تبیان، دستیار زندگی
در این کاردستی می خواهیم به طور عملی با چرخ و محور و عملکرد فرمان ماشین آشنا شویم. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سارا قیصری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرخ و محور چرخ

یکی از اختراعات بسیار مفید بشر چرخ بوده است. این اختراع کمک بسیاری به حمل و نقل و سهولت آن کرد. چرخ ها به خاطر شکل دایره شکلشان کم ترین تماس را با سطح زمین دارند بنابراین نیروی اصطکاک کمتری به آن ها وارد می شود. در ضمن چرخ ها علاوه بر این از همین اصطکاک برای به جلو رانده شدن استفاده می کنند!

به هر صورت اگر چه چرخ به خودی بسیار مفید است اما فرض کنید اگر چرخ های ماشین ها به چپ و راست نمی چرخید، چه اتفاقی می افتاد؟!

در این کاردستی می خواهیم به طور عملی با چرخ و محور و عملکرد فرمان ماشین آشنا شویم.

وسایل لازم:

مقوای رنگی، مقوای ضخیم، چهار عدد اسفنج گرد، قیچی، چند عدد سیخ چوبی، چسب نواری و مایع، چند نی نوشابه محکم.

با استفاده از مقواهای رنگی شکل فرمان ماشین و نیز بدنه ماشین را مانند شکل ببرید و درست کنید. دقت کنید که روی بدنه جای چرخ ها را خالی بگذارید.

به گلگیر عقب یک نوار مقوایی آویزان کنید و قسمت بالای نوار را محکم با چسب بچسبانید. با مقوای رنگی برای ماشین تان پنجره هم درست کنید.

نوار مقوایی پهنی ببرید و آن را به عنوان سقف و جلو و عقب بدنه استفاده کنید. ماشین را وارونه کنید و نوار را به دو تکه دیگر بدنه بچسبانید. با الگو از شکل زیر می توانید چگونگی انجام این کار را بیاموزید.

با مقوا برای ماشینتان چراغ و پنجره و ... درست کنید.

تا این جا بدنه آماده است و اکنون نوبت چرخ ها و محور ماشین است. مانند شکل زیر دو نی را به هم بچسبانید و با مقدار زیادی چسب آن را محکم کنید. این دو میل فرمان و محور چرخ جلوی ماشین خواهند بود.

بدنه ماشین را وارونه روی میز بگذارید و نوار های مقوایی را که چسبانده اید در قسمت چرخ های جلو از دو طرف مانند تصویر به هم بچسانید و نوار دیگری را روی آن ها نیز قرار دهید. در جلوی بدنه ماشین و نیر در وسط نوار ها سوراخی ایجاد کنید و نی T شکل را از میان آن ها عبور دهید.

چرخ ها را از اسفنج های گرد بسازید و مقوایی را روی آن بچسبانید. برای چرخ های جلو یک سیخ چوبی را در یکی از اسفنج ها فرو کنید، سپس آن را از درون قسمت T نی نوشابه عبور دهید و بعد سر دیگر سیخ چوبی را در اسفنج چرخ دیگر فرو کنید.

وصل کردن چرخ های عقب:

سیخ چوبی را از نوار هایی که به گلگیر وصل کرده اید عبور دهید و در هر طرف به چرخ ها وصل کنید. حال فرمان را به میل فرمان وصل کرده و ماشین تان را برانید!

طرز عمل:

با پیچاندن فرمان، محور چرخ ها حرکت می کند و چرخ ها از مسیر مستقیم اتومبیل منحرف می شوند.

چون اتومبیل باید از مسیر جدید چرخ ها پیروی کند، با چرخیدن دو چرخ جلو تغییر مسیر داده و دور می زند.


پژوهش های دانش آموزی- تهیه: سارا قیصری

تنظیم: مریم فروزان کیا