تبیان، دستیار زندگی
آیا تا به حال به رستورانهای بسیار شلوغ رفته اید؟ آیا دقت کرده اید که چقدر از وقت مشتریان تلف می شود تا خدمتکار بیاید و میز نفر پیش را تمیز نماید؟ اگر این زمان را در تعداد میزهای رستوران و سپس تعداد مشتری های روزانه ضرب نمایید، به عدد بسیار بزرگی خواهید...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

میز پاک کن اتوماتیک، جلسه اول

اهداف: توضیح کلی درباه پروژه و اهداف آن

وسایل لازم: جارودستی، دستمال، جاروبرقی

1-1: مقدمه

آیا تا به حال به رستورانهای بسیار شلوغ رفته اید؟ آیا دقت کرده اید که چقدر از وقت مشتریان تلف می شود تا خدمتکار بیاید و میز نفر پیش را تمیز نماید؟ اگر این زمان را در تعداد میزهای رستوران و سپس تعداد مشتری های روزانه ضرب نمایید، به عدد بسیار بزرگی خواهید رسید.

به نظر شما چگونه می توان از تلف شدن این زمان جلوگیری نمود؟

برخی از رستوران ها برای حل این مشکل چند لایه پلاستیک روی میز پهن می کنند. این راه حل نیز مشکلاتی دارد، برای مثال در صورتی که جسم داغ یا تیزی روی آن قرار گیرد، تمامی این لایه ها از بین خواهند رفت.

علاوه بر این، این روش هزینه بر است و هر روز باید وقت زیادی صرف کنند تا این لایه های را روی میز بکشند. همچنین پلاستیک به سادگی در طبیعت تجزیه نمی شود.

از همه مهم تر، این لایه ها از زیبایی میز و محیط رستوران می کاهند. به نظر شما چگونه می توان این مشکل را حل نمود؟

قبل از ارائه راه حل، آیا می دانید مشکل فوق در چه مکان های دیگری رخ می دهد؟

همانگونه که در شکل فوق مشاهده می کنید، نظافت میز کارگاه ها نیز کار بسیار زمان گیری است زیرا به دلیل انجام عملیات تراشکاری، سوهان کاری و سوراخکاری، در این کارگاه ها میزان زیادی براده تولید می شود. که جمع آوری آنها، علاوه بر وقت گیر بودن، به دلیل برنده بودن، بسیار خطرناک نیز می باشد و به دقت بالایی نیاز دارد.

یکی دیگر از جاهایی که نظافت آن بسیار مهم و و قت گیر است، پرنده فروشی هاست.

میز پاک کن اتوماتیک- جلسه اول

همانگونه که مشاهده می کنید، پرندگان نیز اطراف قفس خود را آلوده می کنند و جمع آوری ته مانده ی خوراک آنها کار وقت گیری می باشد.

همانگونه که تا به حال دریافتید ساخت دستگاهی که بتواند میز را به صورت خودکار پاک کند، اهمیت ویژه ای دارد و می توان در بسیاری از مکانها از آن استفاده نمود. هدف از انجام این پروژه ساخت دستگاهی برای پاک نمودن میز به صورت خودکار می باشد.

مهم ترین بخش این دستگاه، بخش جمع آوری کننده آشغال می باشد. به نظر شما چگوه می توان آشغال های روی یک سطح صاف را جمع آوری نمود؟ توجه کنید که این آشغال ها می توانند در ابعاد مختلفی داشته باشند.

شاید اولین راهی که به نظر شما برسد، استفاده از دستمال باشد. یا استفاده از جارو برقی.

میز پاک کن اتوماتیک- جلسه اول

حتی می توان به وسیله جریان هوا، آشغال ها را از روی سطح کنار بزنیم. استفاده از جارو برقی، محدودیت هایی ایجاد می کند. برای مثال اندازه آشغال ها نباید از حد معینی بزرگ تر باشد، به علاوه وجود رطوبت در آشغال ها، به جاروبرقی صدمه خواهد زد.

استفاده از جریان هوا برای کنار زدن آشغال ها نیز عملی به نظر نمی رسد. زیرا آشغال ها در این روش جمع آوری نمی شوند، بلکه بدتر پراکنده خواهند شد. به نظر می رسد استفاده از دستمال از سایر روش ها عملی تر باشد، ولی این روش نیز مشکلات خاصی دارد.

برای مثال اگر سطح میز شیار داشته باشد، آشغال های ریز داخل این شیارها فرو می روند و دستمال قادر نخواهد بود آنها را جمع آوری کند ولی این مشکل را می توان حل نمود. برای حل کردن این مشکل، می توانیم از فرچه دوار استفاده نماییم. یعنی مکانیزمی مشابه جاروهای دستی.

میز پاک کن اتوماتیک- جلسه اول

در این سیستم یک فرچه مدور، در حین چرخش توسط یک حرکت طولی در طول میز حرکت می کند و لذا تمامی آشغال ها را از روی میز جمع می کند و در انتهای میز جمع آوری می نماید. البته می توان مخزنی برای جمع آوری آشغال ها نیز در انتهای میز طراحی نمود.

میز پاک کن اتوماتیک- جلسه اول

همانگونه که در شکل فوق مشاهده می شود، می توان از دو عدد ریل در دو طرف میز برای هدایت فرچه استفاده نمود. درباره نحوه نصب فرچه و حرکت دادن آن بر روی سطح میز در جلسات آینده توضیح خواهیم داد.

1-2: انجام چند آزمایش:

حال چند آزمایش انجام دهید تا متوجه شوید واقعا کدام روش می تواند برای پاک کردن میز مفیدتر واقع گردد.

ابتدا یک سطح شیشه ای و یک سطح چوبی شیار دار (مانند کف جعبه میوه) انتخاب کنید و مقداری آشغال روی آنها بریزید. این آشغال ها می تواند شامل نان خرده، براده چوب، خاک، براده چوب مرطوب، نان خرده مرطوب و قوطی نوشابه باشد.

حال سعی کنید با هر یک از سه روش زیر این آشغال ها را جمع آوری نمایید:

1. استفاده از جاروبرقی

2. استفاده از دستمال

3. استفاده از جارودستی یا هر نوع فرچه دیگر

میز پاک کن اتوماتیک- جلسه اول

نتایج آزمایش را به دقت بررسی کنید و به هر روش امتیاز دهی کنید. در انتها امتیازات هر روش را جمع کنید و بررسی کنید که کدام روش می تواند در کل برای جمع آوری انواع آشغالهای مختلف مناسب تر باشد؟

اگر روش دیگری نیز در ذهن دارید، می توانید آن را نیز تست نمایید. در جلسات بعد نحوه ساخت دستگاه را با جزئیات بیشتر توضیح خواهیم داد.

تکلیف: به عنوان تکلیف، یک روش دیگر برای تمیز کردن سطح میز طراحی نمایید و پس از کشیدن طرح، آن را برای ما ارسال نمایید.

محل بازدید/ اردو/ خرید: ---------------------------------------------

منابع مطالعه: ----------------------------------

مطالب مرتبط:

دستگاه میز پاک کن خودکار، جلسه اول

دستگاه میز پاک کن خودکار، جلسه دوم

دستگاه میز پاک کن خودکار، جلسه سوم

دستگاه میز پاک کن خودکار، جلسه چهارم

دستگاه میز پاک کن خودکار، جلسه پنجم

دستگاه میز پاک کن خودکار، جلسه ششم

دستگاه میز پاک کن خودکار، جلسه هفتم

دستگاه میز پاک کن خودکار، جلسه هشتم

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تنظیم: نسرین صادقی