تبیان، دستیار زندگی
همین که بدانیم برای خرید یک دستگاه تلفن همراه چه پول زیادی باید خرج کنیم، باعث می شود کمی بیشتر مراقب گوشی هایمان باشیم؛ اما با کمی تصورکردن عواقب سرقت گوشی همراه برای هر شخص، می توانیم به اهمیت و ضرورت حفاظت هر چه بیشتر از گوشی ها در دنیای امروز پی ببریم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گوشی‌ات را سفت ببند!


همین که بدانیم برای خرید یک دستگاه تلفن همراه چه پول زیادی باید خرج کنیم، باعث می‌شود کمی بیشتر مراقب گوشی‌هایمان باشیم؛ اما با کمی تصورکردن عواقب سرقت گوشی همراه برای هر شخص، می‌توانیم به اهمیت و ضرورت حفاظت هر چه بیشتر از گوشی‌ها در دنیای امروز پی ببریم.


سرقت تلفن همراه, تلفن همراه, موبایل

همین که بدانیم برای خرید یک دستگاه تلفن همراه چه پول زیادی باید خرج کنیم، باعث می‌شود کمی بیشتر مراقب گوشی‌هایمان باشیم. ضمن اینکه این روزها بسیاری از اطلاعات شخصی و محرمانه آدم‌ها در گوشی‌هایشان وجود دارد که همین امر، نگرانی‌ها از سرقت تلفن همراه را چند برابر می‌کند؛ اطلاعاتی چون شماره تلفن‌ها، عکس‌های خانوادگی، فیلم‌ها و حتی نوشته‌ها و ...؛ در نتیجه با کمی تصورکردن عواقب سرقت گوشی همراه برای هر شخص می‌توانیم به اهمیت و ضرورت حفاظت هر چه بیشتر از گوشی‌ها در دنیای امروز پی ببریم.

محافظت کردن از گوشی، البته آنقدرها هم کار مشکلی نیست و تقریباً با چند راهکار ساده می‌توانیم کار سرقت را برای دزدها سخت‌تر کنیم. نکات زیر به شما نشان می‌دهد که چطور از سرقت گوشی تلفن همراه و اطلاعات آن پیشگیری کنید.

نکات اصولی امنیت تلفن همراه

قبل از هر کاری، یک سری نکات بنیادی وجود دارد که باید از آن‌ها آگاه باشید. برای شروع، شما باید یک نرم‌افزار مکان‌یاب بر روی موبایل خود نصب کنید تا در صورت سرقت بتوانید از محل دقیق آن آگاهی پیدا کنید. برای آیفون و گوشی‌های اندرویدی باید نرم‌افزارهایی مخصوص به این کار را نصب کنید، ولی در ویندوز فون8 چنین سرویسی به‌عنوان یک بخش از خود سیستم عامل به‌صورت پیش‌فرض روی تلفن نصب شده است. چنین نرم‌افزارهایی به شما اجازه می‌دهند علاوه بر پیدا کردن موقعیت دقیق تلفن همراهتان، روی آن رمزگذاری کنید یا همه اطلاعات درونش را پاک کنید. علاوه بر این، باید برای گوشی هوشمند خود یک رمز معین کنید که به سادگی قابل پیدا کردن نباشد؛ مثلاً نباید از رمزهایی مثل 0000 یا 1234 و این‌گونه رمزهای ساده روی گوشی‌های خود استفاده کنید.

نخستین قدم برای دزدها، مسلماً پیدا کردن یک تلفن همراه به درد بخور است. این قدم می‌تواند برای دزدها خیلی سخت یا خیلی آسان باشد و به‌خود شما بستگی دارد؛ به‌عنوان مثال، اگر یک پلاستیک بزرگ با مارک اپل را همراه با جعبه درون آن روی میز رستوران یا در دید عموم بگذارید، در واقع با این کار فریاد می‌زنید که شما یک یا چند وسیله با ارزش جدید خریده‌اید و در نتیجه احتمال سرقت را به‌دست خودتان تا حد زیادی افزایش می‌دهید.

رمز خوب چه رمزی است؟

همیشه این سوال در ذهن همه وجود دارد که با توجه به نرم‌افزارهای رمزشکن، چه رمزی را بهتر است برای گوشی انتخاب کنیم تا به‌راحتی و به سادگی کشف نشود. جالب است بدانید در زمینه رمزگشایی، بحث‌های علمی و منابع معتبر زیادی شکل گرفته است که راهکارهایی را نیز برای استفاده عمومی ارائه می‌دهند؛ مثلاً استفاده از شماره شناسنامه یا بخشی از شماره تلفن‌های خود و اطرافیان، عادت تقریبا مرسومی در جامعه است، اما کارشناسان معتقدند بهترین رمز برای هرکس، رمزی است که به‌صورت رندوم و شانسی انتخاب شده و در نهایت به‌خاطر سپرده شود.

در مکان‌های عمومی از تلفنتان کمتر استفاده کنید!

در موارد بسیاری دیده شده که افراد هنگام انتظار در صف اتوبوس، وقتی مشغول استفاده از دستگاهشان بوده‌اند، مورد سرقت قرار گرفته‌اند. پس تلاش کنید تا زمانی که سوار اتوبوس نشده‌اید، تلفن را از کیف یا جیبتان درنیاورید. دانش‌آموزان باید بدانند که خطر به سرقت رفتن دستگاه‌های الکترونیکی‌شان در کتابخانه، کافی‌شاپ، رستوران یا زمان استفاده از وسایل نقلیه عمومی (زمان پیاده یا سوار شدن به تاکسی، اتوبوس یا مترو) بسیار زیاد است. پس کاملاً به اطراف خود دقت کنید و بدانید که هر چه وسیله‌تان کمتر در معرض دید باشد، خطر احتمال به سرقت رفتن آن نیز کمتر خواهد بود.

پرفروش‌های موبایل

دزدها به‌دنبال تلفن‌های همراه هستند

راه‌های مختلفی برای دزدیدن وجود دارد. نخستین قدم برای دزدها، مسلماً پیدا کردن یک تلفن همراه به درد بخور است. این قدم می‌تواند برای دزدها خیلی سخت یا خیلی آسان باشد و به‌خود شما بستگی دارد؛ به‌عنوان مثال، اگر یک پلاستیک بزرگ با مارک اپل را همراه با جعبه درون آن روی میز رستوران یا در دید عموم بگذارید، در واقع با این کار فریاد می‌زنید که شما یک یا چند وسیله با ارزش جدید خریده‌اید و در نتیجه احتمال سرقت را به‌دست خودتان تا حد زیادی افزایش می‌دهید. یک وسیله نو و کار نکرده، می‌تواند بهترین گزینه برای سارق موبایل باشد. بهتر آن است که پلاستیک مارک دار را درون یک پلاستیک بدون مارک بزرگ‌تر قرار دهید تا کسی متوجه آن نشود یا اینکه می‌توانید موبایل جدید خود را از درون جعبه بیرون آورید و در جیب خود قرار دهید.

راه دیگری که یک سارق می‌تواند گوشی هوشمند را پیدا کند، آن است که شما یک شارژر و هدفون را در جایی مثل جلوی شیشه ماشین خود گذاشته باشید تا به راحتی قابل دیدن باشد. همیشه حواستان باشد که زمانی که از این‌گونه ابزارها استفاده نمی‌کنید، آن‌ها را در جای مناسبی قرار دهید که در برابر دید عموم نباشد. گاهی اوقات حتی یک هدفون هم می‌تواند نشان دهد که شما یک تلفن همراه با ارزش دارید؛ مثلاً هدفون‌های اپل به این دلیل که دارای یک شکل استاندارد و شناخته شده هستند، می‌توانند اعلام کنند که شما به احتمال زیاد، گوشی آیفون با خود دارید.

به‌طور معمول، سارقان برای دزدیدن تلفن همراه شما باید به شما نزدیک شوند تا آن را از درون جیب یا کیف شما بدزدند. اکثر جرم‌های خیابانی با نوعی نزدیک شدن مجرم به قربانی شروع و در نهایت هم به فرار سارق ختم می‌شود. برای همین، همیشه مراقب کسانی که به شما نزدیک می‌شوند باشید و همواره گوشه‌ی چشمی به تحرکات اطراف خود در خیابان داشته باشید.

آن‌ها ممکن است از شما ساعت بپرسند. در این شرایط یا به سادگی نگاه خود را به ساعت مچیتان می‌اندازید و حواستان از او پرت می‌شود که این کار باعث می‌شود سارق فرصت خوبی برای سرقت موبایل به‌دست بیاورد، یا اینکه وقتی تلفن همراهتان را از جیب خود بیرون می‌آورید تا ساعت را از روی گوشی هوشمند به او بگویید که یک موقعیت عالی را در اختیار سارق می‌گذارید تا آن را از دست شما بقاپد و فرار کند. در هر دو حالت، شما خود را کاملاً در معرض خطر قرار می‌دهید؛ پس دقت کنید.

منبع: همشهری


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: m_hadi47

برگرفته از گروه: موبایل

مطلب مرتبط:

تلفن خود را دو دستی بچسبید!