تبیان، دستیار زندگی
مصرف مواد غذایی سرشار از چربی باعث افزایش خطر ابتلا به پارکینسون می شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گذر پارکینسون از کله‌پاچه فروشی


مصرف مواد غذایی سرشار از چربی باعث افزایش خطر ابتلا به پارکینسون می‌شود.

پارکینسون

انتخاب این تیتر برای جلب توجه افرادی است که عاشق غذاهای چرب مانند کله‌پاچه، فست‌فود و غیره هستند. بدون شک منظورمان صرفاً کله‌پاچه نیست و هر ماده‌ی غذایی که حاوی چربی زیادی باشد نیز در بروز این مشکل موثر است.

در سال 1871 میلادی دانشمندی به نام جیمز پارکینسون یک اختلال و بیماری عصبی را توصیف کرد که یکی از شایع‌ترین و مهم‌ترین علائم آن رعشه و لرزش در بدن حتی در حالت عدم تحرک محسوب می‌شود.

این بیماری معمولاً در سنین بالا رخ می‌دهد و آقایان را بیشتر از خانم‌ها درگیر می‌کند. متأسفانه این بیماری راه درمان خاصی ندارد اما می‌شود با مصرف داروهای لازم علائم آن را تا حدودی کنترل کرد. اخیراً محققان به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف مواد غذایی سرشار از چربی می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.

حتماً می‌دانید که مواد غذایی چرب باعث افزایش خطر ابتلا به دیابت و چاقی مفرط می‌شود. نتایج یک پژوهش آلمانی که به تازگی در Journale of Neurochemistry به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که این مواد غذایی علاوه بر مشکلاتی که ذکر شد می‌تواند باعث تخریب سلول‌های عصبی نیز بشود.

محققان دانشگاه توبینگن آلمان روی موش‌هایی که به طور ژنتیکی مستعد ابتلا به بیماری پارکینسون بوده‌اند بررسی‌هایی انجام دادند.

محققان بعد از بررسی‌های متعدد به این نتیجه رسیدند که تجمع پروتئین

آلفا-سینوکلئین که باعث بروز بیماری پارکینسون می‌شود با رژیم سرشار از

مواد چرب در ارتباط است

این موش‌ها با مواد غذایی چرب تغذیه شدند و محققان مشاهده کردند که با افزایش سن، اختلالات عصبی در این موش‌ها با سرعت بیشتری پیشرفت می‌کند.

محققان بعد از بررسی‌های متعدد به این نتیجه رسیدند که تجمع پروتئین آلفا-سینوکلئین که باعث بروز بیماری پارکینسون می‌شود با رژیم سرشار از مواد چرب در ارتباط است. در واقع مواد غذایی چرب نه تنها زمینه را برای بروز بیماری‌هایی مانند دیابت و چاقی مفرط فراهم می‌کنند بلکه روند ابتلا به اختلالات عصبی مانند پارکینسون را نیز بالا می‌برند.

البته محققان تاکید کرده‌اند که نیاز به مطالعات و بررسی‌های بیشتری در خصوص مکانیسم مولکولی و سلولی در این زمینه وجود دارد. با این حال توصیه می‌کنند که در مصرف مواد غذایی چرب احتیاط کنید.

ترجمه: فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: mediste

مطالب مرتبط:

غذاهای چرب با شما چه می‌کنند؟

پارکینسون: مواد غذایی معجزه‌گر

میوه‌های قرمز رنگ برای مقابله با بیماری پارکینسون

اسید فولیک، قدرت مغز را در سالمندان تقویت می ‌کند

توصیه های تغذیه‌ای در پارکینسون

درمان خانگی بیماری پارکینسون

8 ماده غذایی مفید که می‌تواند مضر باشد

رژیم مدیترانه‌ای برای مغز نیز مفید است

غذاهای چرب مشکلات تنفسی را تشدید می‌کند

غذای چرب، توان مغز را در کنترل وزن مختل می‌کند

تأثیر غذاهای چرب در بدن همانند تأثیر ماری‌جوانا است

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.