تبیان، دستیار زندگی
بر اساس آمارهای منتشر شده، دو سوم افراد مبتلا به دیابت در اثر بیماری قلبی و سکته قلبی جان خود را از دست می دهند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : الهه گودرزی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خطرات قلبی که دیابتی ها را تهدید می کند


بر اساس آمارهای منتشر شده، دو سوم افراد مبتلا به دیابت در اثر بیماری قلبی و سکته قلبی جان خود را از دست می دهند.

دیابت و بیماری قلبی

بیایید صحبتی داشته باشیم با دیابتی های عزیزی که امروزه تعداد آنها هم کم نیست و متاسفانه همچنان هم رو به افزایش است. بیایید صحبتی قلبی داشته باشیم درباره سلامت قلبی این بیماران.

بیشتر ما در نزدیکانمان حداقل یک نفر را داریم که مبتلا به دیابت باشد. می خواهیم این را بگوییم، اگر شما مبتلا به دیابت هستید و یا در نزدیکانتان فردی مبتلا به دیابت را می شناسید، هرگز نباید از خطرات جدی بیماری های قلبی، نارسایی قلبی و سکته ها که در این بیماران دو برابر افراد دیگر است غافل شوید.

بر اساس آمارهای منتشر توسط انجمن دیابت آمریکا، دوسوم افراد مبتلا به دیابت در اثر بیماری قلبی و سکته قلبی جان خود را از دست می دهند.

اما چرا؟

همانطور که می دانید دیابت با افزایش غیر طبیعی قند خون شناخته می شود. با گذشت زمان، قند خون بالا در بدن به تجمع چربی منجر شده و پلاک های چربی را در رگ های خونی ایجاد می کند که دیواره های داخلی عروق خونی را می پوشاند.

به مرور زمان که پلاک ها ضخیم تر می شود، دیواره های عروق سخت تر و محکم تر شده و فشار خون افزایش پیدا می کند.

سطح کلسترول بد یا همان LDL در خون بیماران دیابتی معمولا بالاتر از حد طبیعی و سطح کلسترول خوب یا همان HDL در خون آنها پایین تر از سطح سلامت است

افزایش فشار خون از یک طرف و باریک شدن عروق از طرف دیگر کاهش قابل توجهی در خونرسانی به اندام ها و عملکرد قلبی ایجاد خواهد کرد و نتیجه چیزی نیست جز اعمال فشار بالا و بالاتر بر قلب.

دیابت همچنین می تواند خطر ایجاد لخته های خونی را نیز بالا ببرد که منجر به سکته مغزی می شوند. سکته زمانی روی می دهد که جریان خون به مغز حتی برای چند لحظه مسدود می شود و سلول های مغزی که برای زنده ماندن به اکسیژن نیاز دارند، از فعالیت باز می مانند.

دیابت همچنین افراد را مستعد نارسایی قلبی خواهد کرد. بیماری که در آن توانایی قلب برای پمپاژ خون در سطح بدن کاهش پیدا می کند. پس می تواند منجر به تنگی نفس و بی نظمی ضربان قلب شود.

خطرات بیشتر در صورت ابتلا به کلسترول بالا، فشار خون بالا و چاقی

علاوه بر خود دیابت، بیماران مبتلا به دیابت معمولا به سایر عوامل خطر بیماری های قلبی نیز دچار اند، مانند چاقی، فشار خون بالا و چربی خون بالا.

چاقی و فشار خون بالا قلب را مجبور می کنند تا سخت تر و شدیدتر از حد معمول کار کند و این خود باعث افزایش خطر حملات قلبی و سکته می شود.

کلسترول خون بالا

سطح کلسترول بد یا همان LDL در خون بیماران دیابتی معمولا بالاتر از حد طبیعی و سطح کلسترول خوب یا همان HDL در خون آنها پایین تر از سطح سلامت است.

افراد مبتلا به دیابت همچنین معمولا سطح تری گلیسیرید بالاتر از نرمال خواهند داشت. به مجموعه این تغییرات، دیس لیپیدمی یا همان اختلالات چربی خون گفته می شود و این نیز عامل خطری جدی در ابتلا به بیماری کرونر قلب و سکته است.

همانطور که می دانید استروژن، هورمون محافظ قلب و کاهش دهنده خطر بیماری های قلبی است، به همین خاطر است که در سنین قبل از یائسگی، خطر بیماری های قلبی در خانم ها کمتر از آقایان هم سن و سال آنهاست. با نزدیک شدن به دوران یائسگی و قطع قاعدگی، سطح استروژن پایین آمده و این سیستم محافظتی قلب ضعیف تر می شود.

اما از طرف دیگر ابتلا به دیابت حتی در دوران قبل از یائسگی نیز اثر حفاظتی استروژن در مقابل بیماری های قلبی را کاهش خواهد داد.

بد نیست این را هم بدانید، برای قرار گرفتن در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی لازم نیست که حتما به دیابت شدید مبتلا باشید.

افزایش سطح قند خون و حتی اختلالات قند خون در حد مرحله پیش از دیابت نیز می تواند خطر بیماری های قلبی را به طور قابل توجهی افزایش دهد.

اما فراموش نکنید همه این خطرات را می توان به حداقل کاهش داد. کافی است در درجه اول به وضعیت قند خون خود تسلط کامل داشته باشید و با رعایت رژیم غذایی و پیگیری درمان های توصیه شده توسط پزشک و البته تغییر سبک زندگی و فعالیت بدنی، قند خون را کنترل کنید.

الهه گودرزی

بخش سلامت تبیان


مطالب مرتبط:

دیابت، قلب را مریض می‌کند

سکته ی بدون درد، خبر نمی کند

بیماری های قلبی در دیابتی ها بیشتر است

کنترل قند خون در شروع دیابت

حمله قلبی در دیابتی ها

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.