تبیان، دستیار زندگی
اگـر هـیـچـیـك از زن و شـوهـر بـه وظـایـف خـود عـمـل نـكـنـند، به گونه اى كه ترس از جدا شدن آنها از یكدیگر باشد، باید یك نفر از خانواده مرد و یك نفر از خانواده زن براى اصلاح بین این دو نفر تعیین شوند كه حكم بین این دو باشند. و بر این دو نفر حاكم واجب است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خروج زن از خانه بدون اجازه شوهر

طلاق عاطفی

اگـر هـیـچ یـك از زن و شـوهـر بـه وظـایـف خـود عـمـل نـكـنـند، به گونه اى كه ترس از جدا شدن آنها از یكدیگر باشد، باید یك نفر از خانواده مرد و یك نفر از خانواده زن براى اصلاح بین این دو نفر تعیین شوند كه حكم بین این دو باشند. و بر این دو نفر حاكم واجب است درباره درگیرى این زن و شوهر تحقیق به عـمـل آورنـد، سـپـس هـر چـه آن دو حكم راءى دادند در صورتى كه مشروع باشد، بر زن و شـوهـر لازم الاجـراء مـى شـود و بـایـد بـدان عـمل كنند.


سوال: زنی که بدون اجازه شوهر به همراه فرزندانش خانه را ترک کرده و او را از دیدار آنان محروم ساخته حکمش چیست؟

خروج زن از خانه بدون اجازه شوهر جایز نیست. همچنین مادر حق ندارد پدر بچه‌ها را از دیدن فرزندانش محروم کند و شوهر می تواند از دادگاه، اجبار همسرش به رعایت قانون را خواهان شود و در ضمن، در صورت عدم تمکین، زن دیگر حقی برای دریافت نفقه نخواهد داشت.

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سوال، چنین است:

حضرت آیة الله العظمی خامنه‌ای(مد ظله العالی):

در هر صورت خروج زن از خانه بدون اجازه شوهر جایز نیست.

حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی(مد ظله العالی):

از نظر شرعی چنانچه زن از تمکین خودداری نماید، ناشزه بوده و نفقه به او تعلق نمی‌گیرد.

حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی(مد ظله العالی):

از قضیه شخصیه اطلاعی ندارم به طور کلی چنانچه زن بدون اجازه شوهر از خانه خارج شود ناشزه بوده و مستحق نفقه نیست و همچنین مادر حق ندارد پدر بچه‌ها را از دیدن فرزندانش محروم کند.

سـوال: آیـا زن مـى تـوانـد از مال خودش بدون اذن شوهرش به كسى ببخشد (هبه كند)؟

جواب: هبه او از مال خودش صحیح است حتى اگر شوهر او را نهى كند.

(امـام: بـا اسـتـفـاده از كـتـاب اسـتـفـتـائات ، ج 2، نـذر، سـو ال 11)

سـوال: اگـر زنـى مهر خود را به شوهر ببخشد بعد پشیمان شود مى تواند آن را از شوهر طلب كند؟

جواب: آیة الله تبریزى ره: اگر مهر در ذمه شوهر بوده و ابراء كرده نمى تواند مطالبه كند، و اگر عین خارجى بوده و بخشیده و در اختیار او قرار داده بنابر احتیاط نمى تواند پس بگیرد.

استفتاء فـاضـل لنکرانی ره: اگـر مـهـریـه بر ذمه شوهر باشد با بخشیدن آن دیگر جاى برگشت نیست. و اگـر مـهـریـه مـانـنـد خـانه، زمین و امثال آنها باشد و در اختیار شوهر قرار داده باشد مى تواند رجوع كند و پس بگیرد.

سوال: اگر در عقد شرط شود پرداخت مهریه از ناحیه شوهر عـنـدالاسـتـطـاعـه باشد، آیا زن مى تواند على رغم عدم قدرت شوهر بر پرداخت مهر، آن را از او طلب كند؟

جواب: آیة الله فاضل لنکرانی ره: در صورت عدم قدرت زوج، زوجه نمى تواند مطالبه نماید.

استفتاء از آیة الله تـبـریـزى ره: در صـورت عـدم اسـتـطـاعت، زن نمى تواند مهر را مطالبه كند حتى در لیله زفاف.

سوال: اگر زنى در زندگى اولا اطاعت از شوهر نكرد، ثانیا بـراى شـوهـرش ارزش قائل نبود، ثالثا اسرار زندگى را در همه جا فاش نمود، رابعا در زندگى مرتب دروغ گفت: تكلیف مرد از نظر شرعى با چنین زنى چیست؟

جواب: باید او را امر به معروف و نهى از منكر نمایید.

(امـام: از كـتـاب اسـتـفـتـائات ، ج 1، ص 481، سـو ال 14)

مسئله: اگـر هـیـچـ یـك از زن و شـوهـر بـه وظـایـف خـود عـمـل نـكـنـند، به گونه اى كه ترس از جدا شدن آنها از یكدیگر باشد، باید یك نفر از خانواده مرد و یك نفر از خانواده زن براى اصلاح بین این دو نفر تعیین شوند كه حكم بین این دو باشند. و بر این دو نفر حاكم واجب است درباره درگیرى این زن و شوهر تحقیق به عـمـل آورنـد، سـپـس هـر چـه آن دو حكم راءى دادند در صورتى كه مشروع باشد، بر زن و شـوهـر لازم الاجـراء مـى شـود و بـایـد بـدان عـمل كنند. مثلا اگر با شوهر شرط كنند كه همسرش را در فلان خانه مخصوص، یا نزد پدر و مادر او مسكن دهد، و یا مادر و خواهر خود را بـا وى هـمـخـانه نكند، یا در فلان مدت مهریه یا سایر مطالباتش را بپردازد، شوهر باید بپذیرد و آنها را انجام دهد، ولى هر گونه حكم غیر مشروع لازم الاجراء نیست و نباید زن و شـوهـر بـدان مـلتـزم شـونـد. مـثـلا شـرط كنند شوهر حقوق سایر اعضاى خانواده را بپردازد و یا زن بتواند بدون اجازه شوهر از خانه خارج شود و...

(امام: تحریر الوسیله ، ج 2، كتاب نكاح ، فى النشوز، مساءله 4)

مسئله: بـنابر احتیاط واجب، باید یكى از دو حكم از خانواده مرد و دیگرى از خـانـواده زن بـاشـد ولى اگر هر یك از زوجین كسى را از بستگان خود نداشته باشند، یا كـسـى بـاشـد ولى صـلاحـیـت حـكـمـیـت نداشته باشد، مى توانند از غیر خانواده، كسى را بـرگـزیـنـنـد و شـرط نـیست كه از هر طرف تنها یك حكم، بلكه در صورتى كه مصلحت اقتضاء كند، مى توانند چند نفر را حكم قرار دهند.

امام: همان مدرك مساءله قبل.

مسئله: دو حـكـم حق ندارند به جدایى بین زن و شوهر حكم كنند مگر اینكه در هـنـگام انتخاب، به آن دو شرط شود كه اگر بخواهند میان آن دو اصلاح كنند و یا آنها را از هـم جـدا كـنند، كه البته اگر راءى به جدایى دادند، این حكم به غیر از راه اطلاق آن هم با جمع بودن تمام شرایطش ممكن نخواهد بود.

امام: مدرك مساءله قبل.

حقوق شرعی متقابل زن و شوهر چیست؟

حقوق واجب مرد نسبت به زن عبارت است از:

1. زن باید با اجازه شوهر از منزل بیرون برود؛ مگر در واجبات و ضروریات زندگی؛

2. زن باید برای هر لذتی كه او می‏خواهد، خود را تسلیم نماید و از نزدیكی او جلوگیری نكند، مگر با عذر شرعی (مانند ایام قاعدگی و یا دوران بارداری در صورتی كه نزدیكی برای سلامتی او و یا بچه ضرر و خطر داشته باشد)؛

3. رفع چیزهایی كه باعت تنفّر مرد می‏گردد؛

4. زن باید هر زمان كه شوهر بخواهد، برای او نظافت و آرایش كند.

حقوق واجب زن نسبت به مرد عبارت است از:

1. تهیه غذا

2. تهیه پوشاك

3. تهیه وسایل مورد نیاز خانه

4. تهیه مسكن

5. حق آمیزش و هم‏خوابی.

(سایت پرسمانی)

فرآوری: آمنه اسفندیاری 

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

سایت اسلام کوئیست

سایت غدیر

سایت پرسمانی

مطالب مرتبط:

ازدواج کنیم یا مجرد بمانیم؟

ازدواج های ممنوع از دیدگاه اسلام

حکم ازدواج شیعه با سنی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.