تبیان، دستیار زندگی
سه شنبه بعد از ظهر خاویر ته باس رئیس برگزاری لالیگا آب پاکی را روی دست بارسا و اسپانیول ریخت و اعلام کرد اگر موضوع همه پرسی برای استقلال کاتالونیا جدی شود تیم های بارسا و اسانیول نمی توانند در لالیگا بازی کنند. شاید این خبر شوک بزرگی برای تیمی باشد که می
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حسین جوادی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخراج بارسا از لالیگا


سه شنبه بعد از ظهر خاویر ته باس رئیس برگزاری لالیگا آب پاکی را روی دست بارسا و اسپانیول ریخت و اعلام کرد اگر موضوع همه پرسی برای استقلال کاتالونیا جدی شود تیم های بارسا و اسانیول نمی توانند در لالیگا بازی کنند.
بارسا

شاید این خبر شوک بزرگی برای تیمی باشد که می خواهد در این فصل ناکامی چند فصل پیش را در لالیگا جبران کند. البته این فشار دولت اسپانیا و در منگنه قرار دادن تیم های ایالات کاتلونیا با برنامه قبلی طراحی شده چون در حال حاظر ایالت آندروا که جدا از کشور اسپانیا است و استقلال خود را اعلام کرده در لالیگا نیز تیم دارد . نکته قابل توجه این است که ته باس بیان کرده باید اصلاحی در قانون ایجاد شود در غیر این صورت با وجود استقلال ایالت کاتالونیا تیم های این منطقه حق حضور در رقابت های لالیگا را نخواهد داشت. حالا باید دید آیا این اتفاق رخ خواهد داد یا خیر . سال ها قبل وقتی ژنرال فرانکو مرد سایه دیکتاتوری نیز از کشور اسپانیا به خصوص فوتبال این کشور برداشته شد . آن زمان خیلی زود تیم هایی نظیر بارسا و اتلتیکو بیلبائو رشد کردند و تیم های سلطنتی زیر سایه قهرمانی این تیم ها قرار گرفتند . بارسا آن زمان برای مردم ایالت کاتالونیا چیزی شبیه یک اسحله بود و آنها با اینکه قهرمانی های این تیم مداوم بود ولی هرگز ظلم های فرانکو در حق خودشان را فراموش نمی کردندو برای همین شد بارسا با پرچم مخصوص ایالت کاتالونیا خیلی زود تبدیل به نماد مبارزه علیه سلطنت طلب ها شد حتی سالیان سال از گذشت مرگ فرانکو باز هم مردم تمایلی نداشتند تا سرود ملی در ورزشگاه های این منطقه ها نواخته شود. نارسیس دوکارکاس، مدیر سابق بارسا، جمله تاریخی دارد که در آن می گوید "بدون شک باشگاه بارسلونا برای مردم کاتالونیا،ارتشی بود که آن ها هرگز نداشتند."جنبش ناسیونالیسم کاتالونیا خواستار به رسمیت شناخته شدن شخصیت سیاسی کاتالونیا با منطقه کاتالونی زبان است. این جنبش به همراه جنبش ناسیونالیسم باسک، از مردمی ترین جنبشهای مقاومت در برابر گرایشات سانترالیسم و همگون سازی دولت مدرن اسپانیاست. هواداران بارسلونا، برای برد و باخت به ورزشگاه نمی‌آیند. نیوکمپ، جوخه کاتالونیاست و بارسلونا اسلحه آن!بارسا به نوعی، نهادی برای ترویج فرهنگ کاتالان و کاتالانیسم است و از این رو عبارت «فراتر از یک باشگاه» را به عنوان شعار خود انتخاب کرده‌است. شعاری که نه به نقل و انتقالات ارتباطی دارد و نه به اسپانسر روی پیراهن باشگاه. این شعار بوی زندگی دارد. زندگی که از پس کشتارهای بی‌رحمانه دیکتاتوری اسپانیا، در کاتالونیا به وجود آمده است. هوادارن بارسا هخر گز نمی توانند این کشتار ها و تبعیظ ها را فراموش کنند و برای همین مساله است که همیشه در فکر جدا شدن از کشور اسپانیا هستند. البته باید بیان کرد اگر داستان همه پرسی کاتالونیا به نقطه استقلال برسد نه تنها تیم های فوتبال بلکه تیم های ورزشی دیگر این منطقه نیز بدون شک با مشکل مواجه خواهند شد به طوری که بارسلونا علاوه بر فوتبال شامل 14 رشته ورزشی دیگر است که چهار رشته آن شامل بسکتبال، فوتسال، هندبال و اسکیت هاکی جزو تیم‌های حرفه‌ای به حساب می‌آیند.همه آنها نقشی تاریخی را به عنوان نماد ملی گرایی کاتالان‌ها بازی کرده‌اند.

نکته قابل توجه این است که ته باس بیان کرده باید اصلاحی در قانون ایجاد شود در غیر این صورت با وجود استقلال ایالت کاتالونیا تیم های این منطقه حق حضور در رقابت های لالیگا را نخواهد داشت. حالا باید دید آیا این اتفاق رخ خواهد داد یا خیر

درزمان دیكتاتورىو دولت فاشیستی ژنرال ریورا که به مقابله با ملی گرایی کاتالان‌ها پرداخته بود، ممنوعیتی شش ماهه بر این باشگاه تحمیل شده و سپس عنوان باشگاه تغییر داده شد. علی‌رغم این‌ها باشگاه بارسلونا به عنوان نمادی از هویت منطقه‌ای و مطالبه ارزش‌های دموکراتیک کاتالان‌ها درآمد. حالا فکرش را بکنید این نماد که در عرصه ورزشی به عنوان اسلحه ای برای مردم نطقه کاتالونیا است از لالیگا کنار گذشات هشود. کنار گذاشت بارسا از لالیگا برای این تیم در مورد بازی های اروپایی نیز مشکل ساز شده و به کلا باید عنوان کنیم بارسا در آستانه محو شدن می رود. تمام این احتمال ها به موضع همه پرسی برای استقلال کاتالونیا بر می گردد و این مساله نیز تا چند ماه دیگر به تعویق افتاده است . در همین ارتباط آلفردو رلانیو سردبیر روزنامه آس در یادداشتی می‌خواهد حس ناسیونالیستی اسپانیایی ها را مقابل این حرکت مردم کاتالونیا قرار دهد و از رئیس برگزاری مسابقات لالیگا می خواهد تا از قوانین موجود تخطی نکند! سردبیر این روزنامه مادرید با زیرکی خاصی توپ را در زمین مدیران لالیگا انداخته و نشان می دهد مادریدی ها ا زاین بلبشویی که به وجود آمده خیلی هم ناراضی نیستند. یک نکته قابل توجه دیگر نیز در این رابطه چشم نوازی می کند و ان این است که بازیکنان فوتبال که اهل ایالت کاتالونیا هستند به هیچ وجه دوست ندارند تا سیاست و فوتبال روند رو به رشد این تیم ها را خدشه دار کند به طوری که سسک فابرگاس هافبک تیم ملی اسپانیا در آخرین گفتگو خود بیان کرده بود علی رغم کاتالانی بودن، خود را یک اسپانیایی می داند و به بازی در تیم ملی این کشور، افتخار می کند. با اینکه گفته های جرارد پیکه، مدافع بارسا، در حمایت از استقلال کاتالونیا، جنجالی شد اما فابرگاس نظری دیگری دارد.فابرگاس در همین رابطه بیان می کند " احساساتم کاتالان است ولی اسپانیایی هستم. در این رابطه متوجه همه چیز هستم زیرا همه ی ما یک کشوریم و درباره این مشکل بحث و جدل زیادی شده است.بازیکنان کاتالان یا باسکی زیادی هستند که از تیم ملی اسپانیا حمایت می‌کنند ومشکلی با بازی کردن برای لاروخا ندارند.وقتی در تیم ملی هستیم، به کاتالان بودن فکر نمی‌کنیم زیرا وارد کردن بحث سیاست در ورزش کار خوبی نیست. من خود را کاتالان می‌دانم ولی اگر به پاسپورتم نگاه کنید، نوشته شده اسپانیایی. من به کشورم افتخار می‌کنم."

حسین جوادی

بخش ورزشی تبیان