تبیان، دستیار زندگی
در این مطلب، توصیه هایی کاربردی و آسان برای صرفه جویی در مصرف آب ارائه شده است. آن ها را بخوانیم و در زندگی به کار بگیریم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

66 راه صرفه‌جویی در مصرف آب


در این مطلب، توصیه‌هایی کاربردی و آسان برای صرفه‌جویی در مصرف آب ارائه شده است. آن‌ها را بخوانیم و در زندگی به کار بگیریم.


صرفه جویی در مصرف آب

1. موقع مسواک زدن، شیر آب را بیش از مقدار مصرف باز نگذارید.

2. موقع شامپو زدن و شستن موهای سر در هنگام استحمام، شیر آب را ببندید و تلاش کنید مدت استحمام کوتاه باشد. آب‌پخش کن دوش حمام را با نوع جدید آن (سر دوش کاهنده مصرف) تعویض کنید. برای دوش گرفتن در حمام، زمان بگیرید و آن را به کمتر از 5 دقیقه برسانید. با این روش، ماهیانه حدود 4000 لیتر آب صرفه‌جویی خواهد شد.

3. برای آب دادن به درختان، درختچه‌ها، بوته‌ها و گل‌ها، از روش آبیاری قطره‌ای استفاده کنید.

4. بهتر است برای شستن سبزی‌ها، ابتدا آن‌ها را در ظرفی خیس کنید و سپس آب بکشید.

5. از جریان آب به منظور آب شدن یخ گوشت یا دیگر مواد غذایی منجمد استفاده نکنید، برای آب شدن یخ مواد خوراکی منجمد، آن را در هوای آزاد قرار دهید.

6. فرزندان خود را در مورد نیاز به حفاظت از آب آگاه کنید. از خرید اسباب بازی‌ها و سرگرمی‌هایی که به یک جریان ثابت آب نیاز دارند، دوری کنید.

7. هنگام استفاده از دست‌شویی، شیر آب را به طور مداوم باز نگذارید، چون جریان دائم آب موجب هدرروی آن می‌شود.

8. اگر دوش حمام شما در کمتر از 20 ثانیه، یک ظرف چهار لیتری را پر از آب می‌کند، در آن صورت حتماً آن را با یک سر دوش کاهنده مصرف عوض کنید.

9. برای نظافت حیاط به جای مصرف آب، بهتر است در صورت امکان از جارو استفاده شود.

10. در باغچه خانه، از درختان، بوته‌ها و چمن‌های بومی و مقاوم به خشکی که به آب کمتری نیاز دارند و تحمل ماه‌های گرم تابستان را دارند، بکارید. این گونه‌ها هنگام کاشت، نیازی به آبیاری مرتب ندارند و معمولاً یک دوره خشکی را بدون آبیاری به خوبی تحمل می‌کنند.

11. تمام شلنگ‌ها، اتصالات و شیرها را به طور مرتب کنترل کنید تا از نشتی آب جلوگیری شود.

مصرف سرانه آب در شهر تهران در روز حدود 240 لیتر است و مقایسه این میزان با دیگر کشورها به ویژه کشورهای اروپایی که حدود 100 تا 140 لیتر در روز مصرف دارد، نشان از مصرف بسیار بالای تهرانی‌ها دارد.

12. ضروری است برای اطمینان از سلامت لوله‌ها و شیرهای آب، آن‌ها مرتباً کنترل شوند.

13. هنگام شستن ظرف‌ها با دست، از حداقل میزان مایع ظرف‌شویی استفاده کنید. این کار موجب می‌شود آب کمتری به هنگام آبکشی ظرف‌ها مصرف شود. اگر از ماشین ظرف‌شویی استفاده می‌کنید، تلاش کنید ظرفیت ماشین ظرف‌شویی تکمیل شود.

14. از نصب شبکه‌های آب تزیینی (مثل فواره‌ها) پرهیز کنید، مگر اینکه آب در شبکه بازیافت شود. همچنین شبکه را در جایی نصب کنید که تلفات کمی در اثر تبخیر و باد داشته باشد.

15. لوله‌های آب منزل خود را عایق‌بندی کنید. عایق‌کاری لوله‌های گرم، روشی است که هدر رفتن آب را قبل از خروج آب گرم کاهش می‌دهد.

16. تمامی شیرهای منزلتان را به ادوات کاهنده مصرف آب مجهز کنید.

17. هرگز آبی را که می‌توان به مصارفی مانند آبیاری و یا شستشو رسانید، فاضلاب حساب نکنید.

ماشین لباسشویی

18. ماشین‌های لباس‌شویی معمولاً مقدار زیادی آب مصرف می‌کنند. بنابر این اگر از تعداد دفعات کاربرد ماشین لباس‌شویی بکاهید، عملاً در مصرف آب صرفه‌جویی کرده‌اید. نیازی نیست که از میزان شست‌وشوی لباس‌ها بکاهید، بلکه فقط صبر کنید تا مقدار لباس‌های کثیف به اندازه ظرفیت کامل ماشین برسد.

19. یک بطری پر از آب یا یک کیسه نایلونی پر از شن و کاملاً در بسته را در مخزن آب توالت فرنگی و یا فلاش تانک قرار دهید تا مصرف آب را در هر بار کشیدن سیفون کاهش دهید. (لازم است این وسایل را در جایی از مخزن قرار دهید که با کار وسایل و اجزای عمل کننده درون مخزن تداخل نداشته باشد).

20. آب خنک مورد مصرف خود را همواره در یخچال نگه‌دارید تا هر گاه که یک لیوان آب خنک می‌خواهید، مجبور نباشید شیر آب را برای مدت زیادی باز بگذارید.

21. برای نوشیدن آب به جای آنکه شیر آب را به مدت زیادی باز بگذارید، بهتر است، ابتدا چند قطعه یخ در لیوان قرار دهید و سپس شیر آب را باز کنید.

22. به کودکان آموزش دهیم تا با بستن به موقع شیر، آب را هدر ندهند.

23. می‌توان آبی را که برای شستن سبزی‌ها و دست و صورت استفاده می‌شود، به وسیله لوله‌کشی به سمت فلاش تانک هدایت کرد تا از آن به عنوان آب فلاش تانک در دست‌شویی استفاده شود.

24. نشت احتمالی فلاش تانک توالت را با افزودن مواد رنگی به آب آن بیابید. اگر فلاش تانک دارای نشت باشد، ماده رنگی ظرف مدت 30 ثانیه از محل نشت پدیدار می‌شود. به محض اینکه آزمایش انجام شد، فلاش تانک را بکشید، چون ممکن است ماده رنگی به مخزن آب آن آسیب برساند. فلاش تانک‌هایی که نشتی دارند، آب را به داخل کاسه دست‌شویی هدر می‌دهند.

لوله‌های آب منزل خود را عایق‌بندی کنید. عایق‌کاری لوله‌های گرم، روشی است که هدر رفتن آب را قبل از خروج آب گرم کاهش می‌دهد.
25. به جای شستن اتومبیل با شلنگ آب، از یک سطل آب استفاده کنید.

26. در حالی که کمبود آب در شهر احساس می‌شود، لزومی به شست‌وشوی پیاده‌روی مقابل مغازه و منزل نیست.

27. هنگام احداث ساختمان، از کارگران ساختمانی بخواهید از آب تصفیه شده استفاده نکنند.

28. زمانی که سرگرم آب دادن باغچه و گل‌های منزل هستید، با شنیدن صدای زنگ تلفن یا زنگ در، بهتر است ابتدا شیر آب را ببندید و بعد به آن‌ها پاسخ دهید.

29. تا حد امکان از آب شرب برای فضای سبز استفاده نشود. باغچه را در شب یا صبح زود آبیاری کنید تا از تبخیر آب جلوگیری شود.

30. نصب کولر در سایه و با استفاده از پوشش مناسب و جلوگیری از نشت آب کولرهای آبی، باعث صرفه‌جویی زیادی در مصرف آب می‌شود.

31. زمانی که به مسافرت می‌روید، ضروری است شیر فلکه بعد از کنتور آب را ببندید تا از وقوع هر گونه حادثه پیشگیری شود.

دستاورد برتر متوسطه 2 زینبیه، آب شیرین کن

32. در مراکز آموزشی و مدارس، به اطفال و دانش آموزان، محدودیت منابع آب و روش‌های صرفه‌جویی آن را آموزش دهیم.

33. لازم است گاهی اوقات از لوله‌کشی ساختمان خود ارزیابی مجدد کنید. توصیه می‌شود تمام شیرهای آب را ببندید و سپس کنتور را کنترل کنید. کار کردن کنتور در زمانی که همه شیرهای آب بسته است، دلیل اتلاف آب از لوله‌های داخل ساختمان است که در نتیجه آن، مقدار زیادی آب به هدر می‌رود و هزینه گزاف آن را شما خواهید پرداخت.

34. در مراکز آموزشی، دانش‌آموزان را به حفاظت از آب تشویق کنید. همچنین پیشنهاد کنید موضوع‌های حفاظت از آب در فعالیت‌های عملی و آموزشی آن‌ها گنجانده شود.

35. گروه‌های فرهنگی و غیردولتی را به ایجاد و ارتقای فرهنگ حفاظت از آب در میان کودکان و بزرگ‌سالان تشویق کنید.

36. از همه قوانین و محدودیت‌های حفاظت آب که ممکن است در محل زندگی شما اعمال شود، آگاه شوید و از آن‌ها تبعیت کنید.

37. از آب حفاظت کنید، چون زندگی ما به آن وابسته است. هیچ‌گاه به دلیل اینکه فرد دیگری مسئول پرداخت آب بهاست، آب را هدر ندهید.

38. هر گونه اتلاف قابل توجه آب را (شکستگی لوله‌ها، باز بودن لوله‌ها، هدرروی آب در هر نقطه) به مرکز ارتباطات مردمی (تلفن 122) اطلاع دهید.

39. تعویض واشر شیر آب برای جلوگیری از چکه کردن آب، کار دشواری نیست.

40. صرفه‌جویی، هنر زندگی برترین‌هاست و فقط محدود به این روش‌ها نیست؛ از روش‌های ابتکاری خود هم استفاده کنید و به دیگران هم توصیه کنید.

41. در منطقه زندگی خود، از تمامی روش‌های نگهداری آب و قواعد کمتر مصرف کردن آن به صورت موثر، آگاه شده و آن روش‌ها را رعایت کنید و به دیگران نیز آموزش دهید.

42. همکاران خود را در محل کار تشویق کنید تا با روش‌های موثر، از آب بیشتر محافظت کنند.

در مراکز آموزشی و مدارس، به اطفال و دانش آموزان، محدودیت منابع آب و روش‌های صرفه‌جویی آن را آموزش دهیم.

43. هر جا صحنه‌های هدر رفتن آب مانند لوله‌های شکسته آب، آب‌نماهای خراب، منابع آبی دارای نشت که به حال خود رها شده‌اند و... می‌بینید را به شرکت آب و فاضلاب آن منطقه و مسئولان مربوطه گزارش دهید تا رسیدگی‌های لازم انجام شود.

44. وقتی در جایی غیر از منزل خود اقامت دارید، مثل هتل‌ها، اماکن اداری، موسسات آموزشی و... به صرف اینکه قبض آب را شخص دیگری پرداخت می‌کند، آب را اسراف نکنید و در صرفه جویی آن بکوشید.

45. به دنبال تدوین برنامه‌هایی باشید که روش‌های نگهداری و صرفه جویی از آب را به مسافران شهر شما نشان می‌دهد.

46. به دنبال تدوین برنامه‌هایی باشید که روش‌های احیای آب از دست رفته را برای آبیاری و استفاده‌های مفید دیگر آموزش می‌دهند.

47. همواره شیرهای آب، لوله‌ها و اتصالات آن‌ها را کنترل کنید تا چکه نکند. این کار باعث ذخیره شدن 80 لیتر آب در هفته می‌شود.

48. لوله‌های آب منزل خود را عایق‌بندی کنید. به این صورت هنگام نیاز به آب گرم، زودتر به آن دسترسی خواهید داشت.

49. هنگامی که می‌خواهید دمای آب را تنظیم کنید، با کم کردن جریان آب سرد یا گرم انجام دهید، نه با زیاد کردن جریان آب سرد یا گرم.

دستاورد برتر متوسطه 2 زینبیه، آب شیرین کن

50. همیشه به جای اینکه موقع نوشیدن آب، شیر را باز کنید، یک بطری آب سرد از قبل در یخچال خود داشته باشید و از آن استفاده کنید. این کار باعث ذخیره 800 تا 1200 لیتر آب در ماه می‌شود.

51. هنگامی که شیر آب را باز می‌کنید و منتظر هستید آب گرم در لوله جریان یابد، مقدار آب سردی را که از لوله می‌رود در ظرفی بریزید تا بعداً از آن در آبیاری گیاهان خانگی استفاده کنید. این کار 400 تا 1200 لیتر آب را در ماه ذخیره می‌کند.

52. هنگام شستن ظرف‌ها، ابتدا ظرف مناسبی را نیمه پر از محلول آب و مایع ظرف‌شویی کنید و ظرف‌ها را در آن بشویید و سپس زیر جریان آب، آبکشی کنید.

53. هنگام شستن ظرف‌ها به جای اینکه شیر آب را کاملاً بر روی ظرف‌ها باز کنید، از جریان کم آب برای شست‌وشوی آن‌ها استفاده کنید و برای خیساندن ظروف موقع شست‌وشو، با یک آب‌پاش کوچک آن‌ها را خیس کنید. این روش باعث ذخیره آب بین 800 تا 2000 لیتر در ماه می‌شود.

54. هنگام شستشوی ظرف‌ها، از حداقل مواد شوینده ممکن استفاده کنید تا هنگام آبکشی ظرف‌ها، آب کمتری مصرف شود. این روش باعث ذخیره آب 200 تا 600 لیتر در ماه می‌شود.

55. برای شستن میوه و سبزی، ابتدا ظرف مناسبی را تا نیمه از آب و ماده ضد عفونی کننده پر کنید و سپس سبزی و میوه را در آن خیس کنید و پس از مدت زمان مورد نظر برای ضدعفونی، زیر جریان کم آب، سبزی و میوه را آبکشی کنید.

56. فقط در صورتی از ماشین لباس‌شویی یا ظرف‌شویی استفاده کنید که ظرفیت آن‌ها کاملاً پر شده باشد. این کار باعث ذخیره 300 تا 800 لیتر آب در هفته می‌شود.

57. کولرهای آبی را هر چند وقت یک بار بازدید کنید و در صورت اتلاف آب، از شیرهای شناور با دوام و محکم استفاده کنید.

58. در فصل تابستان و به خصوص در گرم‌ترین ساعات روز که مصرف آب، بیشترین میزان را دارد، تلاش کنید مصارف غیر ضروری را کاهش دهید تا آب در دسترس همگان باشد و جریان آب قطع نشود.

59. تلاش کنید غذاهای منجمد درون فریزر خود را بدون استفاده از آب، از حالت انجماد خارج کنید یا اینکه یک شب قبل از مصرف، مواد غذایی را از فریزر بیرون آورید و در طبقات یخچال قرار دهید. برای این کار از مایکروفر هم می‌توان استفاده کرد. این کار باعث ذخیره آب 200 تا 600 لیتر در ماه می‌شود.

در باغچه خانه، از درختان، بوته‌ها و چمن‌های بومی و مقاوم به خشکی که به آب کمتری نیاز دارند و تحمل ماه‌های گرم تابستان را دارند، بکارید. این گونه‌ها هنگام کاشت، نیازی به آبیاری مرتب ندارند و معمولاً یک دوره خشکی را بدون آبیاری به خوبی تحمل می‌کنند.

60. دهانه آبپاش وسایل آبیاری خود را به نحوی تنظیم کنید که هنگام آبیاری، آب فقط روی چمن‌ها و گیاهان بپاشد، نه این که لبه پیاده‌روها یا خیابان‌ها را هم خیس کنید. این روش باعث ذخیره 2000 لیتر آب در ماه می‌شود.

61. در روزهای سرد و بارانی، مقدار آبیاری گیاهان را کمتر کنید یا از آب‌پاش‌های خودکار که آب کمتری مصرف می‌کنند در این مواقع استفاده کنید. این کار باعث ذخیره 800 تا 1200 لیتر آب در هر دفعه می‌شود.

62. برای تبخیر کندتر آب، در قسمت‌های خشک باغ‌ها از کاه و برگ‌های تر و تازه استفاده کنید. این کار باعث ذخیره 4000 لیتر آب در ماه می‌شود.

63. از نصب آب نماهای تزیینی خودداری کنید، مگر در صورتی که برای آن‌ها از آب در گردش استفاده کنید.

64. اگر در منزل خود استخر دارید، از یک صافی جدید استفاده کنید. زیرا صافی‌های قدیمی بر اثر فشار گردش آب به تدریج مقدار آب زیادی را استفاده و هدر می‌دهند (720 تا 1000 لیتر آب یا بیشتر).

65. برای جلوگیری از تبخیر آب استخرها، روی آن را بپوشانید. این کار باعث می‌شود استخر شما تمیزتر بماند و نیاز کمتری به استفاده از مواد شیمیایی در آب داشته باشد. این روش باعث ذخیره 5200 لیتر آب در ماه می‌شود.

66. هر روز از خود بپرسیم که امروز چه میزان آب صرفه جویی کرده‌ایم؟

الگوی مصرف آب برای هر نفر، 150 لیتر در شبانه روز است و آب مورد نیاز برخی کلان‌شهرها و شماری از شهرها به صورت فرا استانی و با صرف هزینه و انرژی زیاد تأمین می‌شود. مصرف سرانه آب در شهر تهران در روز حدود 240 لیتر است و مقایسه این میزان با دیگر کشورها به ویژه کشورهای اروپایی که حدود 100 تا 140 لیتر در روز مصرف دارد، نشان از مصرف بسیار بالای تهرانی‌ها دارد.


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: ایران2264

برگرفته از گروه: آموزش و تحقیقات

مطالب مرتبط:

ویژه‌نامه زلزله خاموش!

بحران کم‌آبی را جدی بگیریم

صرفه‌جویی در آب، نجات زندگی