریان، که مستقیماً اصل اسلام را هدف قرار داده، بشوند.

اقدام عملی مرجعیت شیعه در ایجاد وحدت میان علمای مسلمان

این تأکیدات در نهایت منجر به پی‌ریزی همایشی بین المللی با حضور علمای جهان اسلام شد، همایشی که برنامه‌ریزی آن مدت زمان طولانی به طول انجامید و در نهایت با عنوان «کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام» را به خود گرفت.

مسوولیت برگزاری این کنگره عظیم را آیت‌الله مکارم‌شیرازی عهده‌دار شد و دبیری عملی کنگره نیز به آیت‌الله جعفر سبحانی محول شد.

جهان اسلام نظاره‌گر بحرانی‌ترین مقطع تاریخ اسلام

آیت‌الله مکارم‌شیرازی در دیدار با مسوولین اجرایی این کنگره اظهار کرده بود: امروز به دلیل بروز تفکرات تکفیری، شاهد هستیم که مسلمانان در کشورهای مختلف در حال جنگ و خونریزی هستند و امروز یکی از بحرانی‌ترین شرایط تاریخ اسلام در 1400 ساله پدید آمده است.

ایشان تأکید کرد: ریشه این تحرکات، جهل، هواپرستی و تحریکات دشمنان اسلام است و در شرایط فعلی، خون مسلمانان، حتی کودکان، به‌ دست کسانی که دم از اسلام می‌زنند ریخته می‌شود و آثار اسلامی، خانه‌ها و مراکز بنیادی جامعه اسلامی تخریب می‌شود و اگر این جنگ‌ها امروز خاموش شود، ده‌ها سال طول می‌کشد تا خرابی‌های آن برطرف شود.

این مرجع تقلید با تأکید بر اینکه این جریانات موجب تکفیری جلوه دادن ماهیت اسلام در جهان می‌شود، افزود: آنها به پیشرفت اسلام و مسلمین ضربه زده‌اند و این ضربه تنها به عقاید اسلامی نیست بلکه به فروع دین هم ضربه زده‌اند، تا حدی که بدترین صورت فحشا را به نام جهاد تبلیغ می‌کنند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی در بیان علل برگزاری کنگره جریان‌های تکفیری ابراز کرد: هدف نخست ما، اجماع علمای اسلام علیه تکفیری‌ها است تا ساده‌لوحان فریب نخورند. هدف دوم از برگزاری این کنگره، آن است که به دنیا ثابت کنیم تکفیری‌ها مسلمان نیستند و اسلام را عرضه نمی‌کنند، چراکه اسلام دین محبت و مرحمت است.

ایشان با تأکید بر اینکه دشمنان با هزینه کردن و تجهیز و حمایت از گروه‌های تکفیری، کنار گود ایستاده و نظاره‌گر جنگ میان مسلمانان هستند، تصریح کرد: در چنین شرایطی آیا علمای اسلام نباید هشدار بدهند و بیدارگر باشند و جهان اسلام را از خطر تکفیری‌ها باخبر کنند تا آنها عقب‌نشینی کنند.

آیت‌الله جعفر سبحانی که دبیر علمی این کنگره بین المللی است، با تأکید بر اینکه تکفیرهای زمان صدر اسلام جاهل بودند و از روی عقیده‌ غلطی که داشتند می‌جنگیدند، تکفیر امروز را حاصل برنامه‌ریزی و سازماندهی دشمنان اسلام دانست.

حضور علمای 83 کشور جهان در کنگره «خطر جریان‌های تکفیری»

حجت‌الاسلام سیدمهدی علیزاده‌موسوی رییس ستاد اجرایی کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام نیز با تأکید بر اینکه کنگره جهانی جریان‌های افراطی یکی از مهمترین رویدادهای جهان اسلام و تشیع است بیان کرد: نزدیک به سه سال است که علمای حوزه علمیه قم برای برگزاری این کنگره برنامه‌ریزی می‌کنند.

وی با اشاره به اهداف برگزاری این کنگره عنوان کرد: در جهان اسلام فقط به عنوان نمونه در سال 2013 شاهد کشته شدن 2 هزار و 500 نفر در عراق هستیم و امروز افزون بر آن به وضعیت افراط‌گرایی در جهان اسلام نیز دامن زده می‌شود به همین دلیل مراجع به فکر برگزاری این همایش و اجماع افتادند تا شاید بشود کاری انجام داد.

رئیس ستاد اجرایی کنگره با اشاره به اینکه علمایی از 83 کشور جهان در این کنگره حضور خواهند داشت، بیان کرد: مفتیان و مراجع کشور‌های مختلف اعم از شیعه، اهل سنت و سایر فرق با هدف مقابله با تکفیر در این همایش شرکت می‌کنند.

حجت‌الاسلام موسوی با اشاره به اینکه به اعتقاد تمام علما، جریان‌های تکفیری جزء اسلام نبوده و قرائتی انحرافی از مسلمانان هستند، بیان کرد: با حضور علمای اسلام در قم، چهار کمیسیون علمی، دریافت یک‌هزار مقاله و 700 مقاله کامل ارائه شده است برخی از این مقالات با موضوع تخریب آثار و ابنیه اسلامی و یا کتاب ارائه نظرات متکلمین علیه جریان‌های تکفیری است که در همایش رونمایی می‌شود و در کل 35 عنوان کتاب، محصول علمی این کنگره است.

وی افزود: کنگره طی روزهای دوم و سوم آذرماه در موسسه امام کاظم (ع) شهر قم برگزار خواهد شد و امید است که بتواند نیازهای علمی جامعه اسلامی را برآورده کند؛ اگر تکفیر بررسی شود خاستگاه آن در مسأله جهل یافت می‌شود به عبارت دیگر گروه‌های تکفیری نسبت به آموزه‌های اولیه دین جاهل هستند و تنها ادعای اسلام دارند.

شهر قم محل برگزاری رویداد بزرگی است که به دنیا نشان خواهد داد اسلام دین رحمت و مهربانی است و خشونت و تکفیر در میان هیچ‌ یک از مذاهب آن راهی ندارد.

شهر قم آماده میزبانی از علمای جهان اسلام

تمام دستگاه‌های استان قم از مدت‌ها قبل بسیج شده‌اند تا این کنگره بین‌المللی که تمام دنیا چشم به برگزاری آن دوخته‌اند را با شکوه و عظمت خاصی برگزار کنند. بیش از 4 هزار نیروی پلیس اطلاعاتی، انتظامی، ترافیکی، امنیتی و حفاظتی، امنیت کنگره خطر جریان‌های تکفیری را تأمین می‌کنند.


منبع: خبرگزاری فارس

تنظیم: محسن تهرانی - بخش حوزه علمیه تبیان