تبیان، دستیار زندگی
یك گزارش درباره فیلم هایی كه با محوریت دعواهای زن و شوهری ساخته شده اند؛ از «همسر» تا «آتش بس 2»
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دعواهای زن و شوهری سینما


یك گزارش درباره فیلم هایی كه با محوریت دعواهای زن و شوهری ساخته شده اند؛ از «همسر» تا «آتش بس 2».

همسر / 1372

كارگردان: مهدی فخیم زاده

بازیگران: مهدی هاشمی و فاطمه معتمدآریا

فخیم زاده در «همسر» دست روی موضوعی كلیدی یعنی مناسبات حرفه ای زن و شوهر گذاشت. او زمانی این كار را كرد كه نقش زنان رفته رفته در جامعه بیشتر می شد و تعامل شان با مردان بیش از پیش به چشم می آمد. او داستان زن و مردی را برای فیلمش انتخاب كرد كه هر دو آرزوی ریاست داشتند. در نهایت زن رئیس شد و كل كل به اوج رسید.

«همسر» همچنان فیلمی تراز در سینمای ایران است كه هم مورد توجه منتقدان بوده و هم مخاطبان. به جرات آن را می توان بهترین نمونه فیلم های زن و شوهری دانست كه ضمن كمدی بودن،‌حرف هایی جدی در دل داشت. فاطمه معتمدآریا به خاطر بازی در این فیلم سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن در جشنواره دوازدهم فجر را بدست آورد و مهدی فخیم زاده دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه را. فیلم در گیشه موفق بود و هنوز تماشایی است.

آتش بس

آتش بس 1 و 2 / 84 و 92

كارگردان: تهمینه میلانی

بازیگران: محمد رضا گلزار و مهناز افشار / بهرام رادان و میترا حجار

تهمینه میلانی با «آتش بس» نوعی دیگر از سینما را تجربه كرد و با زبان طنز قصد بازنمایی رابطه زن و مرد در جامعه امروز را داشت. در «آتش بس 1 » لجاجت زن و مرد با غلظت زیاد سوژه فیلم بود و هر كدام قصد اثبات توانایی مختلف خود را داشتند و در سری دوم ، مشكلات زندگی محور دوئل آن ها است. این بار دعوای زوج فیلم مربوط به انتخاب اسم بچه ، شك به یكدیگر، انتخاب پرستار ، مسافرت و ... است.

«آتش بس 1 » نوروز 85 اكران شد و فروش بالایی بدست آورد. این فیلم در باشگاه میلیاردی سال قرار گرفت و همین میلانی را به ادامه ساخت فصل بعد ترغیب كرد. «آتش بس 2» هم تا الان موفق عمل كرده و پیش بینی می شود تداوم موفقیت آن در گیشه ادامه داشته باشد.

آذر،شهدخت،پرویز و دیگران / 1392

كارگردان: بهروز افخمی

بازیگران: مهدی فخیم زاده و گوهر خیراندیش

زن و شوهر این فیلم پا به سن گذاشته اند. مرد بازیگری معروف است و حالا زنش از سر اتفاق بازیگر شده. عجیب تر این كه بازی زنش همه جا با تحسین و تشویق همراه است و مرد از این اتفاق شاكی. نم نمك اختلاف این دو آشكار می شود و زن به نشانه قهر خانه را ترك می كند. بهروز افخمی اما خیلی روی این دوئل زوم نمی كند و در ادامه ماجرای «آذر،شهدخت .. » به سمتی دیگر می رود. فیلم در همین حد هم توانست دوئلی جذاب از مجادله زن و شوهر ارائه دهد.

تحسین های « آذر،شهدخت،پرویز و دیگران» از جشنواره سال گذشته فجر شروع شد. فیلم هم به مذاق مخاطبان خوش آمد و هم با دریافت سیمرغ های بهترین فیلم و فیلمنامه یكی از فیلم های خوشبخت لقب گرفت. در اكران عمومی هم موفق عمل كرد و مخاطبان از آن استقبال كردند.

پسر آدم، دختر حوا/1387

كارگردان: رامبد جوان

بازیگران: حامد كمیلی و مهناز افشار

پایه فیلم «پسر آدم ، دختر حوا» دعوای دو وكیل جوان و رقیب است كه از روی اجبار و اتفاق دفترشان كنار یكدیگر قرار دارد . آن ها تمام تلاش خود برای خارج كردن رقیب از صحنه را به كار می برند.داستان اما به ماجرای اختلاف یك زوج (رامبد جوان و شیلا خداداد) هم كشیده می شود. رامبد جوان در این فیلم بخوبی از پتانسیل دوئل زن و مرد استفاده كرد و وجه غالب بار كمدی اثرشرا به دعوای آقا و خانم مجرد اختصاص داد. جوان در این فیلم با مسائلی چون حقوق زنان هم شوخی می كند و این گونه دوئل فیلمش را به حد اعلا می رساند.

«پسر آدم ، دختر حوا» دومین فیلم جوان بعد از «اسپاگتی در هشت دقیقه » است. او با فیلم دوم جهشی اساسی و مشهود داشت و فیلمش توانست تحسین بسیاری از منتقدان را به همراه داشته باشد. فیلم در گیشه هم موفق بود و عنوان سومین فیلم پرفروش سال را بدست آورد.

«همسر» همچنان فیلمی تراز در سینمای ایران است كه هم مورد توجه منتقدان بوده و هم مخاطبان. به جرات آن را می توان بهترین نمونه فیلم های زن و شوهری دانست كه ضمن كمدی بودن،‌حرف هایی جدی در دل داشت

توفیق اجباری/ سال تولید: 1386

كارگردان: محمد حسین لطیفی

بازیگران: محمدرضا گلزار و باران كوثری

اینجا جنس دعوای زن و شوهری یك مقدار متفاوت است و قصد دارد مشكلات خانوادگی یك سوپراستار سینما را به نمایش بگذارد. همسر رضا گلزار، سوپراستار سینمای ایران، از اینكه مدام همسرش مورد توجه باشد دل خوشی ندارد و تلاش میكند نشان دهد كه هرچقدر هم معروف باشد، برای او همان آدم قبلی است. برای ثابت كردن این مسئله، تا جدایی و به اجرا گذاشتن مهریه هم پیش می‌رود.

: این فیلم در جشنواره فیلم فجر به نمایش در نیامد اما در زمان اكران به دلیل وجود ستاره‌های سینمایی توانست به باشگاه میلیاردی‌ها وارد شود. جالب اینجاست كه «توفیق اجباری» چند ماه بعد از «اخراجی‌ها 1» اكران شد و تنها فیلمی بود كه در آن زمان توانست به فروشی نزدیك به فیلم ده نمكی برسد.

خروس جنگی / 1386

كارگردان: مسعود اطیابی

بازیگران: رضا عطاران و مریلا زارعی

یك دوئل تمام عیار. از همان اول فیلم نشانه های مستقیم دعوای مرد و زن هویدا است. مرد مدعی است كه كار خانه راحت تر از كار بیرون است و زن نظری عكس دارد. در نهایت تصمیم بر این می شود كه جای شان را عوض كنند تا معلوم شود كی راست می گوید. در این میان كارگردان تصمیم می گیرد با استفاده از مشاجره های زن و شوهر و موقعیت جدیدشان از مخاطب خنده بگیرد.

بعد از نمایش فیلم در بخش جنبی جشنواره فجر كسی فكر نمی كرد،در اكران عمومی موفق باشد. «خروس جنگی» خیلی زود با «آتش بس» مقایسه شد اما هیچ كدام نتوانست جلوی موفقیت فیلم را بگیرد. فیلم با فروش حدود 900 میلیونی نامش را در پرفروش های سال 88 ثبت كرد. البته نباید به راحتی از سهم رضا عطاران و نیز شرایط سال اكران فیلم گذشت.

رژیم طلایی

رژیم طلایی/ سال تولید: 1391

كارگردان: رضا سبحانی

بازیگران: مهدی هاشمی و مریلا زارعی

اینجا وزن زن و شوهر، موضوع اصلی موش و گربه بازی است و درواقع كنایه‌ای دارد بر مهریه‌های عجیب و غریبی كه میان خیلی از زوجها جریان دارد. طبق مهریه‌ای كه هنگام عروسی به ثبت رسیده، شوهر باید به اندازه مجموع وزن خودش و همسرش طلا پرداخت كند...

«رژیم طلایی» در جشنواره فجر اكران نشد و با اینكه در گروه اكران نوروزی قرار گرفت اما چندان در فروش موفقیتی به دست نیاورد.

عینك دودی/ سال تولید: 1378

كارگردان: محمد حسین لطیفی

بازیگران: فاطمه معتمد آریا و ایرج طهماسب

اینبار موضوع دعوا میان میان زنی مستقل و بلند پرواز با مردی مطیع، تابع قانون و كاری است؛ زن و شوهری كه كمترین نقطه اشتراكی باهم ندارند اما همچنان بهم علاقه‌مندند. آنها حالا بعد از چند سال در جریان اتفاقی قرار میگیرند كه موقعیت‌شان تغییر می‌كند. مرد مطیع كه همیشه از طرف همسرش تو سری می‌خورده حالا در موضع قدرت قرار میگیرد و زن، موضعی مخالف پیدا میكند.

محمد حسین لطیفی این فیلم را چهار سال بعد از «سرعت» ساخت و میزان استقبال از آن آنقدر بالا بود كه توانست جایگاه این كارگردان را در سینما تثبیت كند. «عینك آفتابی» یكی از پرفروش‌ترین فیلمهای سال 78 نام گرفت و هنوز هم یكی از موفق‌ترین آثار سینمایی لطیفی شناخته میشود.

كلاغ پر / 1386

كارگردان: شهرام شاه حسینی

بازیگران: محمد رضا گلزار و مهناز افشار

«كلاغ پر» مشخصا بر اساس قواعد گیشه ساخته شد و از دغدغه مندی های مرسوم فیلمساز در ارتباط با مشكلات زن و شوهری كاملا بدور است. اینجا مردی را می بینیم كه عاشق یك دختر است و برای رسیدن به او تلاش می كند مانع از ازدواج رقیب شود. از روی اتفاق! او با دختری آشنا می شود كه همین دغدغه را دارد و نمی خواهد مرد مطلوبش با دیگری ازدواج كند. تلاش ها ادامه دارد و در ادامه كل كل زوج اصلی ( گلزار و افشار) شكل می گیرد.

حسینی پیش از «كلاغ پر» به عنوان فیلمسازی صاحب اندیشه در سینمای كوتاه شناخته می شد. او با این فیلم و ساخته های بعدی نشان داد در سینمای حرفه ای دغدغه مناسبات گیشه دارد. «كلاغ پر» قاعدتا فیلم مطلوب منتقدان نیست و حتی در بازه اكران به آن تاختند اما در گیشه موفق بود.

فرآوری: منیژه خسروی

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منابع: هفت صبح / سوره سینما

مطالب مرتبط:

انتقاد تند یک منتقد به سینمای میلانی