تبیان، دستیار زندگی
عده ای برای خود روز شمار اتمام حصر کاندیدای متخلف سال ٨٨ را راه انداخته اند و ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چند روز تا رفع حصر؟!


 عده ای برای خود روز شمار اتمام حصر کاندیدای متخلف سال ٨٨ را  راه انداخته اند و ...


کروبی و موسوی

"فتنه و ما ادارک ما فتنه" پروژه ای ده ساله که سال 88 همگام با انتخابات ریاست جمهوری عده ای خواسته و ناخواسته  محمل پیاده سازی آن در کشور شدند و  ظلمی بزرگ به نظام اسلامی کردند که خسارات  زیادی را به منافع ملی و ملت داشت.

این فتنه شروع ماجرایی بود تا بعد از آن این موضوع و مرزبندی با آن شاخصی شود برای بررسی عملکرد سیاسیون؛ سنگ محکی که در مواقع خاص مانند انتخابات  در چند سال اخیر به کار گرفته شده است. این موضوع را در انتخابات سال 92 شاهد بودید و همچنین در جریان رای اعتماد وزرای دولت یازدهم که نوعی ترجیح بندجلسات شده بود البته این مورد علت مشخصی داشت آنهم اینکه برخی از وزرا نسبت به فتنه مواضع شفافی نداشتند و بعضا در ستادهای انتخاباتی نمایندگان متخلف فعال بودند و از حامیان آنها محسوب می شدند البته این موضوع تنها برای وزرا مصداق نداشت بلکه برای بدنه دولت نیز وجود داشت. از حامیان این دولت و قسمتی از بدنه آن را اصلاح طلبانی تشکیل می دهند که حامی دو کاندید متخلف بوده و هستند! افرادی که حداقل در سه ده اخیر حاشیه ساز بوده اند به نوعی با افراطی گری های جبهه اصلاح طلب رابطه داشته و هر وقت حرفی از آشوب و ناهنجاری بوده مستقیم و غیر مستقیم نام آنها مطرح می باشد.

این افراد حال بعد از هشت سال کناره گیری از قدرت فرصت دولت را مغتنم شمرده و می خواهند از پتانسیل موجود برای بازگشت دوباره به قدرت و همچنین پیاده سازی مطالبات و تفکراتشان استفاده نمایند. مطالباتی که یقینا دولت را با حاشیه های بسیاری روبرو می کند، برای آن هزینه خواهد داشت و روند خدمت رسانی به مردم و اعتدال گرایی را مخدوش یا کند خواهد کرد. در این یکسال برخی از این حاشیه سازی ها  چون تک آوازی زنان و رابطه با آمریکا را شاهد بوده ایم اما آنچه بیش از همه روند آن در حال سرعت گیری و رشد است و ضربان آن تندتر می شود موضوع فتنه است. روندی که باعث شد تا در این مطلب جداگانه نسبت به آن هشدار دهیم.

فتنه در مواقعی خود با افراط و تفریط روبرو می شود یعنی دو طیف افراطی آن را در جهت سیاست های خود خواسته و ناخواسته فدا می کنند. از طرفی عده ای سعی در تطهیر چهره فتنه و فراموش سازی آن در دل تاریخ دارند و از طرف دیگر عده ای نوعی متوهمانه و بیش از حد و بدون سند مته به خشاش می گذارند هردوی این رفتارها به سنگ محک بودن این موضوع آسیب می زند.

با توجه به این تذکرات و رهمنود ها ادامه پیگیری این موضوع توسط این جریان نشان می دهد که اهداف خاصی در پس این موج سازی قرار دارد فشاری که یقینا مخالف خواست ملت است و روند قانون گریزی و فرار از جوابگویی را تسهیل خواهد کرد. مسلما حصر روزی تمام خواهد شد اما آنروز نه روز فراموش سازی فتنه است بلکه روز محاکمه عادلانه، جوابگویی و عذرخواهی فتنه گران خواهد بود

اما حال این فتنه است که از طرف عده ای خاص و رسانه های زنجیره شان با همان روند فراموش سازی بیشتر و هدفمند تر مطرح می شود. عده ای با روند چانه زنی از بالا و فشار از پایین به دنبال این هستند تا بتوانند موضوع رفع حصر دو کاندید متخلف را به ثمر بنشانند.

از زمان روی کار آمدن دولت عده ای با فشار سعی دارند تا با استفاده از پتانسیل آن هدف خود را به سرانجام برسانند. از ابتدا این موضوع به صورت های مختلف مطرح شده است ولی شاید روند خاص آن از جشن یکسالگی دولت بیشتر خود را نشان داد زمانی که حضار شعار رفع حصر می دادند و روحانی با جمله الامور مرهونه بوقتها جواب آنها را داد؛ البته این مطالبه پیش زمینه ای دارد که آن وعده های انتخاباتی روحانی است. او در ایام رقابت انتخاباتی تلویحا قول داده بود در صورتیكه به ریاست‌جمهوری برسد، یكی از اولویت‌هایش پایان دادن به حصر  موسوی، كروبی و زهرا رهنورد و همچنین تلاش برای آزادی زندانیان سیاسی خواهد بود.

موسوی و کروبی

بیش از این هم افراد بسیاری در مصاحبه ها و موضع گیری های گوناگون موضوع را مطرح کرده و روی آن مانور داده اند اما این موضوع در برخی از مقاطع بسیار آشکار و به طور خاص مطرح می شود با اینکه وزیر دادگستری خبر از عدم فعالیت دولت در این زمینه داده بود اما شواهد چیز دیگری را می گویند. ظریف بهمن ماه سال گذشته در گفتگو با شبکه تلویزیونی فونیکس در سفر به آلمان، از "تعهد" روحانی در این زمینه سخن به میان آورده بود. علی مطهری نیز که نگاهی خاص و ساده به فتنه دارد همواره پیگیر این مطالبات بوده است او علی رغم تذکر رهبری با پیگیری مجدانه این مطلب، اخیرا در نامه ای به رئیس جمهور چنین اقدامی را تلویحا "وظیفه" وی خواند و حتی او را به طرح "سوال" در مجلس تهدید کرد، این موضوع در واکنش سخنگوی دولت پیگیری که مهر تاییدی بر اقدامات دولت در این زمینه بود، نوبخت گفت: "آقای مطهری نماینده محترم، شجاع، متدین و صریح‌اللهجه هستند و براساس آنچه وظیفه قانونی خود است اظهارنظر می‌کند اما قطعا همه اطلاعات پیش ایشان نیست، دولت در پاره‌ای موارد که ضروری نمی‌داند، موضوعی را رسانه‌ای نمی‌کند. وی افزود: دولت قطعا نسبت به این موضوع بی‌تفاوت نیست و ما بر خود فرض می‌دانیم تعهداتی که جناب آقای رئیس‌جمهور فرمودند را انجام دهیم"

اخیرا این موضوع به طور خاص خود مطرح شده است محمد خاتمی در دیدارهای خود در روز عید غدیر  گفت"چه خوب بود در این عید بزرگ شاهد آن باشیم تا کسانی که اتهامات سیاسی دارند در حصر و بند نباشند. چه خوب بود در این روز شاهد حضور بسیاری از زندانیان به خصوص آقای مهندس میرحسین موسوی و حجت‌الاسلام مهدی کروبی و بانو رهنورد بودیم. هنوز هم معتقدم که برای چنین کاری دیر شده ولی در عین حال هیچ وقت برای انجام کارهای خوب دیر نیست. برای رشد و پیشرفت کشور و مقابله با تهدیدهای بیگانه کار خوب هیچ گاه دیر نیست." وی این موضوع را در نامه خود به همایش امتداد اعتماد نیز مطرح کرد همایشی که خود سراسر پر بود از چنین مواضعی؛ تمامی سخنرانان این مراسم بر آزادی زندانیان سیاسی و رفع حصر سران فتنه 88 تاکید داشتند و ابراز امیدواری کردند که عید غدیر سال آینده با حضور این افراد همایش برگزار شود! منتجب نیا که در طرح این موضوع از دل اصلاح طلبان ید طولایی دارد باز مواضع جنجالی خود را ادامه داده اما علاوه بر او رهامی در بخشی از سخنانش نیز جای میرحسین موسوی و زهرا رهنورد را خالی کرده است!

فتنه در مواقعی خود با افراط و تفریط روبرو می شود یعنی دو طیف افراطی آن را در جهت سیاست های خود خواسته و ناخواسته فدا می کنند. از طرفی عده ای سعی در تطهیر چهره فتنه و فراموش سازی آن در دل تاریخ دارند و از طرف دیگر عده ای نوعی متوهمانه و بیش از حد و بدون سند مته به خشاش می گذارند هردوی این رفتارها به سنگ محک بودن این موضوع آسیب می زند

مسلما این روند نشان از پیشی گرفتن خود و تلاش عده ای برای جریان سازی آن می دهد جریانی که نمی خواهد بپذیرد که تخلفی صورت گرفته و باید جوابگو باشند. می خواهند همه چیز با چشم پوشی و فراموشی تمام شود.

روندی که قطعا مخالف رهنمود های رهبری می باشد ایشان همواره توجه به فتنه و مرزبندی با آن را متذکر شده اند و خواسته اند که افراد با بصیرت درگیر توطئه های دشمنان علیه ملت نشوند ایشان در جریانی که خود مطهری نقل می کند در پاسخ به مطالبه این نماینده مبنی بر رفع حصر بر موضع بصیرت تاکید کرده و فرمودند یقینا تا الان نیز در برخورد با این افراد رافت به خرج داده شده است. حتی شاید همین جریان بوده که ایشان در دیدار اخیر خود با هیئت دولت نسبت به مسئله فتنه نکاتی را جداگانه متذکر شدند.

اما با توجه به این تذکرات و رهنمود ها ادامه پیگیری این موضوع توسط این جریان نشان می دهد که اهداف خاصی در پس این موج سازی قرار دارد فشاری که یقینا مخالف خواست ملت است و روند قانون گریزی و فرار از جوابگویی را تسهیل خواهد کرد. مسلما حصر روزی تمام خواهد شد اما آنروز نه روز فراموش سازی فتنه است بلکه روز محاکمه عادلانه، جوابگویی و عذرخواهی فتنه گران خواهد بود.

امیر رضوانی

بخش سیاست تبیان


مطالب مرتبط:

طلبکاری بس نیست؟!

سه دهه، سه فتنه

فتنه،سو تفاهم یا خیانت؟