تبیان، دستیار زندگی
لَقَدْ كرَّمْنا بَنی آدَمَ وَ حَمَلناهُمْ فِی البَرِّ وَ الْبَحْر وَ رَزَقناهُمْ مِنْ الطَّیباتِ..."( اسراء /70) « به راستی ما فرزندان آدم را گرامی داشتیم و آنان را در خشكی و دریا( بر مركبها) برنشاندیم، و از چیزها ( خور...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گوجه

آلو قرمز

" وَ لَقَدْ كرَّمْنا بَنی آدَمَ وَ حَمَلناهُمْ فِی البَرِّ وَ الْبَحْر وَ رَزَقناهُمْ مِنْ الطَّیباتِ..."( اسراء /70)

« به راستی ما فرزندان آدم را گرامی داشتیم و آنان را در خشكی و دریا( بر مركبها) برنشاندیم، و از چیزها ( خوراكیهای پاكیزه) به ایشان روزی دادیم...»

برای اعصاب مفیدم.

خشك شده من درمان كم خونی است.

درمان بیماری شب كوری هستم.

درمن املاح معدنی به وفور یافت می شود.

جهت معالجه نقرس، رماتیسم و تصلب شرائین مرا تجویز كنید...

فارسی من " گوجه" و  به اقسام ریز و كوچك است. به من آلوچه سنگ، آلوچه آلنج و آلوی كوهی هم می گویند.عربی من " ادرك" است و در بعضی از كتاب های پزشكی قدیم به اسامی

نیسوق و نیشوق هم از من یاد شده است.

من انواع و اقسام داشته و با آلو نیز قرابت و نزدیكی دارم . بهترین نوع من گوجه برقانی است كه پوست آن به آسانی جدا می شود و نوع دیگرمن گوجه گلستان است كه در خراسان می روید و رنگ آن سبز بوده و كمتر قرمز می شود. نوع پیش رس من، گوجه سبز است كه به نام گوجه گیلانی، و گیلانی گوجه معروف است و اولین میوه ای است كه در فصل بهار به بازار می آید این نوع من خاصیت مسهلی ندارد. با یبوست مزاج می جنگد. من به رنگ سبز ، زرد و قرمز ظاهر می شوم. رنگ من تركیبی شبیه رنگدانه هویج است كه در بدن تبدیل به ویتامین " آ" می شود و به همین جهت است كه انواع من برای درمان شبكوری و رشد بدن مفید است مقدار این ویتامین در انواع زرد و قرمز من بیشتر است. علاوه بر ویتامین" آ" من دارای ویتامین های " ب" و ویتامین "ث" هستم، به این جهت برای اعصاب مفید بوده و مسكن التهاب صفرا هستم . من دارای املاح زیادی از قبیل آهن، كلسیم ، فسفر ، منیزیم ، پتاسیم و سدیم هستم . من از میوه های خنك بوده و این خاصیت در انواع ترش من بیشتر است.

خواص درمانی

1/ اقسام درشت من خاصیت نرم كننده دارند، ولی در این خاصیت هرگز به پای آلو نمی رسند .

2/ خشك شده من درمان اعصاب و كم خونی است .

3/ اقسام مختلف من برای معالجه نقرس، رماتیسم و تصلب شرایین تجویز شده اند، همگی پیشاب آور بوده، و اعمال كلیه را تنظیم می نمایند.

4/ جوشانده 25 تا 30 گرم برگ درخت من، كشنده كرم معده بوده و این خاصیت در مغز هسته من نیز وجود دارد . سابقاً جوشانده برگ مرا به عنوان تب بُر مخصوصاً برای مبتلایان به بیماری های ریوی تجویز می كردند.

5/ برگ من نفاخ بوده، و برای معده مضر است، مگر آنكه همراه با یك مسهل خورده شود و برای این كار سابقاً گلقند را تجویز می كردند.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.