تبیان، دستیار زندگی
گرگرفتگی را به جرات می توان شایع ترین علامت یائسگی در زنان دانست. در این علامت غالبا زنان یائسه احساس گرما و گرگرفتگی می کنند و چهره شان برافروخته می شود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راه های کاهش گرگرفتگی در زنان


گرگرفتگی را به‌جرات می‌توان شایع‌ترین علامت یائسگی در زنان دانست. در این حالت غالبا زنان یائسه احساس گرما و گرگرفتگی می‌کنند و چهره‌شان برافروخته می‌شود.

گرگرفتگی زنان یائسه

تعریق‌های شبانه از معمول‌ترین علائم گرگرفتگی به شمار می‌رود. علت اصلی این حالت بدرستی مشخص نیست، ولی برخی محققان بر‌ این باورند که تغییرات ایجاد شده در گردش خون ممکن است با این مساله مرتبط باشد.

از سوی دیگر، گرگرفتگی‌ها زمانی رخ می‌دهند که عروق خونی نزدیک پوست برای خنک‌ شدن متورم می‌شوند و بدن فرد برای کاهش حرارت، عرق می‌کند. این حالت اغلب شب‌ها بروز می‌کند که به تعریق‌های شبانه معروف است و باعث اختلال خواب در زنان طی دوران یائسگی می‌شود.

گرگرفتگی در برخی زنان یائسه فقط تا مدت کوتاهی پس از یائسگی و در عده‌ای نیز تا پایان عمر ادامه دارد، ولی شدت علائم با گذشت زمان کاهش می‌یابد.

گرگرفتگی و تعریق‌های شبانه بخشی از یائسگی محسوب می‌شود، ولی با انجام راهکارهای ساده می‌توان تا حدی از شدت آنها کاست.

بنابراین پزشکان به زنانی که در این دوران به سر می‌برند، توصیه می‌کنند از استرس، مصرف کافئین، مشروبات الکلی، دخانیات، پوشیدن لباس‌های تنگ و قرارگرفتن در معرض دماهای بالا خودداری کنند.

از سوی دیگر، قرارگیری در محیط‌های خنک و استفاده از وسایل سرمایشی، پوشیدن لباس‌های نازک‌تر با الیاف طبیعی، ورزش‌‌های روزانه مانند شنا و پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، تنفس عمیق دو بار در روز و هر بار به مدت 15 دقیقه، به کاهش علائم گرگرفتگی کمک می‌کند.

موثرترین درمان دارویی که برای بهبود علائم در دوران یائسگی وجود دارد، استفاده از روش‌های جایگزین هورمون استروژن (هورمون درمانی) است که تنها باید در کوتاه‌مدت و در طول کمتر از پنج سال و طبق تجویز پزشک به کار برود.

این درمان، علائم گرگرفتگی را در بسیاری از زنان یائسه کاهش می‌دهد، ولی باعث عوارضی چون خشکی ناحیه واژن و اختلالات خلق و خو می‌شود.

همچنین داروهای ضدافسردگی به میزان کم مانند فلوکستین در کاهش علائم تاثیرگذارند.

علاوه بر این، برخی درمان‌های غیرتجویزی نیز وجود دارد که علائم را تا حد قابل‌توجهی کم می‌کند که استفاده از ویتامین ب کمپلکس، ویتامین E و ایبوپروفن از آن جمله‌اند.

در زمان بروز گرگرفتگی، دچار اضطراب نشوید و دراز بکشید، یا این که روی صندلی بنشینید و سر خود را به عقب خم کنید. با استراحت این علایم از بین می رود

در این مطلب چند راهکار درمانی ساده برای کاهش گر گرفتگی به شما ارائه می کنیم.

کاهش وزن

زنانی که اضافه وزن دارند، با موارد شدیدتر گر گرفتگی مواجه می شوند. برخی نیز دچار تکرر ادرار می شوند که علایم یائسگی را بدتر می کند. بنابراین اولین کاری که باید کرد اتخاذ برنامه غذایی سالم و کاهش وزن است. شاید تعجب کنید اما با پایین آمدن وزن، میزان تکرار گر گرفتگی نیز کاهش پیدا می کند. نتایج بررسی ها نشان می دهد، با هر 5 کیلوگرم کاهش وزن، شدت گر گرفتگی تا 33 درصد کاهش می یابد.

مصرف نکردن قرص های لاغری

اگرچه کاهش وزن، علایم گر گرفتگی را کاهش می دهد، اما این امر با مصرف قرص های لاغری میسر نمی شود. در واقع این قرص ها میزان هورمون های متعدد از جمله استروژن و پروژسترون را در بدن تغییر می دهد، در نتیجه علایم گر گرفتگی با شدت بیشتری بروز می کند.

با استرس مقابله کنید

استرس در هر سنی علت اصلی ایجاد اختلال است. استرس مزمن در میزان استروژن و پروژسترون بدن اختلال به وجود می آورد. زنانی که نزدیک به سن یائسگی هستند نباید دچار استرس شوند. با تمرین کردن تنفس های عمیق می توان بهتر با استرس مقابله کرد. این روش مانع از استرس ذهنی می شود و در نتیجه از اختلال هورمونی، پیشگیری می کند.

فیتواستروژن به برنامه غذایی افزوده شود

فیتواستروژن یعنی استروژن گیاهی. مصرف متعادل مواد غذایی غنی از فیتواستروژن می تواند میزان استروژن را به میزان مناسب برگرداند. شیرین بیان و یونجه از منابع غنی این نوع استروژن گیاهی است.

خواب شب خوبی داشته باشید

داشتن خواب خوب در شب برای فعالیت های درونی بدن لازم است. خواب مناسب یکی از بهترین درمان های طبیعی برای رفع گرگرفتگی است. سعی کنید روزی 8 ساعت خواب شبانه داشته باشید.

غذاهای دریایی را به برنامه غذایی خود اضافه کنید

اسیدچرب امگا3، در مقابله با گرگرفتگی موثر است. مصرف غذاهای غنی از امگا3 می تواند در رفع علایم گر گرفتگی تأثیر زیادی داشته باشد. مصرف ماهی تن و ساردین راه مناسب تأمین امگا3 بدن است. کافی است هفته ای دو یا سه وعده ماهی مصرف کنید.

از مصرف قهوه بپرهیزید

قهوه طبیعت گرم دارد. با مصرف آن دمای بدن بالا می رود و علایم گر گرفتگی بدتر می شود.

بدن برای رفع افزایش ناگهانی دما، دچار گر گرفتگی می شود. در صورت امکان به کلی مصرف قهوه را کنار بگذارید یا میزان مصرف آن را کم کنید.

ادویه گرمازاست

ادویه به ویژه فلفل همانند قهوه روی دمای بدن تأثیر می گذارد.

خنک بمانید

دوش آب گرم، باعث بالا رفتن دمای بدن و گر گرفتگی می شود. با قرار گرفتن زیر دوش داغ، تمام بدن زیر دمای بالا قرار می گیرد و فرد دچار گر گرفتگی شدید می شود. بنابراین بهتر است دوش آب ولرم بگیرید.

لباس از جنس نخی استفاده کنید

پارچه های نخی به طور حیرت انگیزی بدن را خنک نگه می دارد و دمای بدن را حفظ می کند. در حالی که لباس هایی از جنس الیاف مصنوعی از جمله پلاستیک، مانع تعریق می شود و دمای بدن را افزایش می دهد.

طب سنتی مفید است

طب سنتی راهی موثر در درمان گر گرفتگی است. از طریق روش های طب سنتی، هورمون به خوبی تنظیم می شود و این امر شدت و تکرر گر گرفتگی را کاهش می دهد.

از رفتن به سونا بپرهیزید

سونا گرم و پر از بخار است. بدن داغ می شود و دچار گر گرفتگی می شوید.

غذا را گرم مصرف نکنید

همه ما دوست داریم غذا گرم سرو شود، اما خوردن غذاهای ولرم در پیشگیری از گر گرفتگی بسیار موثر است. پس بگذارید غذا روی میز کمی خنک شود. سپس بخورید.

دراز بکشید

در زمان بروز گرگرفتگی، دچار اضطراب نشوید و دراز بکشید، یا این که روی صندلی بنشینید و سر خود را به عقب خم کنید. با استراحت این علایم از بین می رود.

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع:

جام جم

روزنامه خراسان

مطالب مرتبط:

چرا خانم‌های یائسه خیلی عرق می‌کنند؟

یائسگی؛ پایان دائمی قاعدگی

بهبود علائم یائسگی با تغییر شیوه زندگی

 تشخیص و درمان دارویی در یائسگی

10 نشانه عدم تعادل هورمونی

10 سئوال درباره هورمون‌درمانی در یائسگی

8 علت تعریق زیاد در خواب

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.