تبیان، دستیار زندگی
در این قسمت اول این مقاله برخی بازی های ایرانی را بررسی کردیم اکنون به ادامه تشریح بازی های ایرانی بخصوص برای استفاده مربیان در اردوها می پردازیم.....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آشنایی با برخی بازی های ایرانی2

(قسمت دوم)

در این قسمت به ادامه تشریح بازی های ایرانی بخصوص برای استفاده مربیان در اردوها می پردازیم.

الک دولک

6- الک دولک

بازیکنان در این بازی به دو گروه تقسیم می شوند. یک گروه در یک سمت و گروه دیگر در سمت چپ آنان و با فاصله 10 تا 20 متر می ایستند. لوازم مورد نیاز این بازی یک چوب گرد کوتاه تا 20 سانتی متر و یک چوب بلند تا یک متری است.

گروه اول چاله ‌ای می ‌کند که چوب کوچکتر (که به آن پیل هم می ‌گفتند) در روی آن قرار گیرد (به جای چاله می توان از دو لبه دو آجر هم استفاده نمود). یک نفر از گروه اول در مقابل چاله قرار گرفته و با استفاده از سر چوب بزرگتر و با تمام توان چوب کوچکتر را به سمت گروه دوم پرتاب می کند.

اگر یکی از افراد گروه دوم بتواند پیل را در هوا بگیرد موجب اخراج پرتاب کننده از بازی شده و نفر دوم از گروه اول باید بازی را ادامه دهد اما اگر پیل به زمین برخورد کند باید یکی از نفرات گروه دوم پیل را به سمت چاله مبداء پرتاب کند.

نفر چوب به دست باید با تمام توان به زیر پیل ضربه بزند تا در چاله نیفتد. اگر پیل در چاله بیفتد و یا در فاصله ‌ای کمتر از طول چوب بزرگتر در نزدیکی چاله بیفتد باز هم نفر چوب به دست اخراج می ‌شود اما اگر موفق شود آن را از چاله دور کند آن فاصله را با چوب بزرگتر اندازه می ‌گیرند. در این صورت گروه اول به تعداد طول چوب بلندتر امتیاز کسب می نماید.

7- پنج سنگ (یک قل دو قل)
یه قل دوقل

این بازی در محلهای سرپوشیده و فضاهای محدوتر هم قابل اجراست. بازی با استفاده از پنج سنگ گرد که کمی بزرگتر از فندق باشند انجام می گیرد. این بازی دارای مراحل مختلف است و بین دو یا چند نفر انجام می گیرد. هر بازیکن که بتواند از یک مرحله و مراحل بعدی با موفقیت عبور کند همچنان بازی را ادامه می دهد اما اگر در یک مرحله ببازد بازی توسط فرد بعدی ادامه می یابد. به همین ترتیب هرکس تمام مراحل ده گانه بازی را زودتر به پایان برساند برنده خواهد بود.

در این بازی نفر اول سنگ ها را در دست گرفته و بروی زمین می ریزد سپس یکی از آنها را برداشته و در حالی که با یک دست آن را بالا می اندازد با همان دست باید یکی از سنگ های روی زمین را برداشته و سپس سنگی که به بالا انداخته را بگیرد و به  همین شکل بقیه سنگ ها را از روی زمین جمع کند.

در مرحله دوم کار کمی سخت تر شده و باید سنگ ها را دو به دو از روی زمین جمع کند. همینطور در مرحله سوم یک مجموعه سه تایی و یک سنگ تکی و در مرحله چهارم هر چهارسنگ را با یک دست جمع کرده و سنگی که به بالا انداخته را با همان دست بگیرد. در مرحله بعد باز هم کار سخت تر می شود و بازیکن باید سنگ ها را یکی یکی از داخل دروازه ای که با دست دیگرش در روی زمین ایجاد می کند به شکلی عبور دهد که با سنگ های دیگر برخورد نکند. این بازی مراحل دیگری هم دارد که مربیان عزیز برای دانش آموزان توضیح می دهند.

زو

8- زو

این بازی محلی جایگاه ویژه ای در بین مردم و ورزشکاران داشته است تا جایی که امروزه دارای فدراسیون بوده و در سطح بالایی برگزار می شود. این بازی نیز از دو گروه بازیکن تشکیل می شود. در این بازی توان بدنی، نفس خوب داشتن و فرز و چابک بودن بسیار مهم است. زمین بازی بوسیله خط کشی مانند زمین والیبال به دو قسمت مساوی تقسیم می شود.

هر گروه در یک زمین قرار می گیرند. با شروع بازی یک نفر از گروه اول باید با کشیدن ممتد زو در یک نفس از خط عبور کرده و وارد محدوه گروه دوم شود و در حالی که هنوز نفسش قطع نشده سعی کند دست خود را به افرادی از آن گروه بزند و آنان را از دور مسابقه خارج کند و قبل از قطع نفس به محدوده گروه خود بازگردد.

در این حال در صورتی که گروه دوم بتوانند او را در محدوده خود گرفته و نگه دارند تا نفسش تمام و زو قطع شود این فرد از گردونه مسابقه خارج شده و حالا باید یک نفر از گروه دوم زو بکشد. این بازی تا تمام شدن افراد یک گروه ادامه می یابد و برنده مشخص می شود.

9- طناب کشی

در این بازی محلی و پرطرفدار نیز دو گروه با یکدیگر رقابت می کنند. این بازی بسیار ساده است. ابزار مورد نیاز فقط یک طناب

بلند و محکم است. اعضای هر گروه در یک سمت طناب ایستاده و طناب را محکم در دست می گیرند. با اعلام داور هرگروه طناب را با زورآزمایی به سمت خود می ‌کشند. گروهی که موفق شود افراد طرف مقابل را به سمت خود بکشد تا طناب از دست آنها رها شود برنده این مسابقه زورآزمایی است.

10- هفت سنگ
هفت سنگ

وسایل لازم در این بازی شامل هفت سنگ صاف با قطر بیش از دو سانتی متر و یک توپ کوچک بادی که به همین نام معروف شده است می باشد. بازیکنان به دو تیم مساوی تقسیم می شوند. هفت عدد سنگ در مکان مناسبی روی هم چیده می شوند. بازی توسط یکی از افراد گروه اول آغاز می شود.

و توپ را از فاصله ای نسبتاً دور به سمت هفت سنگ پرتاب می ‌کند اگر توپ به سنگ ها برخورد نکند خودش از دور مسابقه خارج می شود ولی اگر توپ به سنگ ها برخورد کند و سنگ ها را بریزد حالا افراد گروه دوم باید دویده و در حالیکه مواظب هستند افراد گروه اول با توپ به آنها نزنند سنگ ها را به روی هم بچینند. در این فاصله اگر توپی که توسط افراد گروه اول پرتاب می شود به هریک از افراد گروه دوم که در حین چیدن سنگ ها هستند برخورد کند آن فرد از گردونه خارج می شود.

ادامه دارد...


مرکز یادگیری سایت تبیان - نویسندگان: نسرین علی فرد – محسن تقوی پور

تنظیم: نسرین علی فرد