تبیان، دستیار زندگی
برای نصب فرچه در اولین گام، باید فرچه را داخل بلبرینگ ها فرو نموده و سپس بلبرینگ ها را روی شاسی متحرک نصب نمایید. در این مرحله فرچه قادر است آزادانه بچرخد. حال یک عدد موتور گیربکس دار باید به آن وصل نمایید تا آن را بچرخاند. برای نصب موتور، می توانید...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

میز پاک کن- جلسه ششم

اهداف: نصب فرچه بر روی شاسی متحرک، نصب موتور چرخاننده فرچه، نصب موتور جا بجا کننده شاسی متحرک

وسایل لازم: فرچه، بلبرینگ، زنجیر، خورشیدی، پلکسی گلاس، فنر، موتور گیربکس دار، قفل زنجیر

6-1: نصب فرچه:

برای نصب فرچه در اولین گام، باید فرچه را داخل بلبرینگ ها فرو نموده و سپس بلبرینگ ها را روی شاسی متحرک نصب نمایید.

دستگاه میز پاک کن خودکار، جلسه ششم

در این مرحله فرچه قادر است آزادانه بچرخد. حال یک عدد موتور گیربکس دار باید به آن وصل نمایید تا آن را بچرخاند. برای نصب موتور، می توانید از اشکال زیر ایده بگیرید.

دستگاه میز پاک کن خودکار، جلسه ششم  دستگاه میز پاک کن خودکار، جلسه ششم

به عنوان پایه موتور می توانید از پلکسی گلاس استفاده کنید و آنرا در ابعاد مورد نظر بریده و خم نمایید. برای نصب محور موتور به فرچه نیز می توانید یک چرخنده که به سر موتور پیچ شده را به محور فرچه پیچ کنید.

در این مرحله باید با وصل نمودن برق به موتور، فرچه به چرخش درآید و کل مکانیزم فرچه – موتور نصب شده بر روی شاسی متحرک قادر باشد در طول میز حرکت نماید.

6-2: متحرک نمودن شاسی متحرک:

در گام بعدی باید این مجموعه فرچه – موتور نصب شده بر روی شاسی متحرک را به نحوی در طول میز حرکت دهیم تا فرچه دوار بتواند آشغال ها را از روی میز جمع کند.

فرض کنید برای این کار یک عدد موتور در اختیار دارید. به نظر شما چگونه می توان حرکت دورانی موتور را به حرکت طولی فرچه بر روی میز تبدیل نمود؟

برای این کار، راههای زیادی وجود دارد. شاید ساده ترین روش به نظر شما استفاده از پیچ و مهره باشد، بدین صورت که اگر مهره را به شاسی نصب کنیم، با چرخاندن پیچی که از درون آن عبور می کند، شاسی به جلو و عقب حرکت خواهد نمود.

دستگاه میز پاک کن خودکار، جلسه ششم

این مکانیزم در بسیاری از جاها برای تبدیل حرکت دورانی به انتقالی استفاده می شود و دقت و قدرت بالایی دارد ولی سرعت آن نسبتا پایین است و در جاهایی که دقت از سرعت مهم تر است، استفاده می شود.

دستگاه میز پاک کن خودکار، جلسه ششم

روش دوم استفاده از زنجیر و چرخ دنده می باشد.

دستگاه میز پاک کن خودکار، جلسه ششم

در شکل فوق با چرخیدن موتور، نقطه 1 روی زنجیر به سمت راست و چپ خواهد رفت. این مکانیزم در مقایسه با مکانیزم پیچ – مهره سرعت بالاتر و دقت کمتری دارد.

چون در ساخت این دستگاه به سرعت بالا نیاز داریم، از این مکانیزم استفاده می کنیم. البته اگر کمی در مکانیزم فوق دقت کنید، مشاهده می کنید که می توان آنرا ساده تر نیز نمود. چون ما در حقیقت به نیمه بالایی زنجیر نیازی نداریم و بهتر است آنرا حذف نماییم.

به نظر شما چگونه می توان این کار را انجام داد؟

اگر نیمه بالایی زنجیر را حذف کنیم و همچنین چرخ دنده هایی که زنجیر روی آنها می چرخیدند و بلبرینگ آنها را حذف کنیم، به مکانیزی مانند شکل زیر خواهیم رسید.

دستگاه میز پاک کن خودکار، جلسه ششم

در این طرح زنجیر را به طرفین کار ثابت می کنیم و چرخ دنده خورشیدی را به سر موتور وصل می کنیم . حال اگر موتور را به شاسی متحرک دستگاه متصل نماییم، با چرخش موتور، شاسی دستگاه که فرچه بر روی آن وصل است نیز به راست و چپ حرکت خواهد نمود.

تنها مشکل این طرح، شکم دادن وسط زنجیر است که ممکن است باعث اختلال در حرکت شاسی گردد. برای رفع این مشکل می توان از یک عدد فنر به صورت زیر استفاده نمود، تا زنجیر همیشه در حالت کشیده شده باقی بماند.

دستگاه میز پاک کن خودکار، جلسه ششم

برای نصب موتور دوم می توانید از عکس های زیر ایده بگیرید.

دستگاه میز پاک کن خودکار، جلسه ششم
دستگاه میز پاک کن خودکار، جلسه ششم

تا اینجای کار دستگاهی مانند شکل زیر ساخته اید.

دستگاه میز پاک کن خودکار، جلسه ششم

در این دستگاه با چرخش موتور 1، چرخ دنده 4 و زنجیر 2 که به هم درگیر می باشند باعث می شوند به دلیل ثابت بودن زنجیر، شاسی متحرک دستگاه به همراه فرچه و موتور فرچه گردان (بخش شماره 3) به حرکت در آیند و به سمت راست و چپ بروند.

شما می توانید برای تنظیم دستگاه طول زنجیر را کم و زیاد نمایید برای اینکار باید از وسیله ای بنام قفل زنجیر استفاده نمایید.

باید قسمت سر شماره 1 را کمی بتراشید و آنرا در بیاورید، سپس به وسیله قفل زنجیر، محل برش را به محل مورد نظر پیوند بزنید.

اگر قسمت شماره 1 قفل زنجیر را به صورت کشویی در آورید، میله های شماره 2 و 3 آزاد می شوند و می توانید آنها را در بیاورید و در انتهای زنجیر بریده شده فرو کنید و قسمت 1 را دوباره جا بزنید.

دستگاه میز پاک کن خودکار، جلسه ششم   دستگاه میز پاک کن خودکار، جلسه ششم

در پایان این جلسه باید قادر باشید با وصل کردن منبع تغذیه به صورت دستی به موتورها، فرچه ی دوار را در کل طول تخته جا به جا نمایید.

در جلسه آینده نحوه برق رسانی و سیم کشی دستگاه را توضیح خواهیم داد.

تکلیف: به عنوان تکلیف از مراحل انجام شده عکس گرفته و برای ما ارسال نمایید.

محل بازدید/ اردو/ خرید: ---------------------------------------------

منابع مطالعه: ----------------------------------

مطالب مرتبط:

دستگاه میز پاک کن خودکار، جلسه اول

دستگاه میز پاک کن خودکار، جلسه دوم

دستگاه میز پاک کن خودکار، جلسه سوم

دستگاه میز پاک کن خودکار، جلسه چهارم

دستگاه میز پاک کن خودکار، جلسه پنجم

دستگاه میز پاک کن خودکار، جلسه ششم

دستگاه میز پاک کن خودکار، جلسه هفتم

دستگاه میز پاک کن خودکار، جلسه هشتم

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تنظیم: نسرین صادقی