تبیان، دستیار زندگی
جشنواره تئاترشهر به منظور حمایت از گروه های نمایشی جوان و ترویج فرهنگ شهروندی با 68 گروه نمایش با موضوعات شهر و زیست شهری در حالی برگزار می شود که بیش از هزار هنرمند در این رویداد حضور دارند. قرار است این جشنواره در مراسم پایانی خود از اسماعیل خلج قدردانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تهران رنگ تئاتر می‌گیرد


جشنواره تئاترشهر به منظور حمایت از گروه‌های نمایشی جوان و ترویج فرهنگ شهروندی با 68 گروه نمایش با موضوعات شهر و زیست‌شهری در حالی برگزار می‌شود که بیش از هزار هنرمند در این رویداد حضور دارند. قرار است این جشنواره در مراسم پایانی خود از اسماعیل خلج قدردانی کند.

تهران رنگ تئاتر می‌گیرد

68 گروه جوان تئاتر با شور و علاقه در سومین جشنواره تئاترشهر فعالیت می‌کنند که این روزها در حال برگزاری است. این گروه‌ها اجراهای خود را یکی پس از دیگری روی صحنه می‌برند و از طرف دیگر مردم هم استقبال خوبی از این نمایش‌ها دارند و با حضور در اجراهای مختلف با تئاتر آشتی می‌کنند و آموزش فرهنگ شهروندی را با زبان هنر تجربه می‌کنند. شهرام کرمی دبیر این جشنواره، با بیان این‌که سومین جشنواره تئاترشهر با رویکرد حمایت از گروه‌های نمایشی جوان شهر تهران و موضوعات شهر و شهروندی و با شعار «تهران شهر مهربانی» در حال برگزاری است، گفت: این 68 گروه نمایشی قرار است 131 اجرا را در 15 مکان به روی صحنه آورند.

به گفته دبیر جشنواره تئاترشهر، از میان 68 گروه نمایش این جشنواره، 9 نمایش در بخش تئاتر باران، 17 نمایش در بخش تئاتر صحنه‌ای، 17 نمایش در بخش کودک و نوجوان، 15 گروه در مسابقه نمایش‌خوانی، ده نمایش در بخش نمایش خیابانی و دو نمایش در بخش ویژه اجرا می‌شود. در مجموع 1035 هنرمند در این گروه‌های نمایشی حضور دارند.

او در پاسخ به این پرسش که چند متقاضی برای حضور در این جشنواره درخواست داده بودند، گفت: این 68 گروه نمایش از میان 1266 گروه نمایشی که متقاضی شرکت در جشنوراه بودند، انتخاب شده‌اند.

یکی از برنامه‌های جنبی این جشنواره برگزاری کارگاه‌های آموزشی بود که در طول تابستان با حضور استادانی چون محمد چرمشیر، داریوش مودبیان، احسان فلاحت‌پیشه، فرهاد تجویدی، آرش صادقیان و دکتر رضا برگزار شد.

مراسم بزرگداشت این جشنواره امسال به بزرگداشت اسماعیل خلج پیشکسوت تئاتر ایران و تهران اختصاص دارد که در مراسم اختتامیه با حضور شهردار تهران از او تجلیل خواهد شد.

کرمی درباره محورهای جشنواره هم توضیحاتی ارائه کرد و گفت: براساس آنچه ما در فراخوان جشنواره اعلام کردیم، آثار با پنج موضوع امکان حضور در جشنواره را داشتند. این موضوعات شامل سبک زندگی، فضای شهر و شهروندی، مفاهیم اخلاقی و اسلامی زندگی، نمایش‌هایی با مضامین دینی و همچنین با موضوع دفاع مقدس بود که به عنوان اولویت‌های جشنواره اعلام شده بود و اصلی‌ترین موضوعی که در این جشنواره دنبال می‌کنیم، مضامین زندگی و زیست‌شهری بود.

به گفته دبیر جشنواره تئاترشهر، از میان 68 گروه نمایش این جشنواره، 9 نمایش در بخش تئاتر باران، 17 نمایش در بخش تئاتر صحنه‌ای، 17 نمایش در بخش کودک و نوجوان، 15 گروه در مسابقه نمایش‌خوانی، ده نمایش در بخش نمایش خیابانی و دو نمایش در بخش ویژه اجرا می‌شود. در مجموع 1035 هنرمند در این گروه‌های نمایشی حضور دارند

او در پاسخ به این پرسش که آیا درباره اجرای عمومی این نمایش‌ها نیز تدبیری اندیشیده شده، بیان کرد: از این 68گروه، امکان اجرای عمومی برای 30 گروه فراهم شده است. این مساله نیز در فراخوان به عنوان تعهدات جشنواره اعلام شده است. فکر می‌کنم اگر جشنواره بخواهد تاثیرگذاری و تداوم خود را به اثبات برساند، باید از اجرای این نمایش‌ها حمایت کند. ما سعی می‌کنیم سال آینده، شرایط اجرای عمومی نیمی از این نمایش‌‌ها را که به انتخاب هیات داوران مشخص خواهد شد، مهیا کنیم.

حسین پارسایی کارگردان تئاتر نیز درباره برگزاری جشنواره شهر گفت: هر جشنواره‌ای کارکرد خودش را دارد. در کشور ما جشنواره‌های مختلفی برگزار می‌شود. باید گفت که برخلاف انتظار متقاضیان و علاقه‌مندان، جشنواره‌های فعلی شکل موازی به خود گرفته است.

او افزود: شاید یکی از ویژگی‌ها و وجه تمایز تئاترشهر که عنوان بسیار بامسمایی را نیز برای خود انتخاب کرده است، این باشد که کارکرد متفاوتی دارد. یعنی در واقع اهداف تاسیس آن منطبق بر نیاز جامعه شهری و براساس اصول و سیاست‌های شهرداری تهران است. این جشنواره و موضوعات آن کاملا مطابق با اهداف جامعه هدفش است. یعنی در حد سنی خودش، تلاش کرده است هدف کشف استعداد و معرفی پدیدهای نمایشی را بخوبی انجام دهد.

این عضو شورای سیاستگذاری جشنواره افزود: اینها جوانانی هستند که بزودی در فرآیند تئاتر حرفه‌ای و شکل‌گیری گروه‌های حرفه‌ای تئاتر و اجراهای مستمر نقش خواهند داشت. بنابراین، افزایش کار فرهنگسراها در کنار افزایش فعالیت گروه‌ها و بیشتر شدن اجراها محصول جشنواره تئاترشهر خواهد بود.

او ادامه داد: تئاترشهر قرار نیست بگوید من یک جشنواره تئاتر تنومند هستم، اعتقاد من بر این است که تئاترشهر می‌گوید من یک چراغ برداشته‌ام و می‌خواهم تجربه کنم تا بتوانم هر کسی را در اقلیم و جغرافیای خودش حمایت کنم.

این فعال حوزه تئاتر، انتقال فرهنگ میان شهری از سوی گروه‌های هنری را امکان‌پذیر دانست و تصریح کرد: یکی دیگر از کارهایی که این جشنواره باید به آن بپردازد این است که با فرهنگ‌سازی سفرهای درون‌شهری را کم کند. می‌توان با تمرکز بر مناطق مختلف، سرمایه‌گذاری بر آنها و برگزاری اجراهای مستمر در فرهنگسراها از این سفرها کاسته شود.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع: جام جم