تبیان، دستیار زندگی
سریال « معراجی ها» این شب ها مخاطبان زیادی را پای گیرنده ها نشانده . مسعود ده نمکی با تقابل دو گروه فکری و افزودن چاشنی طنز به سریالش این بار هم نشان داد که نبض مخاطب را می شناسد. در این گزارش دیدگاه چند نفر از بازیگران «معراجی ها » را مرور می کینم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چند و چون معراجی ها


سریال « معراجی ها» این شب ها مخاطبان زیادی را پای گیرنده ها نشانده . مسعود ده نمکی با تقابل دو گروه فکری و افزودن چاشنی طنز به سریالش این بار هم نشان داد که نبض مخاطب را می شناسد. در این گزارش دیدگاه چند نفر از بازیگران «معراجی ها » را مرور می کینم.

 معراجی ها

اصغر نقی‌زاده نه از چهره‌هایی است که اغلب مردم او را در عرصه سینما و تلویزیون می‌شناسند، اما شاید کمتر کسی بداند او در جنگ حضور داشته و با دوربینش لحظات نابی را از رزمندگان به ثبت رسانده است. او عکاس سپاه محمد رسول‌الله بوده و عکس‌های زیادی از فرمانده شجاع و مشهور این لشکر یعنی حاج ابراهیم همت دارد. او این روزها در «معراجی‌ها» نقش حاجی کمالی را بازی می‌کند که مسئول تفحص شهدا و هماهنگی برای تشیع و خاکسپاری پیکر آنهاست.

او می گوید: « من در این سریال نقش حاج‌ آقا کمالی را بازی می‌کنم که مسئول تفحص پیکر شهدا و خاکسپاری آنها در کل کشور است.آقای ده‌نمکی سال گذشته با من تماس گرفت و گفت برای حضورم در معراجی‌ها، سه نقش را در نظر گرفته که باید یکی را انتخاب کنم. یکی راننده مینی‌بوسی که اکنون محمدرضا شریفی‌نیا آن را بازی می‌کند، دیگری نقش پدر شهید زمانی که مهران رجبی ایفاگر آن است و نقش حاجی کمالی. آقای ده‌نمکی پیشنهاد بازی در نقش راننده مینی‌بوس را به من داد و روی آن اصرار داشت ولی بعد از گفت‌وگویی که با هم داشتیم به این نتیجه رسیدیم که من برای بازی در نقش حاجی کمالی مناسب‌تر هستم و این نقش به بازی من نزدیک‌تر است.راستش را بخواهید من در بازی چنین نقشی با چنین خصوصیاتی بهترین گزینه کارگردانان هستم مانند زنده‌یاد حمیده خیرآبادی که گویا او را برای بازی در نقش مادر ساخته بودند.

 معراجی ها

درباره محمد زمانی

پندار اکبری فرزند عبدالرضا اکبری است که از چند سال پیش فعالیتش را در عرصه بازیگری شروع کرده است. او تا امروز همیشه نقش بچه‌های مثبت و سر به راه را بازی کرده که در این باره می‌توان به سریال‌های فاصله‌ها و سراب اشاره کرد.

او این روزها سریال «معراجی‌ها» را به کارگردانی مسعود ده‌نمکی در حال پخش دارد. اکبری در این سریال، ایفاگر نقش جوانی به نام محمد زمانی است که باوجود مخالفت‌های پدر و مادرش و در حالی که رتبه اول کنکور است، برای دفاع از کشور راهی جبهه‌ها شده و مفقودالاثر می‌شود و حالا پدر و مادرش سال‌هاست او را در رویاهایشان می‌بینند و منتظر بازگشت پیکرش هستند.

او می گوید: « نقش محمد زمانی در سریال معراجی‌ها برایم متفاوت بود، چون شخصیتی است که ما بیشتر در فلاش‌بک‌ها (گذشته)‌ حضورش را می‌بینیم، ولی همین تصویر او در زمان گذشته باعث شده بیننده درگیر شخصیت محمد شود و مرتب پیگیر او باشد که کجاست و چه اتفاقی برایش افتاده است.شخصیت‌پردازی محمد زمانی به گونه‌ای طراحی‌شده تا بیننده دائم درگیر شخصیت او باشد. همین برایم تجربه جالبی بود تا نقشی با چنین خصوصیاتی را برای یک بار هم که شده تجربه کنم. ما در نسخه سینمایی محمد زمانی را به شکل دیگر دیدیم و در سریال به گونه‌ای دیگر است.به نظرم بینندگان هم با او ارتباط برقرار کردند. در این سال‌ها من نقش‌های مثبت زیاد بازی کردم و پیشنهادهایم هم در این خصوص بود. ایفای نقش‌های مثبت برایم تجربه مفیدی بود تا بتوانم بیشتر به نقش محمد زمانی در سریال معراجی‌ها نزدیک شوم.»

رویگری درباره همکاری با ده نمکی هم این گونه می گوید:« حرف‌هایی در خصوص گذشته مسعود ده‌نمکی بوده و من کاری به آنها ندارم و این قدر می‌دانم که او کارگردان باتجربه و کاربلدی است. خوشبختانه نبض تماشاگران ما در دستان ده‌نمکی بوده و فیلم هایش میلیاردی به فروش می‌رسد و این نشان داده که او فردی کاربلد است.

سختی های یک نقش

محمود عزیزی که نقش رئیس دانشگاه سریال «معراجی ها» بازی کرده هم می گوید:« این کاراکتر را دوست داشتم و معتقدم این دست آدم ها لازم است که دیده شوند. شخصیت را در قصه دوست داشتم و سعی کردم در حد و اندازه های یک بازیگر، هرآنچه از دستم بر می آید را روی نقش پیاده کردم و سعی کردم آن را در اجرا نمایش دهم،‌ حالا نمی دانم مخاطب چقدر راضی است! به هر حال نشان دادن شخصیتی که شاید ما مانند آن را زیاد در جامعه دیده ایم اتفاقاً کار سختی است.» او با انتقاد از برخی آسیب های تولیدات دفاع مقدسی تاکید می کند: « البته یک سری کار هم انجام شده که در آن نان را به نرخ روز خوردند. در واقع تولید برخی کارها، به آثاری که به نام مقاومت تولید شدند لطمه زده است. ما همیشه داشته ایم از این افراد فرصت طلب که در تمام حرفه ها وارد می شوند. مثل اولین کارخانه پفک که افتتاح شد و بعد از آن صد مدل پفک درآمده یک اشکال دیگر این است که ما در میان افرادی که در عرصه سینمای مقاومت فعال هستند یک نگاه مشترک، همبستگی و تشکل نمی بینیم. این به آن معنا نیست که اینها یک جریان مستقل را تشکیل بدهند، در واقع وجه تجانس وجود ندارد. هرکس می خواهد بگوید من آنم که رستم بود پهلوان! خود به خود این رفتار نمی تواند جریان بسازد. به همین دلیل است که ما جریان سینمای دفاع مقدس نداریم. جریان تئاتر دفاع مقدس را هم نداریم. حتی در زمینه تجسمی هم متأسفانه این جریان وجود ندارد. درحالیکه ما در عکاسی جنگ یک نگاه مشترک می بینیم که جاهایی یکدیگر را همپوشانی و تقویت می‌کنند، اما در سینما خیر، در تئاتر هم همین طور، فقط یک سری تنگ نظری و برداشت شخصی وجود دارد که همان را متر کردند. در حالیکه آن متر می‌ تواند متر همگان نباشد. ما چه مخالف و یا چه موافق باشیم، هشت سال دفاع مقدس وجود دارد و یک اتفاق تاریخی برای کشور محسوب می شود. پس از وجوه مختلف می توانیم از زوایای متفاوت به آن بپردازیم. البته اگر برخی از نگاه های ریزبین سیاسی و گروهی کم بشود تازه دست مان باز می شود برای کارهای بسیار عظیم مرتبط با مسائل جنگ و دفاع مقدس...

 معراجی ها

نبض تماشاچیان، در دستان مسعود ده‌نمکی است

رضا رویگری هم می گوید:«‌ دو نقش در سریال معراجی‌ها به من پیشنهاد شد که من تمایل بازی در نقش استاد دانشگاه را داشتم. استاد دانشگاه نقش طنزی بود که علاقه به من بیشتر نزدیک بوده و می‌توانستم ارتباط بیشتری با آن و مخاطب برقرار کنم.»

رویگری درباره همکاری با ده نمکی هم این گونه می گوید:« حرف‌هایی در خصوص گذشته مسعود ده‌نمکی بوده و من کاری به آنها ندارم و این قدر می‌دانم که او کارگردان باتجربه و کاربلدی است. خوشبختانه نبض تماشاگران ما در دستان ده‌نمکی بوده و فیلم هایش میلیاردی به فروش می‌رسد و این نشان داده که او فردی کاربلد است. مسعود ده‌نمکی به خوبی کار با هنرمندان را بلد بوده و به همه نظرات ارائه شده گوش می‌دهد. ما هنرمندان سهمی از میزان فروش آ ثار ده‌نمکی نداریم ولی از دیده شدن کارهای او توسط مخاطب مطمئن هستیم و این امر ما را به همکاری های پیاپی با او دلخوش می‌کند.

رویگری با اشاره موضوع معراجی‌ها و نقدهایی که ممکن است مربوط به دانشگاه و اساتید آن باشد،‌ معتقد است: « نقدها را نخوانده‌ام ولی به جرات می‌گویم که ما قصد اهانت به اساتید محترم و دوست داشتنی دانشگاه را نداریم. فقط در خلال کارمان سعی کردیم بعضی از حرف‌ها را بازگو کنیم و فکر می‌کنم که معراجی‌ها توانست با ساختارشکنی خیلی از مباحث را با لحنی محترمانه بیان کند.»

فرآوری: منیژه خسروی

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منابع: جام جم / بانی فیلم / باشگاه خبرنگاران