تبیان، دستیار زندگی
این هفته هم بازار موسیقی شاهد انتشار چند آلبوم بود که در ادامه برخی از آن ها را مرور می کنیم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گشتی در بازار موسیقی

این هفته هم بازار موسیقی شاهد انتشار چند آلبوم بود که در ادامه برخی از آن ها را مرور می کنیم

بخش هنری تبیان
آلبوم موسیقی

آلبوم "‌تا به کجا"‌ با خوانندگی خشایار کاکاوند

موسسه راوی آذرکیمیا آلبوم موسیقی مقامی سنتی "تا به کجا" به خوانندگی و آهنگسازی خشایار کاکاوند را منتشر کرد. اشعار این اثر موسیقایی از مولانا، ماهیدشتی، سید خلیل عالی‌نژاد و.... است.

این اثر در فضا و محتوای موسیقی مقامی کرمانشاهان در پی حفظ اصالت و آیین موسیقی آن خطه از اقوام ایرانی به صورت آوازی و ریتمیک ارائه شده است. محتوای شنیداری این آلبوم شامل مست می‌خانت، گوش شما، دردانه، بی قراری، یا هو یا من هو، تا به کجا و.... است. در این اثر خشایار کاکاوند (تنبور)، مصطفی غزنده (تنبور)، آبرادات کاکاوند (تنبور)، نسیم میرباقری (تنبور) و مهدی ملکی (دف) به عنوان نوازنده حضور دارند.

آلبوم موسیقایی "تا به کجا" به مدیریت تولید رضا مهدوی از موسسه راوی آذر کیمیا، طراحی گرافیک مصطفی رستگار و صدابرداری و مسترینگ مهرداد حسن‌پور توسط پخش‌های موسیقی جوان، آوای باربد و رها عرضه شده است.

آلبوم "‌قدم می‌زنم"‌ با صدای علی امینیان

علی امینیان آلبوم "قدم می‌زنم" را از سوی انتشارات مهرآفرین آهنگ منتشر کرد. ترانه‌های این آلبوم از اهورا ایمان، مهدی مدرسی، میثم سلطانی، حسین غیاثی و امید قلی‌نژاد است و آهنگسازی توسط علی امینیان، امید قلی‌نژاد، فرزین قره‌گزلو و ملودی محمودی انجام شده است. همچنین تنظیم قطعات این اثر موسیقایی به عهده اربل داودی، فرزین قره‌گزلو، پیمان حاتمی، هومن نامداری و امید قلی‌نژاد بوده است.

این اثر شامل 12 قطعه است و نام قطعات آن هستی، وقتی نیستی، سکوت خونه، شرط، قدم می زنم، من همینم، اسیر، تماشا، دنیای بدون تو، دیدار و.... است. در این آلبوم رضا تاجبخش (پیانو)، فیروز ویسانلو (گیتار)، بابک مالکی فر (گیتار)، میثم مروستی (سه تار)، کریم قربانی (ویولن)، رضا عسگرزاده (دودوک)، پدرام فریوسفی (ویولن آلتو)، پیمان حاتمی (گیتار/ پیانو/ کیبورد) به عنوان نوازنده در این اثر حضور دارند. ژانر این اثر پاپ است که میکس و مسترینگ به عهده اربل داودی، آرش پاکزاد، حمید آداب و پیمان حاتمی بوده است.

تهیه‌کننده این آلبوم علی صادق محمدی بوده است که میثم سلطانی و آرش پاکزاد به عنوان مشاوران هنری با این خواننده پاپ همکاری کرده‌اند.

آلبوم "استادان قانون" از سوی موسسه فرهنگی هنری ماهور روانه بازار موسیقی شد. آلبوم موسیقی "استادان قانون" به بررسی شیوه‌های قانون‌نوازی دوران معاصر اختصاص دارد که آثاری از جلال قانونی، منوچهر شیرازی، مهدی مفتاح، اکبر صدیف، سیمین آقا رضی ارائه شده است

آلبوم "آدم و سنگ" با آهنگسازی مجید درخشانی

آلبوم "آدم و سنگ" با صدای داریوش کاظمی و آهنگسازی مجید درخشانی از سوی انتشارات ایران گام منتشر شد. اشعار این آلبوم از حاف1 سعدی، صائب تبریزی، گلچین گیلانی، لایق شیرعلی، سیاوش کسرایی است. قطعات این اثر موسیقایی در دستگاه بیات اصفهان، همایون، مخالف سه گاه، سه گاه، دشتی، شور، ابوعطا و.... است.

این اثر شامل 9 قطعه است و نام بعضی از قطعات آن تصنیف باز باران، ساز و آواز، تصنیف دلم دریاست، تصنیف درخت، ساز و آواز، چهار مضراب، تصنیف بلبل و..... است. ژانر این آلبوم سنتی است و میکس و مسترینگ این اثر توسط رضا عسگرزاده انجام شده است.

در این اثر موسیقایی مجید درخشانی (تار)، رامین صفایی (سنتور)، شاهو عندلیبی (نی)، سعید محمدی (سه تار و شورانگیز)، علیرضا خورشیدفر (کنترباس)، کریم قربانی (ویولنسل)، رادمان توکل (تار)، هومن مهدویان (بم تار و سه تار)، نوشین پاسدار، سارا صابری (عود)، میثم مروستی، علی جعفری (ویولن)، شروین مهاجر (کمانچه)، سحر ابراهیم (قانون)ف حامد افشاری (قیچک باس)، کامران یعقوبی (تنبک)، شهریار قنبری (دف)، سهیل پیغمبری (کلارینت) و..... به عنوان نوازنده حضور دارند.

آلبوم "استادان قانون" با نوازندگی ملیحه سعیدی

آلبوم "استادان قانون" از سوی موسسه فرهنگی هنری ماهور روانه بازار موسیقی شد. آلبوم موسیقی "استادان قانون" به بررسی شیوه‌های قانون‌نوازی دوران معاصر اختصاص دارد که آثاری از جلال قانونی، منوچهر شیرازی، مهدی مفتاح، اکبر صدیف، سیمین آقا رضی ارائه شده است. قطعات این اثر موسیقایی در دستگاه شور، سه گاه، همایون، ماهور و آوازهای دشتی، بیات اصفهان و شوشتری است. در این اثر درباره رحیم قانونی، جلال قانونی، مهدی مفتاح، اکبرصدیف و سیمین آقا رضی به عنوان نوازندگان برجسته ساز قانون صحبت کرده‌ام و بخشی از این اثر به بررسی ویژگی‌های نوازندگی این اساتید اختصاص دارد.

ملیحه سعیدی در مقدمه این آلبوم آورده است: قانون سازی است به شکل ذوزنقه قائم الزاویه و از سازهای مضرابی که در ساخت آن چوب، فلز، استخوان، پوست، زه و مواد دیگری به کار رفته است. قانون از نظر ساختمان جزو گروه سازهای "ذوات الاتار مطلق زخمه‌ای" است که دارای سیم های آزاد است و بنابراین نیازی به پرده بندی و گرفتن سیم ندارد و ایجاد نواهای چند صدایی به آسانی با آن امکان پذیر است.

در مورد سابقه و تاریخ پیدایش قانون نظرات و فرضیات مختلفی وجود دارد اما آنچه مسلم است اینکه قانون قدمت زیادی دارد و قدیمی ترین سند و اثری که از این ساز و سازهای مشابه آن وجود دارد حجاری های آشور است. قانون ظاهرا پس از دوره تیموری و مساله تحریم غنا و موسیقی در ایران متروک شده است زیرا تا اواخر عصر تیموری و اوایل دولت صفوی این ساز نوازندگان بسیار و استادان به نامی داشته به طوری که زین الدین محمود واصفی دانشمند و موسیقیدان اواخر قرن نهم و اوایل قرن دهم هجری قمری در کتاب "بدایع الوقایع" از جمعی استادان نوازنده قانون نام برده است.

در آثار به جا مانده از دوره صفوی دو تصویر از میرقانونی در حال نواختن قانون در نقاشی های کاخ چهلستون اصفهان دیده می‌شود. قانون در حدود سال 1272 شمسی توسط رحیم قانونی که در بصره و بغداد و سوریه و مصر نزد استادان عرب نواختن قانون را آموخته بود به ایران بازگشت.


منبع:هنر آنلاین