تبیان، دستیار زندگی
رمان رمان نویس فرانسوی که در کتاب «گریه نکن»، داستان خود و مادرش در دوران جنگ داخلی اسپانیا و قیام علیه رژیم فرانکو را روایت کرده برنده جایزه «گنکور» شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نویسنده گریه نکن گنکور گرفت و گریه کرد

رمانی از جنگ‌های داخلی اسپانیا برنده جایزه «گنکور» شد

رمان رمان‌نویس فرانسوی که در کتاب «گریه نکن»، داستان خود و مادرش در دوران جنگ داخلی اسپانیا و قیام علیه رژیم فرانکو را روایت کرده برنده جایزه «گنکور» شد.

فرآوری: زهره سمیعی- بخش ادبیات تبیان
لیدی سالبایره وکتاب «گریه نکن

چند روز پیش، نتایج بزرگترین مسابقه ادبی فرانسه با نام «گنکور» با موفقیت «لیدی سالبایره» اعلام شد.

بنابر این گزارش، این رمان‌نویس فرانسوی در کتاب «گریه نکن» خود داستان خود و مادرش را در دوران جنگ داخلی اسپانیا و قیام علیه رژیم فرانکو را روایت کرده است.

روایتی از یکی از خونین‌ترین دوران تاریخ اسپانیا در قرن گذشته میلادی که بین سال‌های 1936 تا 1939 رخ داد و در جریان آن یک میلیون نفر در این کشور کشته شدند.

سالوایره پیش از این جایزه ادبی هرمس و جایزه ادبی موسوم به دسامبر را در سال 2011 کسب کرده بود.

جایزه‌ گنکور در سال 1903 توسط ژول و ادمون گنکور راه‌اندازی شد؛ این جایزه توسط آکادمی گنکور به «بهترین و خلاقانه‌ترین اثر ادبی سال» اعطا می‌شود.

این آکادمی هر ساله 4 جایزه در بخش‌های رمانی اولی، داستان کوتاه، شعر و بیوگرافی اعطا می‌کند و پیش از این مارسل پروست، سیمون دوبوآر و پاتریک مودیانو این جایزه را دریافت کرده‌اند.

یادداشتی از اسدالله امرایی (مترجم)

 به بهانه اهدای جایزه گنکور به لی‌دی آرخونا سالبایره

لی‌دی سالبایره فرزند خانواده‌ای از جمهوری‌خواهان تبعیدی اسپانیاست که در هنگام جنگ داخلی اسپانیا در نیمه اول قرن بیستم به فرانسه گریخته بودند.

سالوایره پیش از این جایزه ادبی هرمس و جایزه ادبی موسوم به دسامبر را در سال 2011 کسب کرده بود

لی‌دی سالبایره پس از فرار پدر و مادرش از چنگ رژیم دیکتاتوری فاشیستی ژنرال فرانکو در اسپانیا به فرانسه، در سال 1948 در شهر تولوز در جنوب غرب فرانسه متولد شد. پدرش اهل اندلوس بود و مادرش از اهالی کاتالونیا. او در دانشکده پزشکی تولوز در رشته روانپزشکی کودکان تحصیل کرد و سال‌ها به حرفه روان‌پزشکی اشتغال داشت.

از سالبایره 21 رمان منتشر شده است. « بیانیه» اولین رمان اوست که در سال 1990 منتشر شد و پس از آن «زندگی روزمره »، «جایزه»، «قدرت مگس‌ها »، «شرکای اشباح » و «کرم‌هایی که گاو مرده را خوردند» چاپ شده است. کتاب«گریه نکن »در سال 2014 منتشر شده است. ارزش جایزه ادبی گنکور که از سال 1903 تاکنون به نویسندگان فرانسه زبان اهدا می شود، معادل 10 یوروست که شاید چندان چشمگیر نباشد ،اما تیراژ کتابی که این جایزه نصیب او می شود تا حدود نیم میلیون نسخه می رسد.

داستان «گریه نکن » به جنگ داخلی اسپانیا می‌گذرد. این رمان در رقابت با دو اثر برگزیده دیگر برنده شد، اولی رمان دیوید فوئنکینو و دومی رمان کامل داوود نویسنده الجزایری ست. خانم سالبایره 66 ساله در دور پنجم رای گیری در رقابتی فشرده با داوود کمال پیروزشد. رمان کمال داوود به نام «مورسو، بازپرسی مجدد» از زبان برادر مقتول رمان بیگانه آلبر کامو روایت می شود. نتیجه داوری در رستوران دوروان اعلان شد که داوران از سال 1914 در آن جمع می‌شوند و نتیجه را اعلان می‌کنند. خانم سالبایره در حالی که اشک شوق خود را پاک می‌کرد گفت:« من حیرت کردم. باورم نمی شود.»

زبان دوم لی‌دی آرخونا سالبایره فرانسوی است. اما کتاب «گریه نکن » به زبان فرانیول نوشته شده که ترکیبی برساخته از فرانسوی و اسپانیولی است. داستان «گریه نکن » حول محور دو شخصیت می‌چرخد که دیدگاه‌های سیاسی متضادی دارند. یک کاتولیک راست‌گرای افراطی ودیگری مادر نویسنده که خاطرات جنگ داخلی را نقل می کند. لی‌دی سالبایره یازدهمین زنی ست که این جایزه را برده است.

سیمون دوبوار و مارگریت دوراس از نویسندگان معروفی اند که این جایزه را برده‌اند. مبتکر اعطای این جایزه ادمون دو گنکور نویسنده فرانسوی‌ست و این جایزه به آثار فرانسوی زبان فارغ از ملیت نویسنده اعطا می‌شود.


منابع:
فارس
ایبنا