تبیان، دستیار زندگی
شاید این روزها زمرمه موسیقی معراجی ها را از خیلی ها شنیده باشید. تیتراژ پایانی معراجی ها با صدای امیر تیموری و آهنگسازی امیر توسلی توانسته توجه مخاطبان زیادی را به خود جلب کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معراجی ها بر اساس مداحی محمود کریمی


شاید این روزها زمزمه موسیقی معراجی ها را از خیلی ها شنیده باشید. تیتراژ پایانی معراجی ها با صدای امیر تیموری و آهنگسازی امیر توسلی توانسته توجه مخاطبان زیادی را به خود جلب کند.

معراجی

یکی از تأثیرگذارترین قسمت ها در هر فیلم و سریالی موسیقی آن است حالا با هر ژانر و مضمونی که می خواهد داشته باشد. موسیقی فیلم تکمیل کننده ای است برای رساندن احساسات و هیجانی که فیلمساز می خواهد به مخاطبش ارائه کند.کم نبوده اند موسیقی هایی که از فیلم ها به یادگار مانده اند و هنوز هم با شنیدن آنها خاطره دیدن همان فیلم برایمان زنده می شود. از بین آثار به جای مانده داخلی تعداد زیادی مربوط به فیلم های تاریخی و دفاع مقدس می باشد. موسیقی فیلم های دفاع مقدسی همیشه نقش پررنگی داشته و مورد توجه بوده اند و در مناسبت ها و موارد زیادی از آنها استفاده می شود؛ مانند موسیقی فیلم های آژانس شیشه ای، از کرخه تا راین، بوی پیراهن یوسف، میم مثل مادر، خداحافظ رفیق و .... . هر کدام از این فیلم ها موسیقی هایی ماندگار داشتند که با گذشت سالها از پخششان هنوز مورد توجه و استقبال هستند.

این شب ها شاهد پخش سریال معراجی ها با مضمون دفاع مقدس به کارگردانی مسعود ده نمکی هستیم. یکی از نقاط قوت این سریال که از طرف مخاطبان هم مورد توجه قرار گرفته است تیتراژ پایانی آن است که با آهنگسازی امیر توسلی و خوانندگی امیر تیموری انجام شده

بعد از پخش چند قسمت اول از سریال معراجی ها تیتراژ پایانی خیلی زود در بین مردم جا باز کرد و حالا بر لبان خیلی ها زمزمه می شود. معراجی ها دومین همکاری امیر توسلی و ده نمکی است؛ توسلی آهنگسازی اخراجی ها2 را هم برعهده داشته است.

امیر توسلی در کارنامه کاری خود ساخت موسیقی سریال های زیادی را دارد که شاید به توان گفت ماندگار ترین آنها مختارنامه است. توسلی موسیقی مختارنامه را به واسطه الهام گرفتن از نواهای دینی و مذهبی و با در نظر گرفتن نواهای جنوبی که به زبان عربی نزدیک تر است اجرا کرده بود ولی در آنجا هم معتقد بود که موسیقی ساخته شده امروزی است. شعر انتخاب شده در تیتراژ پایانی معراجی ها هم با نگاهی به مداحی محمود کریمی توسط خود امیر توسلی گفته شده  و ریتم موسیقی هم با تأثیر از همان ساخته شده است. شاید اینجا هم توسلی سعی کرده با نگاهی امروزی تر موسیقی معراجی ها را بسازد تا جذابیت های لازم را برای همه سلیقه ها داشته باشد.

معراجی ها جدای از داستان و محتوایی که دارد از نظر موسیقی توانسته سلیقه های مختلف را راضی نگه دارد و این روزها بر لبان خیلی ها زمزمه می شود. باید صبر کرد دید موسیقی معراجی ها هم به جرگه موسیقی های ماندگار می پیوندد یا نه

در گفتگوی کوتاهی که با امیر تیموری خواننده تیتراژ معراجی ها داشتیم او گفت:

«10 سال است که کار خوانندگی را انجام میدهم و معراجی ها اولین تجربه کاری ام برای دفاع مقدس بود که خواندم. از کارم حس خوبی داشتم و تجربه خوبی برایم بود. وقتی کاری برای دفاع مقدس باشد کار را سخت تر میکند و دقت بیشتری لازم است. این کار چون مربوط به دفاع مقدس بود برای انجام آن وظیفه سنگین تری احساس می کردم و خدا را شکر می کنم که توانستم این کار را انجام بدهم. قبل از انجام کار مداحی ای را که با صدای محمود کریمی بود یکی دوبار گوش کردم. این شعری که خوانده شده خود آقای توسلی گفتند و قسمت کوتاهی از آن همان چیزی است که در مداحی آقای کریمی آمده بود. در این مدتی که سریال پخش شده است، بازخوردهای خوبی از مردم دیدم و الان در خیلی از سایت ها تیتراژ فیلم برای دانلود وجود دارد و مردم خیلی از آن استقبال کردند. خود آقای ده نمکی هم از تیتراژ راضی بودند و حالا که استقبال مردم را می بینند از این بابت خوشحال هستند.»

معراجی ها جدای از داستان و محتوایی که دارد از نظر موسیقی توانسته سلیقه های مختلف را راضی نگه دارد و این روزها بر لبان خیلی ها زمزمه می شود. باید صبر کرد دید موسیقی معراجی ها هم به جرگه موسیقی های ماندگار می پیوندد یا نه.

  • سریال،معراجی ها،تیتراژ انتهایی معراجی ها
  • زهرا فرآورده

    بخش سینما و تلویزیون تبیان


    مطالب مرتبط:

    روایت بازیگر نقش عماد از معراجی ها