تبیان، دستیار زندگی

گوشت خوک در نگاه قرآن و معصومین (ع) - جلسه سوم

هدف از این درس آشنایی با کتب تفسیر قرآن کریم و آگاهی از نظرات تفسیری مفسران پیرامون آیات مورد بحث می باشد....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گوشت خوک در نگاه قرآن و معصومین - جلسه سوم

 

هدف:

آشنایی با کتب تفسیر قرآن کریم و آگاهی از نظرات تفسیری مفسران پیرامون آیات مورد بحث

 

مقدمه:

آیات قرآنی به گونه ای هستند که نیاز به تبیین و تفسیر دارند. به همین جهت خداوند این وظیفه مهم را به پیامبر(ص) سپرد و به ایشان فرمود: *وَ أَنْزَلْنا إِلَیْكَ الذِّكْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ‏*ما ذکر (یعنی قرآن) رو بر تو نازل کردیم تا آن را برای مردم تبیین نمایی* (سوره نحل، آیه44)

بعد از وفات پیامبر(ص) نیزجمعی از صحابه(یاران) ایشان، این وظیفه ی مهم را ادامه دادند که از این بین می توان از حضرت علی(ع) به عنوان بزرگ ترین مفسر قرآن نام برد. این مسئله در طول زمان ادامه داشت و دیگر ائمه اطهار(ع) نیز به این امر پرداختند. همچنین دیگرانی نیز بودند که همواره تلاش می کردند تا به فهم دقیق تری از آیات برسند.

 

به این ترتیب طی قرون مختلف، بزرگانی از شیعه و همین طور اهل سنت با استفاده از روش های مختلف به تفسیر آیات قرآن پرداخته اند. برای مثال تفسیر «البرهان فی تفسیر القرآن» که توسط سید هاشم بحرانی در قرن یازدهم نوشته شده با استفاده از روایات رسیده از پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) تفسیر یک آیه رو بیان کرده است و یا تفسیر «المیزان فی تفسیر القرآن» علامه طباطبایی که با روش تفسیر قرآن به قرآن یعنی با استفاده از دیگر آیات قرآن، آیه ای را تفسیر کرده است.

این تفاسیر علاوه بر این که روش های مختلفی در تفسیر آیات دارند، دیدگاه های مختلفی هم درباره تفسیر هر آیه دارند؛ زیرا در خیلی از مواقع، مفسران برداشت های خود را نیز وارد می کرده اند و وظیفه ما این است که با مطالعه ی دقیق این تفاسیر و توجه به دلایل بیان شده برای هر نظر، به تفسیر درست برسیم.

 

گام1:

اکنون به بخش کتب تفسیری نرم افزار جامع التفاسیر مراجعه کنید و نظرات مفسران پیرامون این آیه را مطالعه و سپس اطلاعات خود را در جدولی مشابه جدول زیر ساماندهی نمایید.

تفاسیر پیشنهادی: ترجمه تفسیرالمیزان، ترجمه مجمع البیان، أحسن الحدیث، نمونه، اثناعشری،نور

 

 

تکلیف:

اکنون تلاش نمایید به سئوالات زیر پاسخ دهید:

1- نظر قرآن کریم در رابطه با مصرف گوشت خوک چیست؟

2- استفاده از قسمت های دیگر خوک، هم چون پوست بدن و... چگونه است؟(برای پاسخ به این سئوال می توانید به کتب فقهی نیز مراجعه نمایید)

 

شما عزیزان می توانید برای انجام این پروژه به طرح درس های ذیل مراجعه فرمایید:

گوشت خوک در نگه قرآن و معصومین - جلسه اول

گوشت خوک در نگه قرآن و معصومین - جلسه دوم

گوشت خوک در نگه قرآن و معصومین - جلسه سوم

گوشت خوک در نگه قرآن و معصومین - جلسه  چهارم

 

گوشت خوک در نگه قرآن و معصومین - بخش علمی

بخش پژوهش های دانش آموزی سایت تبیان
تهیه: سید شهاب الدین قطب شریف