تبیان، دستیار زندگی
اگر چه به اقتضاى رسالتى که بر عهده دانش‏نامه‏هاست، هر موضوعى در آنها، به صورت جامع و دامن‏گستر، مورد تتبّع و پژوهش قرار مى‏گیرد، امّا ممکن است بخش‏هایى از هر دانش‏نامه نیز به تناسب نیاز خوانندگان، جداگانه و با تنظیم و آرایشى نو، به جامعه عالمان و دانش‏دوس
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شهادت نامه امام حسین علیه السلام

کتاب

بُرهه ‏اى از زندگانى امام حسین علیه السلام را که در آن، حماسه بى ‏نظیر کربلا به منصّه ظهور رسیده، مى ‏توان حساس‏ترین مرحله از عمر شریف آن بزرگوار به شمار آورد. این حساسیت را باید در تأثیر شگرف نهضت کربلا در حفظ و ماندگارى دین و زدودن پیرایه‏هاى آن – که توسط کانون‏هاى زر و زور و تزویر، در ادوار مختلف، بر آن، تحمیل شده‏اند – و نیز در بیدارى ملت‏هاى ستم‏دیده جستجو کرد.


شهادت‏نامه امام حسین علیه السلام، کتابى است که در صدد برآمده تا تأثیرگذارترین بُرهه از زندگى سالار شهیدان علیه السلام – یعنى برهه انسان‏ساز و آزادى ‏بخش قیام کربلا – را مطابق آنچه در دانش‏نامه امام حسین علیه السلام آمده است، البته در مقیاسى کوچک‏تر، اما با اختصارى روشمند، روایت نماید.

شهادت‏نامه امام حسین علیه السلام، گزیده‏اى است از بخش‏هاى شش ‏گانه «پیشگویى درباره شهادت امام حسین علیه السلام» تا «عزادارى و گریه براى امام حسین علیه السلام»، از دانشنامه ی امام حسین علیه السلام که به همت آیة الله محمد محمدی ری شهری و با همکاری سید محمود طباطبایی نژاد و سید روح الله سید طبائی توسط سازمان چاپ و نشر دارالحدیث به زیور طبع آراسته شده است.

اگر چه به اقتضاى رسالتى که بر عهده دانش‏نامه‏هاست، هر موضوعى در آنها، به صورت جامع و دامن‏گستر، مورد تتبّع و پژوهش قرار مى‏گیرد، امّا ممکن است بخش‏هایى از هر دانش‏نامه نیز به تناسب نیاز خوانندگان، جداگانه و با تنظیم و آرایشى نو، به جامعه عالمان و دانش‏دوستان، تقدیم گردد. در واقع، کتاب «شهادت نامه امام حسین علیه السلام»، گزیده‏اى است هزار صفحه‏اى، از بالغ بر سه‏هزار صفحه از دانش‏نامه امام حسین علیه السلام.

در بخش نخست این کتاب، با عنوان «مهم‏ترین مباحث مربوط به حماسه عاشورا» تحلیل‏ها و مقالاتِ تفصیلى‏تر و در عین حال، پراکنده در دانش‏نامه امام حسین علیه السلام که با موضوع کتاب شهادت‏نامه تناسب بیشترى داشته‏اند، در کنار هم گردآورى شده‏اند.

شهادت‏نامه امام حسین علیه السلام، کتابى است که در صدد برآمده تا تأثیرگذارترین بُرهه از زندگى سالار شهیدان علیه السلام – یعنى برهه انسان‏ساز و آزادى ‏بخش قیام کربلا – را مطابق آنچه در دانش‏نامه امام حسین علیه السلام آمده است، البته در مقیاسى کوچک‏تر، اما با اختصارى روشمند، روایت نماید

بخش دوم، پیشگویى درباره شهادت امام حسین علیه السلام است. در این بخش، خبرهاى آسمانىِ رسیده درباره شهادت امام حسین علیه السلام و پیشگویى‏هاى پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و امیر مومنان علی علیه السلام و دیگر پیشوایان و بزرگان درباره شهادت امام حسین علیه السلام در قالبى نظام‏یافته ارائه شده است. به علاوه، قطعیّت صدور این دسته از روایات، مورد تأکید قرار گرفته و توضیح داده شده که مقدَّر بودن شهادت امام حسین علیه السلام و پیشگویى آن، منافاتى با اراده و اختیار او ندارد.

در بخش سوم، خروج امام حسین علیه السلام از مدینه، تا ورود به کربلا روایت شده است. در این بخش، رخدادهاى مهمّى مانند: امتناع امام از بیعت با یزید، خروج امام از مدینه، فعّالیت‏هاى ایشان در مکه، اعزام مسلم بن عقیل به عنوان نماینده خود به کوفه، و شهادت مُسلم و جمعى دیگر از یاران امام و نیز زندانى شدن شمارى دیگر از آنان، پیشنهادهاى مختلف به امام مبنى بر نرفتن به کوفه، و حرکت امام به سوى کربلا گزارش شده است.

بخش چهارم نیز از رسیدن امام حسین علیه السلام به کربلا تا شهادت ایشان را مورد نظر قرار داده است. در این بخش متون مربوط به حادثه جان‏گداز عاشورا، از آغاز ورود امام حسین علیه السلام به کربلا تا شهادت یاران، فرزندان، برادران، فرزندان برادر، فرزندان خواهر، فرزندان عمو و سرانجام، شهادت خودِ امام، به تفصیل، گزارش شده است.

در بخش پنجم، وقایع پس از شهادت امام حسین علیه السلام بررسی شده است. حوادثى که پس از شهادت امام حسین علیه السلام به وقوع پیوست، پدیده‏هاى خارق العاده‏اى که در منابع معتبر گزارش شده‏اند، چگونگى دفن شهدا، سرنوشت سرهاى مقدّس شهدا و کراماتى که از سر مقدّس سیّد الشهدا علیه السلام دیده شد، چگونگى حرکت خاندان ابا عبداللَّه الحسین علیه السلام از کربلا به کوفه و از کوفه تا شام و بازگشت آنها از شام به مدینه.

بخش ششم با عنوان «بازتاب شهادت ‏امام‏ حسین علیه السلام و فرجام کسانى که در کشتن‏ او و یارانش نقش داشتند» متن گزارش‏هاى مربوط به بازتاب شهادت سیّد الشهدا علیه السلام و یارانش در میان قاتلان آنها و نیز در میان شخصیت‏هاى برجسته آن روز جهان اسلام و در جامعه عراق و حجاز، مطرح مى‏گردد و در ادامه، سرنوشت شوم کسانى که در این حادثه نقش داشتند و نیز مردمى که از یارى کردن امام سرباز زدند، تبیین شده است.

بخش هفتم با عنوان عزادارى و گریه براى امام حسین علیه السلام بخش پایانى کتاب است، در این بخش احادیث متعددى در سفارش به عزادارى، مصیبت‏خوانى و گریستن و گریاندن براى سالار شهیدان و معرّفى نخستین عزاداران امام پس از واقعه کربلا، اهمّیت ویژه روز عاشورا و آداب این روز و نیز سوگمندى جهان آفرینش در مصیبت‏هاى سالار شهیدان، گزارش شده است.

اگر چه به اقتضاى رسالتى که بر عهده دانش‏نامه‏هاست، هر موضوعى در آنها، به صورت جامع و دامن‏گستر، مورد تتبّع و پژوهش قرار مى‏گیرد، امّا ممکن است بخش‏هایى از هر دانش‏نامه نیز به تناسب نیاز خوانندگان، جداگانه و با تنظیم و آرایشى نو، به جامعه عالمان و دانش‏دوستان، تقدیم گردد

ویژگی های این کتاب عبارتند از:

1- تمامى فصل‏ها و قریب به اتفاق تحلیل‏هاى مندرج در بخش‏هاى شش‏گانه دانش‏نامه در این کتاب آمده است.

2- شمارى از عنوان‏هاى فرعى، همچنین عباراتى که براى توضیح بیشتر در تحلیل‏ها آمده بودند و بیش از همه، آن دسته از احادیث و گزارش‏هاى متنوّع تاریخى که با موضوع مشابه و با هدف تقویت مطالب از طریق تکثیر منابع، ذیل فصل‏هاى آن دانش‏نامه گرد آمده بودند، مشمول تلخیص و گزینش قرار گرفته اند.

3- جامع‏ترین و گویاترین متن‏ها، از منابع معتبرتر، در ذیل هر عنوان، انتخاب شده اند.

4- متن عربى احادیث و گزارش‏هاى تاریخى، جهت بهره‏گیرى بیشتر علاقه‏مندان، در پاورقى آمده است.

5- غالب توضیحات مندرج در پانوشت‏ها، حذف شده اند و در پانوشت، به ذکر حدّاکثر دو منبعِ داراى اعتبار بیشتر، براى هر متن، اکتفا گردیده است.

پیش از این، کتاب دیگرى نیز با عنوان گزیده دانش ‏نامه امام حسین علیه السلام، منتشر گردیده است، با این تفاوت که در کتاب یاد شده، تمامى بخش‏هاى دانش‏نامه (و از جمله بخش‏هاى مربوط به قیام و شهادت امام حسین علیه السلام، مورد گزینش و تلخیص قرار گرفته است، در حالى که کتاب حاضر، تنها به بخش‏هاى مربوط به قیام و شهادت امام و یاران باوفاى ایشان پرداخته و طبیعتاً با حذف موارد بسیار کمترى (در مقایسه با کتاب پیشین)، توانسته است مباحث مربوط را خلاصه‏ سازى نماید.

دانلود نرم افزار اندروید شهادت نامه امام حسین علیه السلام

مشاهده کتاب دیجیتال شهادت نامه امام حسین علیه السلام

ابوالفضل صالح صدر             

بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان


منابع:

موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث.

موسسه تخصصی کتاب متن.

مطالب مرتبط:

دانلود نرم افزارهای محرم

دانلود کتاب «مقتل الحسین علیه السلام، از مدینه تا مدینه»

کتاب «شرح شمع در آداب سوگواری و مقتل سیدالشهداء علیه السلام»

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.