تبیان، دستیار زندگی
این روزها وضع تورهای خارجی چون ترکیه، دبی، مالزی، سنگاپور و... گرم گرم است. یک تور ویژه که نباید آن را از دست داد!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفر رویایی به ترکیه، مالزی و دبی!

این روزها وضع تورهای خارجی چون ترکیه، دبی، مالزی، سنگاپور و... گرم گرم است. یک تور ویژه که نباید آن را از دست داد!

فاطمه ناظم زاده - بخش اجتماعی تبیان
تور

برای خرید میوه در مغازه ایستاده بودم که یکی از مشتری ها از جناب فروشنده درباره غیبت صاحب مغازه کفاشی که در همسایگی این مغازه بود، سوال کرد، که فروشنده اینطور پاسخ داد که چند روزی به سفر رفته. گویا به ترکیه سفر کرده تا استامبول و جزایر اطراف را سیاحت کند. بعد از شنیدن این پاسخ خانم مسنی که در مغازه حضور داشت اینطور اظهار داشت که اخیرا به نظر میرسد هر کس از کسی قهر میکند بلافاصله به ترکیه سفر می کند.

این جمله شاید سخنی عامیانه به نظر رسد اما واقعیت موجود در جامعه ما، بی شباهت به این سخن نیست. کافیست نگاهی گذرا به برخی از رسانه ها و ابزارهای ارتباطی داشته باشید. این ساده ترین روش برای فهم این موضوع است که میزان علاقه نسبت به سفر به کشور همسایه یعنی ترکیه، به چه میزان است. برای درک دقیقتر این موضوع سری به برخی از امار و ارقام رسمی موجود در این رابطه زدیم. خبرگزاری ایرنا در مطلبی اینطور بیان کرده که ورود گردشگران ایرانی به ترکیه در دو ماه اول سال جاری میلادی با رشدی 43.5 درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته، به 190 هزار و 793 نفر رسید.

ایران با هزاران جاذبه گردشگری و تاریخی، همواره از میلیون ها تومان ارز که برای سفرهای خارجی هزینه می شود و از کشور خارج می شود، بی نصیب می ماند

به گزارش ایرنا، در سال گذشته میلادی نزدیک به 2/1 میلیون گردشگر ایرانی به ترکیه سفر کرده بودند بر اساس این گزارش، در دو ماه نخست سال جاری میلادی در مجموع نزدیک به دو میلیون و 500 هزار گردشگر خارجی وارد ترکیه شدند که سهم گردشگران ایرانی 63/7 درصد بود.

بنا بر اخبار رسیده از آژانس‌های گردشگری ترکیه این کشور از آغاز سال 2014 و آثار مثبت ناشی از کاهش فشارهای ناشی از تحریم اقتصادی، تاکنون شاهد رشد 50 درصدی سفر ایرانیان به ترکیه بوده است..

طبق همین گزارشات در نوروز امسال، ترکیه دوباره شاهدافزایش"50 "درصدی تعداد گردشگران ومسافران ایرانی بوده است.

نکته مهم اما اینجاست ، در حالی که چند سالی است، سفر به ترکیه ، ارمنستان و امارات و... در ایام نوروز باب شده است و بازار سفر به تایلند و مالزی و سنگاپور هم رونق دارد، ایران با هزاران جاذبه گردشگری و تاریخی، همواره از میلیون ها تومان ارز که برای سفرهای خارجی هزینه می شود و از کشور خارج می شود، بی نصیب می ماند."

به این ترتیب کشوری مثل ترکیه، منبع درآمد عظیمی از سفر گردشگران ایرانی کسب کرده که هر روز بر تعداد انها نیز اضافه می شود.

این در حالی است که ایران کشوری 4 فصل و پر از جاذبه های گردشگری است و از کوه و دریا گرفته تا جنگل و کویر و آثار و اماکن تاریخی و ملی را دارد اما به دلایلی متعدد، ایرانی ها ترجیح می دهند کشوری مثل ترکیه را برای سیاحت انتخاب کنند.

چرا ترکیه می رویم؟

بی تردید دلایل مختلفی در راستای سفرهای متعدد ایرانیان به ترکیه وجود دارد. برخی از خانواده ها به طور متوسط هر فصل به ترکیه سفر می کنند و هزینه میلیونی میدهند تا در ازای آن چند روزی را در هتلی ساحلی سپری کنند که استخری مجهز و زیبا دارد که هر روز در کنار استخر اجرای زنده رقص و موسیقی وجود دارد و یک روز هم به گشت و خرید در پاساژهای این کشور می روند که بی تردید قیمت های مناسبتری نسبت به داخل دارند. اگر بخواهیم به لحاظ قدمت تاریخی و اثار باستانی به این کشور نگاه کنیم باید اینطور گفت که جاذبه های تاریخی شهر استامبول هم به چند مسجد و چند موزه خلاصه می شود که وقتی به دیدارشان بروید احتمالا به این موضوع می اندیشید که موزه ها و اماکن تاریخی شهری مثل اصفهان از هر جهت زیباتر و غنی تر است و از برخی جهات قابل قیاس نیست. اگر فرهنگ نگاه کردن و درک آثار و میراث تاریخی را داشته باشیم قطعا به این موضوع معترف خواهیم بود که مکانی همچون میدان امام اصفهان، پدیده ای منحصر به فرد و استثنایی است که بسیاری از ما ایرانیان از آن غافلیم و برخی از ما شاید تاکنون آنرا ندیده باشیم و یا اینکه تنها یک بار دیده باشیم. این در حالی است که توریست های خارجی در همین تابستانی که گذشت، با آمار قابل توجهی به اصفهان سفر کردند و در همه اماکن تاریخی حضور داشتند در حالیکه هر یک دوربینی در دست داشته و از این میراث غنی تصویر برداری می کردند.

هرچند نقاط ضعف خودمان را هم در زمینه گردشگری نباید نادیده بگیریم اما جابه جایی ارزش ها و هنجارها در روش و نگاه عموم مردم جامعه، موضوعی جدی و مهم است که باید از نقطه نظرهای مختلف مورد توجه و بررسی قرار گیرد

وقتی کمی عمیق تر به این موضوع نگاه می شود جای تاسفی باقی می ماند. تاسف از بابت افت نگرش ها و منش هایی که در زندگی روزمره و اجتماعی خویش داریم. نگاهی که به این سمت حرکت کرده که صرفا به دنبال لذت طلبی و خوشگذرانی است. لذتی که بخش زیادی از آن در بی بند و باری خلاصه می شود و عده زیادی از آن به عنوان آزادی یاد می کنند و دلیل اصلی سفر به کشوری مثل ترکیه را این موضوع عنوان می کنند. همین امر موجب می شود تا نسبت به این موضوع تاملی واقع بینانه داشته باشیم که به راستی تغییر نگرش و فرهنگ مردم جامعه ما تا کجا رفته است که ترجیح می دهند با دریافت وام به جزایر ترکیه بروند اما به سیر و سفر در داخل کشور نپردازند. در حال حاضر شرایط اجتماعی به گونه ای شده است که وسیله خوشگذرانی برای اقشار مختلف مردم فراهم است و هر جا که بخواهند می توانند به تفریح و خوشگذرانی بپردازند و تا سر حد امکان، محدودیت ها را برای خویش برداشته اند. اما باز هم از عدم ازادی گله دارند. هر چند این بیشتر به بهانه و دلیلی برای رفتن به این نوع سفرها مطرح است و واقعیت این است که فرهنگ و نگرش اجتماعی مردم تغییر کرده است.

هرچند نقاط ضعف خودمان را هم در زمینه گردشگری نباید نادیده بگیریم اما جابه جایی ارزش ها و هنجارها در روش و نگاه عموم مردم جامعه، موضوعی جدی و مهم است که باید از نقطه نظرهای مختلف مورد توجه و بررسی قرار گیرد.

کشوری که شاید نصف زیبایی های ایران را ندارد اما امکانات خوبی به گردشگران ایرانی می دهد. به این ترتیب به نظر می رسد اگر سازمان گردشگری فکری اساسی در خصوص صنعت گردشگری داخلی نکند ایران همین اندک گردشگر را هم از دست خواهد داد.


ارزان‌‌ترین مقصدسفرهای نوروزی کجاست؟

رمز عبور از خط قرمزهای شرع

مسافران سر ریز به خارج از کشور !