تبیان، دستیار زندگی
برای ازدواج باید یک حداقل هایی داشت، نمی توان قبل از فوق لیسانس و خرید خانه که پای سفره عقد نشست، می توان؟!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ازدواج بعد از وقت اضافه


برای ازدواج باید یک حداقل هایی داشت، نمی توان قبل از فوق لیسانس و خرید خانه که پای سفره عقد نشست، می توان؟!

ازدواج

نمای داخلی خونه مادر بزرگ

بله، من هم قبول دارم که ازدواج سنت پیامبره و برای رسیدن به سعادت داشتن یک همسر خوب از الزاماته اما من قبل از ازدواج چند تا کار کوچییک دارم که باید انجام بدم. بعد از تموم شدن درس و رفتن سربازی، یه کار خوب باید پیدا کنم البته دلم می خواد درسم رو تا حداقل فوق لیسانس بخونم ! باید بتونم پول درست و حسابی داشته باشم البته توقعم زیاد نیست، یه خونه جمع و جور و یک ماشین ساده هم کفایت می کنه! خیلی دوست دارم با دوستام چند تا کشور دنیا رو ببینم البته مجردی!متوجه هستین که! خلاصه وقتی این کارها رو انجام بدم، یه دختر خوب و خانوم برای زندگی مشترک انتخاب می کنم اما الان خیلی زوده...

****

نمای خارجی با مادر درحال خرید

مامان حرف شما درسته اما من نمی تونم مثل شما زندگی کنم. هنوز دست راست و چپتون رو بلد نبودین که ازدواج کردین. با این استعدادی که داریدن، اگر شوهر نمی کردین، الان دکتر بودین! من باید اول کارشناسی ارشد قبول شم البته شایدم دکترا بعدش هر کسی خواست بیاد خواستگاری، قبول. دلم نمی خواد برم تو آشپزخونه غذا درست کنم و دلم شور امتحان فردا رو بزنه. هر کاری به نوبت. مگه دنبالم کردن!؟

****

این روزها جوان تر ها حرف های زیبایی می زنند، البته حرف های شان درست است اما کمی از آن طرف بام افتاده اند. روزگاری می گفتند دختر که رسید به بیست باید به حالش گریست و صاحبخانه ما می گوید وقتی 19 ساله شد و هنوز ازدواج نکرده بود، مادر و پدرش از نگرانی این موضوع، دست به دامن همه اهل فامیل شده بودند تا برای او خواستگار پیدا کنند و وقتی شوهر فعلی صاحبخانه به خواستگاریش امد دیگر مسخره بود دختری که 19 سالش شده، بخواهد بگوید این مرد از من 25 سال بزرگتر است همین که خواستگاری آمده باید خدا را شکر کند!اما برای سعادت و خوشبختی اولین شرط لازم در زندگی،نه تنها در بحث ازدواج، حفظ اعتدال است. نه ازدواج در حال و هوای روزها نوجوانی خوب است و نه زمانی که فرد دیگر شور و حالی برای جوانی کردن ندارد. اما چرا این روزها عروس و داماد هایی با سن بالا زیاد شده اند؟

انتخاب با چشمان خیلی باز

یکی از بهانه های دست به نقد چنین اتفاقی، انتخاب با چشمان باز است. دختر و پسرهای امروز می خواهند یک شریک بی عیب و همه چیز تمام پیدا کنند. همسری کامل با بهترین مشخصات. به همین دلیل هیچ عجله ای برای انتخاب نکرده و می گویند: گزینه بعدی احتمالا بهتر خواهد بود. این کمال گرایی به دو نتیجه می تواند ختم شود:

_جستجوی همسر و مجرد ماندن تا اخر عمر

_از بین رفتن فرصت های مناسب و تن دادن به ازدواج با فردی که بسیاری از امتیازات افراد قبلی را ندارد به دلیل بالارفتن سن.

البته ممکن است در سن بالا هم همسر مناسبی پیدا شود اما وسواس در انتخاب همسر می تواند بسیار دردساز شود.

یکی از موضوعاتی که می تواند منجر به تاخیر در سن ازدواج شود، عشق و علاقه جوانان به دریافت مدرک است. این اتفاق در حالی می افتد که با ازدواج و در کنار همسر هم می توان درس خواند

زگهواره تا گور دانش بجوی

یکی از موضوعاتی که می تواند منجر به تاخیر در سن ازدواج شود، عشق و علاقه جوانان به دریافت مدرک است. این اتفاق در حالی می افتد که با ازدواج و در کنار همسر هم می توان درس خواند، مخصوصا خانم ها. درس خواندن و علم آموزی یکی از بهترین کارهای زندگیست اما به شرطی که فرصت ما را برای تشکیل خانواده در زمان مناسب و فرزند آوری، نگیرد.

برخی سنت های دست و پا گیر

وجود برخی سنت ها و باورهای دست و پا گیر هم می تواند منجر به بالا رفتن سن ازدواج شود. مثلا خانواده ای که دختران باید به ترتیب سن، ازدواج کنند. حال اگر این خانواده سه دختر داشته باشد و دختر اول ازدواج نکند،مابقی خواهر ها هم باید صبر کنند تا نوبت شان برسد.

مشکلاتی که نمی توان فاکتور گرفت

هر چند منظور ما از این مقاله تفکرات جدید جوانان است که به بالا رفتن سن ازدواج منجر می شود اما نمی توان منکر مشکلات مالی و اقتصادی و نبود کار شد. بالاخره گاهی حد اقل ها هم دچار مشکل است اما آن دسته از افرادی که حد اقل و کمی بیشتر از آن را دارند، اگر برای ازدواج تاخیر کنند، باید بازنگری در دیدگاهشان نسبت به ازدواج داشته باشند.

تنها راه علاج

برای ازدواج های بعد از وقت اضافه که البته بدون مشکلات واقعی مالی انجام می شود اگر بخواهیم یک نسخه بپیچیم باید بگوییم که: دختر و پسر باید نگاه شان را نسبت به ازدواج اصلاح کنند. قرار نیست یک عمارت کامل ساخته شود و دو نفر بدون هیچ عیب و نقصی در اوج کمال بیایند و زندگی کنند. در حقیقت ازدواج یعنی کاشت نهال زندگی و مراقبت دو نفره از آن تا به بار بنشیند نه رسیدن به یک باغ سر سبز در زمان میوه چینی!

دو نفر قرار است همراه هم باشند اگر فنون این همراهی را بدانند می توانند کنار هم و کنار فرزندان شان به خواسته های شان برسند و رویاهای دور دست را قابل دست رس کنند.  ازدواج یک همراهی شیرین است و حیف است آن را به تاخیر انداخت می توان کنار هم بود و مانع هم نبود. اگر به این باور برسیم، ازدواج های به موقع و پایدار خواهیم داشت.

برای اطلاع از طرح همسان گزینی تبیان اینجا کلیک کنید

متین سیفی

بخش کلوب ازدواج تبیان


مطالب مرتبط:

تأخیر سنی ازدواج در میان جوانان

والدین و تاخیر ازدواج دختران

ایده آل گرایی درانتخاب ممنوع!

با مشکلات مالی ازدواج چه کنیم؟

پسران فراری از ازدواج

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.