تبیان، دستیار زندگی
اگر تابستان را پشت سر گذاشتید بدون آنکه امکان سفر های چند روزه برایتان فراهم شود نگران نباشید. ما برای اینکه تعطیلات آخر هفته را در نزدیکی پایتخت بگذرانید چند پیشنهاد خنک و خوش آب و هوا برایتان داریم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خوش گذرانی در اطراف تهران
طبیعت ایران


اگر تابستان را پشت سر گذاشتید بدون آنکه امکان سفر های چند روزه برایتان فراهم شود نگران نباشید. ما برای اینکه تعطیلات آخر هفته را در نزدیکی پایتخت بگذرانید چند پیشنهاد خنک و خوش آب و هوا برایتان داریم.

دریاچه شورمست

اگر می خواهید از تماشای جنگل های زیبا حسابی لذت ببرید و کمی هم در یک دریاچه طبیعی قایق سواری کنید انتخاب دریاچه شورمست به عنوان مسیر طبیعت گردی بهترین گزینه برای شماست. این دریاچه در شهرستان سوادکوه  قرار گرفته و در 6 کیلومتری غرب شهر پل سفید قرار دارد. شورمست تنها دریاچه طبیعی شهرستان سواد کوه است که وسعت آن 15 هزار متر مربع و عمق آن 5 متر است.
طبیعت ایران

در اطراف دریاچه شورمست درختان توسکای کهنسال و بلندی را می بینید که به خنک شدن آب و هوای منطقه کمک می کنند و البته زیبایی بی نظیری را به دریاچه می بخشند. امکانات تفریحی مختلفی مانند قایق پدالو، اسکی روی آب و اقامتگاه های ساده ای هم در اطراف این گردشگاه وجود دارد که برای گردش یک روزه کافی به نظر می رسد. فاصله دریاچه شورمست تا تهران 170کیلومتر است و باید از تهران راهی جاده فیروزکوه شوید و بعد از رسیدن به شهر پل سفید از سمت چپ جاده به طرف یک راه فرعی حرکت کنید که شما را به سمت دریاچه شورمست هدایت می کند.

تنگه واشی

تنگه واشی یا ساواشی  در یک کیلومتری شهرستان فیروز کوه قرار گرفته و 300 متر مساحت دارد. این تنگه با دیوارهای صخره ای بلند به ارتفاع حدود 100 متر احاطه شده است. تنها مسیر عبور از تنگه، داخل آب رودخانه است. به همین دلیل باید با کفش و لباس مناسب وارد تنگه شوید. در این منطقه دو تنگه وجود دارد. فاصله بین دو تنگه در حدود 2 کیلومتر است. بعد از تنگه اول دشتی می بینید و اگر بتوانید از تنگه دوم هم عبور کنید، به آبشار زیبایی می رسید. مسیر پیاده روی از ابتدای تنگه اول طی سه بخش انجام می‌شود.

بخش اول: مسیر تنگه اول تا ابتدای دشت ساواشی (حدود 250متر)

بخش دوم: راهپیمایی دشت ساواشی (حدود 1700متر)

بخش سوم: مسیر تنگه دوم تا رسیدن به آبشار (حدود 800متر) است.

طبیعت ایران

علاوه بر جاذبه های طبیعی، در تنگه واشی کتیبه ای از دوره قاجاریه وجود دارد که به دستور فتحعلی شاه حکاکی شده است. این کتیبه 185 ساله دارای ابعاد شش در هفت متر است که وقایع زمان فتحعلی شاه دور تا دور کتیبه روایت شده‌است. بزرگ‌ترین نقش برجسته این کتیبه‌ها، نقش شکارگاه با تصویر اسب، نیزه و شکارهایش است که در اطراف آن می‌توان عباس میرزا، علی قلی میرزا و علی نقی میرزا پسران فتحعلی شاه و همچنین نوادگانش را در حال شکار دید.

اگر برای اولین بار می خواهید به تنگه واشی سر بزنید بهتر است این نکات را بدانید چون با سایر مسیرهای طبیعت گردی کمی تفاوت دارد:

1- در روزهای آخر هفته این تنگه بسیار شلوغ می شود اما هیجان مردم آزار دهنده نیست و شاید شور و اشتیاق شما را به راهپیمایی و عبور از تنگه دوم بیشتر کند.

طبیعت ایران

2- حتما دو جفت کفش به همراه داشته باشید چون وقتی از آب بیرون می آیید راه رفتن با کفش های خیس کمی دشوار است و می تواند آزار دهنده باشد. در داخل آب سنگ های تیزی وجود دارد. به همین دلیل حتما باید کفش ورزشی مناسبی بپوشید.

3-کوله پشتی بسیار سبک و کوچکی انتخاب کنید. در داخل آن جعبه کمک های اولیه و کمی خوراکی قرار دهید.

فاصله این تنگه تا تهران: 125 کیلومتر است و برای رسیدن به آن باید جاده فیروزکوه را در پیش بگیرید تا به شهر فیروزکوه برسید. دو کیلو متر بعد از این شهر جاده آسفالته ای می بینید که تابلوی تنگه واشی در کنار آن به چشم می خورد. پس از طی این مسیر 10 کیلومتری به روستای جلیزجند می رسید. 4 کیلومتر بعد از روستا باید اتومبیل تان را در پارکینگ پارک کنید و یک کیلومتر پیاده بروید تا به تنگه اول برسید.

در اطراف دریاچه شورمست درختان توسکای کهنسال و بلندی را می بینید که به خنک شدن آب و هوای منطقه کمک می کنند و البته زیبایی بی نظیری را به دریاچه می بخشند

دریاچه اوان و قلعه الموت

دریاچه اوان در نزدیکی قزوین و در دامنه کوهی قرار گرفته که با رسیدن به این منطقه بطور حتم از تماشای زیبایی های طبیعی متفاوت در این منطقه لذت می برید. دریاچه اوان احتمالاً 500 سال پیش بر اثر لغزش به وجود آمده که این لغزش در حال حاضر غیر فعال است. اعتقادی وجود دارد مبنی بر اینکه این دریاچه بازمانده دریاچه بزرگی در قدیم است. اُوان (اُو= آب+وان) به معنای وان پر از آب است. غیر از گونه‌های درختی دست‌کاشت نظیر بید، چنار، تبریزی، سیب، آلبالو، گیلاس، سنجد، فندق و گردو، گیاهان علفی مانند گون، کنگر، شیرین‌بیان و گونه‌های مختلف دیگر از خانواده گرامینه و لگومینیوزه هم در حوزه آبخیز اوان وجود دارند.

طبیعت ایران

در کنار این دریاچه امکاناتی برای چادر زدن هم وجود دارد اما اگر می خواهید در فصل تابستان در این منطقه اتراق شبانه داشته باشید لباس گرم هم همراه خودتان ببرید چون این منطقه کوهستانی شب های سردی دارد. شنا و ماهیگیری در این دریاچه ممنوع است و به فکر قایقرانی هم نباشید چون امکاناتی برای قایقرانی ندارد.نکته جالب در مورد دریاچه اوان این است که آب آن از چشمه های اطراف تامین می شود و به همین دلیل آب گرمی دارد.

جاذبه دیگر این منطقه قلعه الموت است که در کنار آن چند قلعه دیگر هم وجود دارد که می توانید ضمن پیاده روی و تماشای مناظر زیبا از آنها همه بازدید داشته باشید. قلعه الموت بنای بزرگی است که در بالای تپه قرار گرفته و می تواند شما را حسابی شگفت زده کند. در اطراف آن دره هایی وجود دارد که برای رسیدن به قلعه باید از پله های باریکی عبور کنید و بقایای این قلعه را ببنید. حسن صباح در سال 486 هجری قمری این قلعه را تصرف کرده و به همین دلیل این قلعه را به نام قلعه حسن صباح هم می شناسند.

طبیعت ایران

فاصله قلعه تا تهران حدود 250 کیلومتر است و برای رسیدن به آن باید به سمت اتوبان تهران قزوین حرکت کنید. در انتهای اتوبان و چند کیلومتر قبل از قزوین یک مسیر فرعی می بینید که تابلوی الموت در بالای آن دیده می شود. پس از طی مسافت 40 کیلومتربه رجایی دشت می رسید. باز هم باید 50 کیلومتر دیگر رانندگی کنید و بعد از روستای شترخان وارد فرعی دیگری در سمت چپ جاده شوید. 9 کیلومتر دیگر که بروید روستای «گازرخان» را می بینید که قلعه در مجاورت این روستا قرار دارد.اگر می خواهید به دریاچه اوان برسید باید دوباره به سمت رجایی شهر بروید و بعد از پیمودن مسافت 20 کیلومتری و ورود به فرعی دیگری دریاچه زیبای اوان را پیدا می کنید. چون مسیر کمی پیچ و خم دارد پرس از افراد محلی را فراموش نکنید.

فراوری: الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از: نوعروس، دانشنامه آزاد طبیعت

مطالب مرتبط:

تهران را بگردید

10پیشنهاد برای سفرهای یک روزه

پاتوق های تاریخی در تهران