تبیان، دستیار زندگی
چادر مشکی در کشور ما بازار مصرف بالایی دارد این بازار اما سود این بازار به جیب چه کسانی می رود؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سود عجیب چادر مشکی!

چادر مشکی در کشور ما بازار مصرف بالایی دارد اما سود این بازار به جیب چه کسانی می رود؟

فرآوری: هانیه اخباریه - بخش اجتماعی تبیان
چادرمشکی

حجاب از دیدگاه فقها یکی از احکام اسلامی است که برای پوشش زنان و مردان وضع شده‌است و اصطلاحاً عبارت است از پوشاندن ضروری مو و سایر اعضای بدن به جز صورت و دو دست (و گاهی دو پا) توسط زنان مسلمان (تنها در صورتی که کنیز نباشند، در برابر مردانی که طبق شریعت اسلامی نامحرم شمرده می‌شوند. درباره پوشش مردان نیز حداقل مقدار پوشش واجب حفظ عورتین است.

امروزه حجاب در کاربرد عام به پوشش ضروری زنان اطلاق می‌شود و به یکی از نمادهای بسیاری از جوامع اسلامی تبدیل شده و در برخی کشورها از جمله ایران رعایت آن در مکان‌های عمومی برای همهء زنان (با هر اعتقاد دینی) اجباری است. با وجود این، گروهی از نواندیشان دینی شیعه و سنی وجوب حجاب در اسلام را زیر سوال برده‌اند.

حجاب و نوع پوشش همچنان یکی از مهم ترین مباحث فرهنگی جامعه زنان کشور است که گاه به دلایلی در صدر موضوعات، بحث شده و گاه به دلایل دیگری به رده های میانی مباحث روز افول می کند.

بانوان ایرانی‌ مدت‌هاست که از چادر مشکی به عنوان حجاب استفاده می‌کنند؛ اما هنوز بعد از سال‌ها پارچه چادر مشکی یک جنس وارداتی و ایران بزرگ‌ترین وارد کننده این کالا در جهان است، همچنین طبق آمار ستاد مبارزه با قاچاق کالا سالانه نزدیک به 39 میلیون مترمربع چادر مشکی به‌صورت قاچاق وارد بازارهای کشور می‌شود.

طبق آمار منتشرشده ، سالانه نیم میلیارد دلار سود نصیب وارد کنندگان پارچه چادر مشکی به کشور می‌شود و بر اساس آخرین آمارهای رسمی، سازمان توسعه تجارت ارزش واردات رسمی چادر مشکی در سال 88 را 132 میلیون دلار اعلام کرد که این رقم ازنظر حجم وزنی 39 هزار و 948 تن است.یعنی صنعت نساجی کشور درزمینهء چادر مشکی تعطیل است!

جامعه ایرانی، جامعه متنوعی است، تنوعی که در گروهها و اقوام مختلف در روندهای زمانی بر یکدیگر تأثیر دارند و نظر به گسترش ارتباطات این تأثیرات، روزافزون خواهد بود.

منتشرشده ، سالانه نیم میلیارد دلار سود نصیب وارد کنندگان پارچه چادر مشکی به کشور می‌شود و بر اساس آخرین آمارهای رسمی، سازمان توسعه تجارت ارزش واردات رسمی چادر مشکی در سال 88 را 132 میلیون دلار اعلام کرد که این رقم ازنظر حجم وزنی 39 هزار و 948 تن است.یعنی صنعت نساجی کشور درزمینهء چادر مشکی تعطیل است!

طراحان مد برای استقبال بیشتر از چادر و راحتی محجبه‌ها نوعی چادر با عنوان چادر ملی طراحی کردند؛ مانتوی بلندی که به مقنعه وصل شده بود و جلوی آن را با دکمه‌های فشاری می‌توان بستف این نوع پوشش هیچ هم‌خوانی با پوشش ملی ایرانی ما ندارد و برعکس نوعی برهنگی را ترویج می کند.

آن زمانی که دختران در هنگام بیرون آمدن پوشیه بر صورت داشتندو حتی صورتشان هم پیدا نبود، شش هفت دهه پیش بودکه بانوان متدین ما به دلیل ممنوعیت حجاب در ان زمان به بیرون نمی امدند .

ولی با گذر زمان و پس از مدتی مانتو ها به سر زانو رسید،آستین های مانتو ها تنگتر شد،جای مقنعه های بلند روسری وشالهای رنگ وبرنگ به بازار آمد کم کم موها از روسری به بیرون انداخته شد،موج استفاده از لوازم آرایش به سرعت فراگیر شدو بین بانوان ایراین رواج پیدا کرد

بی حجابی یا حضور تحریک کننده زنان در جامعه آثار زیانبار اخلاقی ،فرهنگی ، سیاسی ، اجتماعی و...به همراه دارد که در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم:

ایجاد ناامنی و سلب آرامش

آرامش و امنیت والاترین نعمتی است که خداوند به جامعه عنایت می فرماید و می توان گفت، اگر جامعه ای فاقد آن باشد به یک معنا، هیچ چیز ندارد و با وجود امنیت، همه چیز دارد. سلامت جسمی و روحی ـ روانی جامعه در سایه امنیت حفظ می شود و خلاقیت و نوآوری بروز می کند. زنان بدحجاب نمی دانند که چه ضربه های و جبران ناپذیر خانمان براندازی بر پیکره جامعه وارد می سازند.

در جامعه ای که بدحجابی رواج پیدا کند، چشم و هم چشمی ها و ارائه هر چه بهتر زینت آرایی، تمامی نخواهد داشت و زنان سعی می کنند تا چشمان بیشتری را متوجه خود سازند و در معرض دید همگان قرار گیرند و این امر تمامی نخواهد داشت تا جایی که تمام افراد جامعه را آلوده سازد. در نتیجه، ناامنی نه تنها دامان خود بدحجاب را می گیرد بلکه خیلی سریع به اجتماع سرایت می کند و جامعه را از فعالیت های سالم باز می دارد.

بسیاری از کجروی های گوناگون اجتماعی مانند مدگرایی، شورش ها و درگیری های خیابانی، ناهم نوایی اجتماعی و آزارهای جنسی، از بدحجابی و بی هویتی اجتماعی سرچشمه می گیرند.

زنان بدحجاب که به نمودهای ظاهری و تجمل و تنوع می پردازند و هر روز به سراغ اسباب آرایش و زیورآلات جالب تر و کفش و لباس شیک تر می روند، از سرمایه های معنوی محرومند و جمال معنوی برای آنان نامفهوم است. اینان کمبود خویش را بدین گونه جبران می کنند و عطش شخصیت یابی را از این طریق فرومی نشانند.

به هر حال جدای از مسئله امکان دسترسی راحت به فروشگاه‌های دارای پوشاک اسلامی، به نظر می‌رسد قیمت‌های تعیین‌شده برای لباس‌های استاندارد بسیار گران و ظاهراً بدون یارانه است و عمدتاً خریداران این نوع از پوشاک را با مشکل مواجه می‌کند؛که می طلبد مسولین با برنامه ریزی مناسب راهکاری پیدا کنند تا مردم بتوانند با فراق بال به سمت اجناس مورد نظر خود بروند

«آری، بدحجابی، ارزش های راستین دختران را تحت الشعاع ظواهر جنسی شان قرار می دهد و آنان را فدای هرزگی ها و هوس رانی های شیادان می سازد. بدحجابی ارزش زن را از بین می برد و او را تا حد یک کالا پست می کند. زنی که تن و اندام خود را در معرض دید همگان می گذارد و آن چه را که به جنسیت او مربوط می شود، به کوچه و بازار می کشد، در حقیقت می خواهد با تکیه بر زنانگی خویش، جای خود را در جامعه باز کند نه با تکیه بر انسانیت خویش. در واقع او بدین ترتیب اعلام می کند که آن چه برای او اصل است، زن بودن اوست، نه انسان بودن و نه اندیشه و لیاقت و کارآیی او. چنین زنی قبل از هر چیز اسیر خود است. او به مغازه داری شبیه است که دائما در فکر تزیین و تغییر دکوراسیون ویترین مغازه است

نتیجه

بی شک مباحث فرهنگی از این دست بخشی از هویت جامعه را تشکیل می دهد و پوشش زنان ما در جریان تغییر و تحولات خواسته و ناخواسته دهه های گذشته متأسفانه به انکار ارزش ها و زیبایی های خود پرداخت، به گونه ای که اینک جز یادگاری در تاریخ از آن باقی نمانده است.

به هر حال جدای از مسئله امکان دسترسی راحت به فروشگاه‌های دارای پوشاک اسلامی، به نظر می‌رسد قیمت‌های تعیین‌شده برای لباس‌های استاندارد بسیار گران و ظاهراً بدون یارانه است و عمدتاً خریداران این نوع از پوشاک را با مشکل مواجه می‌کند؛که می طلبد مسولین با برنامه ریزی مناسب راهکاری پیدا کنند تا مردم بتوانند با فراق بال به سمت اجناس مورد نظر خود بروند


منابع :نگاه پاك زن و نگاه هاى آلوده به او، آیین بهزیستى اسلام، ج 3، دكتر احمد صبور اردوبارى/ دانا

حجاب با حضور مانتوهای تنگ؛چگونه؟

 سکانس هایی از ساپورت پوشان!

صحنه های مستهجن خیابانی