تبیان، دستیار زندگی
نظریه جدیدی كه درباره چگونگی انفجار گازها ارائه شده است می تواند دانشمندان را در زمینه طراحی موتور هواپیماها یاری دهد . یك نمونه ی رایانه ای كه توسط یك شیمیدان طراحی شده ، نشان می دهد كه انفجار ممكن است با سرعتی فراتر از صوت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انفجار با سرعت فراتر از صوت

نظریه جدیدی كه درباره چگونگی انفجار گازها ارائه شده است می تواند دانشمندان را در زمینه طراحی موتور هواپیماها یاری دهد . یك نمونه ی رایانه ای كه توسط یك شیمیدان طراحی شده ، نشان می دهد كه انفجار ممكن است با سرعتی فراتر از صوت حركت كند . به این ترتیب كه در واقع ذرات ملتهب حاصل از موج انفجار ، همانند موج سوارانی كه بر امواج می رانند ، گسیل می گردند .

بر اساس آنچه ك در كتابهای درسی متداول آمده است ، انفجار نمی تواند با سرعتی بیشتر از سرعت صوت در گازهای سوزان حركت كند .

رویارویی با مشكل آلودگی نوری در انگلستان

نمایندگان مجلس انگلستان در حال آماده سازی طرح بررسی و پژوهش در باره آلودگی نوری می باشند . این پدیده مانع از آن می شود تا بسیاری از ستاره شناسان غیر حرفه ای بتوانند به آسمان شبانگاهی تاریك و شفاف با دید مناسب دست یابند . گسترش سال به سال آلودگی نوری ، به تدریج از بخش قابل رویت آسمان شبانگاهی می كاهد و از این رو گروه  دانش و فناوری مجلس عوام انگلستان به بررسی این نكته خواهد پرداخت كه آیا خط مشی های جاری در این كشور برای حل مشكل مذكور به قدر كافی كارایی خواهند داشت یا نه .

دستیابی به اطلاعات محرمانه در زباله های رایانه ای

بر اساس مطالعات انجام شده توسط دانشجویان آزمایشگاه علوم رایانه ایام آی تی( موسسه فناوری ماسا چوست ) هر ساله انبوهی از اطلاعات سری و خصوصی همراه با دیسك های سخت رایانه ای دور ریخته می شوند .

دانشجویان ام آی تی برای بررسی این نكته اقدام به خرید 158 دیسك درایو دست دوم از سایت حراج اینترنتیeBay كردند .

آنان ضمن بررسی محتوای این دیسك درایوها دریافتند كه دوازده مورد آنها كاملاً پاك شده اند ؛ در مقابل، بقیه دیسك ها حاوی مدارك شخصی و حقوقی ، نامه های الكترونیكی و 5000 شماره كارت های اعتباری می باشند .

« عصاره سویا » برای تازه نگهداشتن میوه جات

با استفاده از لایه نازكی از عصاره سویا می توان میوه جات از جمله سیب ، كیوی و گوجه فرنگی را به خوبی نگهداری كرد . دانشمندان چین و ایرلند دریافته اند كه به كمك تاثیر این لایه محافظ و خوراكی می توان مانع خراب شدن و از بین رفتن میوه جات ، بدون اعمال تغییرات ژنتیكی و قرار دادن آنها در جای سرد شد . علاوه بر این ، میزان خرابی میوه جات كاهش یافته و از رشد موجودات ریز زنده جلوگیری می شود .

این لایه محافظ از مخلوط پروتئین سویا ، اسیدهای چرب و مواد قندی تشكیل شده است . اولین آزمایشها در مورد كیوی انجام گرفت و دانشمنان توانستند این میوه را به مدت 37 روز به دور از هر گونه گندیدگی و پوسیدگی نگه دارند . آنان بر این باورند كه این روش در مورد سیب ، گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای نیز صدق می كند . البته به جهت ساختار متفاوتی كه پوست میوه جات دارند ، زمان تاثیر و دوام این ماده در نگهداری آنها متفاوت است.

تاثیر ویتامینK بر داروهای رقیق كننده خون

بیمارانی كه خطر انسداد رگها در آنها زیاد است ، معمولاً برای تداوم یافتن جریان خون از داروهای رقیق كننده خون استفـاده می كنند .

این بیماران طی دوره مصرف دارو ، باید از مصرف مواد غذایی حاوی ویتامینK خودداری كنند . زیرا مانع اثر بخشی داروها می شود و در نتیجه خطر انسداد رگها افزایش می یابد .

البته اگر برنامه غذایی شما تاكنون متعادل بوده ، نباید آن را تغییر دهید . ولی اگر بر فرض مثال برای لاغر كردن خود روزهای متوالی سالاد می خوردید ، باید توجه داشته باشید كه استفاده زیاد از این ماده غذایی مانع تاثیر گذاری داروهایتـــــان می شود . البته سعی نكنید كه آن را به سرعت از فهرست غذایی خود حذف كنید ، بلكه آهسته برنامه غذایی را تغییر دهید .

كلم بروكلی ، گل كلم ، كلم پیچ ، كاهو ، جگر ، اسفناج ، لوبیا ، نخود سبز ، سویا ، قرص ها و شربت های مولتی ویتامین، حاوی مقادیر زیادی ویتامینK هستند .