تبیان، دستیار زندگی
پیامبر خطاب به امام حسین می فرمایند «اگر کسی من، پدرت، برادرت و تو را زیارت کند، چه در حیات و چه در ممات و یا یکی از فرزندان من را زیارت کند، خودم روز قیامت به زیارت او می آیم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دعایی برای بدرقه زائران امام حسین(علیه السلام)

کربلا

پیامبر خطاب به امام حسین (علیه السلام) می فرمایند: «اگر کسی من، پدرت، برادرت و تو را زیارت کند، چه در حیات و چه در ممات و یا یکی از فرزندان من را زیارت کند، خودم روز قیامت به زیارت او می آیم...


از زیارت راه دور ائمه غافل نشوید

زیارت سه وجه دارد:

وجه نخست زیارت این است که معصوم زنده است و انسان خدمت آن بزرگوار مشرف می شود و او را زیارت می کند.

وجه دوم زیارت این است که معصوم از دنیا رفته و انسان به مدفن آن بزرگوار آمده و آن معصوم را زیارت می کند.

چه معصوم زنده باشد و چه از دنیا رفته باشد، ثواب و آثار و برکاتش علی السویه است

وجه سوم زیارت این است که آن معصوم از دنیا رفته و ما نیز در حرم او نمی توانیم حاضر شویم؛ ولی از دور او را زیارت می کنیم.

روایاتی در خصوص ثواب زیارت

پیامبر گرامی اسلامی خطاب به امام حسین(علیه السلام) می فرمایند: «اگر کسی من، پدرت، برادرت و تو را زیارت کند، چه در حیات و چه در ممات و یا یکی از فرزندان من را زیارت کند، خودم روز قیامت به زیارت او می آیم و او را از نگرانی و سختی های قیامت نجات می دهم» چرا رسول خدا نامی از دخترشان فاطمه نبردند؟ گویا همان موقع می خواستند بفهمانند که حضرت زهرا(سلام الله علیها) مزار ندارد.

و نیز امام صادق(علیه السلام) می فرمایند: «هنگامی که ما از دنیا رفته ایم، اگر  کسی به زیارت ما بیاید، گویا ما زنده ایم و به زیارت ما آمده است.»

زیارت از راه دور

در کتب معتبری همچون مفاتیح الجنان بسیار بر زیارت از راه دور تأکید شده است. از ائمه معصومین(علیهم السلام) نقل شده که از یکی از اصحاب می پرسیدند: «آیا هر روز به کربلا می روی؟ گفت فاصله من زیاد است. گفتند می خواهی هر روز زائر حسین من باشی؟ برو زیر آسمان رو به قبله بایست، اول یک نگاه به آسمان و بعد یک نگاه به دست راست و یک نگاه به دست چپ کن و دستت را روی سینه ات بگذار و به آن حضرت سلام بده».

هیچ کس در روز قیامت نیست مگر آن که آرزو می کند که ای کاش از زائران امام حسین(علیه السلام) می بود. به جهت آن چه را که مشاهده می نماید با آنان عمل می شود به واسطه مقامی که در نزد پروردگار دارند

تعریف زیارت چیست؟

زیارت در اصطلاح دارای قید اضافی و زیادتر است و آن قید اضافی همان آداب زیارت است. بدین جهت می گویند «در هنگام زیارت غسل کنید و اذکار آن را بیان کنید؛ یا این که قدم های خود را در حرم کوتاه بردارید و ذکر بگویید».

بالاترین ثواب زیارت در میان زیارت ها متعلق به زیارت امام حسین علیه السلام است و پس از ایشان بالاترین ثواب زیارت برای حضرت رضا(علیه السلام) است. چقدر این زیارت مجرب است.

در روایتی ذکر شده است «اگر کسی به حرم امام حسین علیه السلام بیاید و ایشان را زیارت کند، مَلکی از طرف پیغمبر خدا می آید، به سینه او دست می زند و می گوید «ای زائر حسین پیغمبر خدا به تو سلام رسانده و فرموده است که گناهان گذشته ات که بخشیده شد، عمل جدید انجام بده».

در جلد 11 دانشنامه امام حسین بیان شده است که اگر کسی به حرم امام حسین بیاید و شقی باشد، به هنگام خروج از حرم سعید خارج می شود. همچنین اگر کسی به حرم امام حسین علیه السلام بیاید و ایشان را با معرفت زیارت کند، سعید از حرم بیرون می آید زیرا اول دعاگوی زائر امام حسین، حضرت زهرا است و ایشان برای زائر حسین دعا می کند.

ثواب زیارت حضرت رضا علیه السلام پرداخت و تصریح کرد:‌ حضرت موسی بن جعفر علیه السلام می فرمایند «اگر کسی قبر پسرم رضا را زیارت کند و یک شب پیش آن حضرت بماند، انگار خدا را در عرش زیارت کرده است؛ و هنگامی که روز قیامت فرا رسد، کنار و روی عرش خدا قرار می گیرد؛ با چهار نفر از اولین و آخرین محشور است». اولین ها نوح، ابراهیم، موسی و عیسی و آخرین نیز پیغمبر خدا، علی ابن ابی طالب، امام مجتبی و امام حسین هستند.

مشهد مقدس

دعای امامان برای زائران

یکی از اصحاب امام صادق(علیه السلام)می گوید:

برای کاری به خانه آن حضرت رفتم. گفتند امام مشغول نماز و مناجات است. وارد شدم و گوشه ای نشستم تا دعایشان تمام شود. شنیدم که در مناجات با پروردگار می گفت:

(... خدایا زائران قبر پدرم حسین را ببخش؛ همان کسانی که برای زیارت ما اموالشان را خرج و بدن هایشان را خسته کردند. کسانی که با نیکی به ما ، قلب پیامبرت را شاد کردند. خدایا، آنان برای خشنودی تو و رسولت این سختی هارا به جان خریدند، پس تو هم شب و روز حافظ آنان باش و خانواده ها و فرزندانشان را برایشان نگه دار و همواره کنارشان باش و آنان را از شر هر زورگوی گردنکش و هر شیطانی حفظ کن. خدایا، هر حاجت و آرزویی دارند به بهترین شکل برایشان برآورده ساز و ...)( وسائل الشیعه، ج14، ص413)

آثار زیارت اباعبدالله الحسین علیه السلام

زائران قبر پاک امام حسین(علیه السلام) و گریه کنندگان و عزاداران آن حضرت در منابع روائی ما آمده است که به برخی اشاره می شود:

1. «من زار الحسین(علیه السلام) عارفاً بحقّه، غفر الله له ما تقدم من ذنبه و ما تأخر؛ هر کس امام حسین(علیه السلام) را با شناخت حق او زیارت کند، خداوند گناهان گذشته و آینده او را می آمرزد.»(کامل الزیارات، ص138، باب54، ح1)

2. «ان فاطمه بنت محمد-صلی الله علیه و آله و سلم- تحضر لزوّار قبر ابنها الحسین(علیه السلام) فستغفر لهم ذنوبهم؛ به تحقیق فاطمه، دختر محمد-صلی الله علیه و آله سلم- برای زائران قبر پسرش حسین(علیه السلام) حاضر می شود و برای گناهان ایشان طلب آمرزش می کند.(کامل الزیارات، ص118، باب 40، ح4)

هر امامى در گردن دوستان و شیعیانش عهدى دارد و زیارت قبورشان از مصادیق وفاء به عهد و حسن اداء وظیفه محسوب مى شود، لذا كسى كه از روى رغبت و میل به زیارتشان رود ایشان در روز قیامت شفیع او خواهند بود

3. هر کس با پای پیاده نزد او بیاید، خداوند برای هر قدم، حسنه ای برای او می نویسد و گناهی از او پاک می کند و درجه ای برای او بالا می برد و هنگامی که نزد او آمد خداوند دو ملک برای او می گمارد تا هر چه سخن خیر از دهانش بیرون آید بنویسند و هر سخن ناپسند از دهانش بیرون آید بنویسند و هر سخن ناپسند از دهانش بیرون آید و امور دیگر را ننویسند... . (کامل الزیارات، ص133، باب 49، روایت6)

فرآوری: زهرا اجلال             

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منابع:

پرسمان دانشجویی

سایت عقیق

بیانات حجت الاسلام مومنی

کتاب فروغ شهادت، استاد علی سعادت پرور

سایت امام حسین علیه السلام

مطالب مرتبط:

خاک سرزمین کربلا

پیامبران خدا و سرزمین نینوا

کربلا، گوهر شب چراغ زمین

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.