تبیان، دستیار زندگی
سالار عقیلی هم به جمع خوانندگانی پیوست که آلبوم هایشان در سوپرمارکت ها عرضه می شوند. پیش از این فقط شاهد انتشار آلبوم های موسیقی پاپ و نهایتا کارهایی تلفیقی مثل آلبوم چارتار در مراکز عرضه فرهنگی عام نظیر سوپرمارکت ها بودیم اما آلبوم «فصل عاشقی» سالار عقیل
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سالار عقیلی جا پای افتخاری می‌گذارد؟

سالار عقیلی هم به جمع خوانندگانی پیوست که آلبوم‌هایشان در سوپرمارکت‌ها عرضه می‌شوند. پیش از این فقط شاهد انتشار آلبوم‌های موسیقی پاپ و نهایتا کارهایی تلفیقی مثل آلبوم چارتار در مراکز عرضه فرهنگی عام نظیر سوپرمارکت‌ها بودیم اما آلبوم «فصل عاشقی» سالار عقیلی طلسم را شکست و عنوان اولین آلبوم موسیقی سنتی سوپرمارکتی را نصیب خود کرد.

بخش هنری تبیان
سالار عقیلی

انتشار این آلبوم که با چاپ پوستر خوش آب و ر‌نگ و پاپ گونه‌ای از چهره سالار عقیلی هم همراه است، با نقدهایی از سوی برخی علاقه‌مندان موسیقی سنتی روبه‌رو شده. آنها به نحوه بسته‌بندی اثر که به شکلی ساده‌تر و دور از قواعد آلبوم‌های سنتی و کلاسیک و همچنین ترکیب کنایه‌آمیز حضور در جمع شونه تخم‌مرغ، روغن نباتی، آب معدنی و…. اشاره می کنند. مساله‌ای که مجید محسنی، مدیر شرکت هنر اول آن را یک فرصت برای موسیقی جدی ایران می‌داند: «در کل در شهر چند میلیونی تهران فقط 300 مرکز عرضه تخصصی آثار فرهنگی و هنری وجود دارد. این معضل بزرگی است که مخاطبان این محصولات با آن رو‌به‌رو هستند. پخش مویرگی کار باعث می‌شود تا این مشکلات کمتر به چشم بیاید و مخاطب به راحتی بتواند محصول مورد علاقه‌اش را به دست آورد. ضمن اینکه ما اصلا داده‌های آماری قابل‌اعتمادی برای سنجش میزان رجوع مخاطبان گونه‌های مختلف موسیقی به مراکز مختلف نداریم و به همین دلیل مراکزی مثل سوپرمارکت‌ها که محل حضور اغلب افراد جامعه است، می تواند این خلا را پر کند.»

حریر شریعت‌زاده، همسر سالار عقیلی که خود در این آلبوم همسرش را به عنوان نوازنده همراهی کرده است، دراین باره می‌گوید: «‌ما از پخش آلبوم به این شکل بی‌اطلاع بودیم و نمی‌دانستیم قرار است به این شکل پخش صورت بگیرد. البته از دید دیگر هم می‌شود به این موضوع نگاه کرد که با این کار بخش گسترده‌تری از مردم با موسیقی سنتی آشنا می‌شوند. به دلیل اینکه موسیقی سنتی تا امروز برای خواص بوده است. در این مدت فید‌بک‌های خیلی خوبی گرفتیم از انتشار این سی‌دی و کسانی که آلبوم را گوش دادند، می‌دانند که با سایر آثار موجود در بازار خیلی خیلی فرق داشت و خیلی‌ها به این نوع موسیقی علاقمند شدند و این خودش پیشرفت خوبی است.» البته محسنی اشاره می‌کند که علاوه بر این نوع پخش، در مراکز تخصصی عرضه محصولات هنری و فرهنگی نظیر شهرهای کتاب یا فروشگاه‌های موسیقی آلبوم با فرمت کلاسیک با قاب و جلد و مختصات سابق هم ارائه شده است که مخاطبان سخت‌گیرتر می‌توانند آن را به شکل دلخواهشان تهیه کنند.»

موفق‌ترین آلبوم سنتی امسال، آلبوم «نه فرشته‌ام نه شیطان» بود که سال گذشته به بازار عرضه شد اما عمده فروشش را در تیراژهای دوم و سوم و پس از دیده شدن و جدل بر سر کلیپ «چرا رفتی» ثبت کرد. فروش فصل عاشقی هم تا امروز فراتر از تصور تولید‌کنندگان آلبوم بوده اما نکته اینجاست که کلیپی از این آلبوم منتشر نشده تا کار را به گوش عموم برساند.

به سبک افتخاری

بحث دوم حول و حوش آلبوم فصل عاشقی، پرکاری عجیب سالار عقیلی است؛ طوری که در سال جدید و در واقع طی 4 ماه، سه آلبوم با صدای او به بازار آمده؛ زمزمه‌ها با آهنگسازی حمید متبسم که اردیبهشت عرضه شد ‌و «وطن» با آهنگسازی نوید دهقان که خرداد ماه به بازار آمد. حالا هم نوبت فصل عاشقی است که اسمش هم کمی پاپ است؛ موضوعی که باعث شده باز هم منتقدان لب به کنایه باز کنند که‌: «سالار عقیلی ادامه‌دهنده راه افتخاری است؛ البته بی‌تردید که باسوادتر و با‌تکنیک‌تر.» این کنایه به دوران پرکاری علیرضا افتخاری اشاره می‌کند که تقریبا هر ماه یک آلبوم با صدای او به بازار عرضه می‌شد؛ مساله‌ای که خود افتخاری آن را ناشی از نظام عرضه و تقاضا می‌دانست و می‌گفت اگر مردم نخواهند که کار منتشر نمی‌شود. این مساله اما ممکن است در فروش آلبوم هم موثر باشد. شریعت‌زاده همسر سالار عقیلی در این باره می‌گوید: «این مشکلی است که همیشه پیش می‌آید و مقصر آنها نیستند. شرکت‌ها مقصر هستند. این آلبوم «فصل عاشقی» برای دو سال پیش است که به تازگی منتشر شده است و کارهایی است که همزمان منتشر و پخش می‌شود، در حوزه وظایف آنها نیست. آلبوم‌ها به ترتیب و طبق فاصله زمانی خاصی ضبط می‌شود اما شرکت‌ها در یک زمان آنها را منتشر می‌کنند و ارتباطی به خواننده و آهنگساز ندارد.»

موفق‌ترین آلبوم سنتی امسال، آلبوم «نه فرشته‌ام نه شیطان» بود که سال گذشته به بازار عرضه شد اما عمده فروشش را در تیراژهای دوم و سوم و پس از دیده شدن و جدل بر سر کلیپ «چرا رفتی» ثبت کرد. فروش فصل عاشقی هم تا امروز فراتر از تصور تولید‌کنندگان آلبوم بوده اما نکته اینجاست که کلیپی از این آلبوم منتشر نشده تا کار را به گوش عموم برساند.

همسر سالار عقیلی: سالار جوان است و باید بخواند

حریر شریعت‌زاده می گوید: بالاخره آقای عقیلی جوان هستند و باید کار کنند. دوره خوانندگی کوتاه است. فکر نمی‌کنم تا به امروز همسرم کار سبک یا سخیفی خوانده باشد. همیشه به کارهایی که انجام داده، اعتقاد داشته است و پرکاری به این صورت اشکالی ندارد. پرکاری اگر کار خوار و خفیف باشد اشکال دارد. بعد از این هم قرار است یک کار تصویری با آقای «ساکت» منتشر شود و همچنین کاری با استاد «فخرالدینی». شما فکر می‌کنید مردم ناراحت می‌شوند که چرا همسرم کار با استاد فخرالدینی منتشر کردند. من اگر یک شنونده عام یا شنونده‌ای بودم که همسر ایشان نبودم به عنوان طرفدار خیلی خوشحال می‌شدم که کاری با استاد فخرالدینی همراه ارکستر «مهرنوازان» منتشر شود و‌ آن را تهیه کنم.


منبع: تماشاگران