تبیان، دستیار زندگی

لاغری بر حسب مشخصات هورمونی (2)

هر بیماری یا اختلالات هورمونی می تواند منشأ چاقی و اضافه وزن باشد. به همین دلیل لازم است که در دوره ی یائسگی، مصرف قرص های ضد بارداری یا بلوغ تغذیه ی سالمی در پیش بگیرید و حتماً ورزش کنید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کاهش وزن  ، هورمون  ، لاغری ،  چاقی  ، چاقی و رژیم های کاهش وزن  ،

در قسمت اول این مقاله گفتیم که انسان به دلیل عوامل متعددی از پرخوری گرفته تا عوامل ژنتیکی، اختلال در سوخت و ساز بدن، سبک زندگی مدرن، میزان خواب و عوامل دیگر در معرض چاقی و اضافه‌وزن قرار می‌گیرد. گفتیم که علاوه بر این‌ها عوامل هورمونی نیز در وزن افراد دخیل است مانند انسولین، لپتین و همچنین هورمون استرس. مشخصه‌ی هر کدام از این سه عامل را بررسی کردیم و رژیم‌های مناسب برای هر طیف را پیشنهاد دادیم. در بخش پایانی این مقاله توصیه‌هایی داریم برای افرادی که می‌خواهند با این رژیم وزن کم کنند اما لبنیات دوست ندارند، میلی به خوردن صبحانه ندارند و همچنین برای افرادی که باید بیش از 10 کیلو وزن کم کنند، دچار مشکلات هورمونی هستند و ایده‌آل‌گرا بوده و یا تصور می‌کنند قرص‌های لاغری معجزه می‌کند. لطفاً ادامه‌ی مطلب را از دست ندهید.

 

اگر میانه‌ی خوبی با لبنیات ندارید چه باید بکنید؟

شما تنها نیستید. اکثر مردم با مشکلاتی مانند عدم تحمل لاکتوز شیر مواجه هستند و نمی‌توانند به درستی شیر مصرف کنند و یا اینکه لبنیات را دوست ندارند و یا به بهانه‌ی چرب بودن لب به آن نمی‌زنند. در رژیم مربوط به شاخصه‌های هورمونی این امکان برای افرادی که لبنیات دوست ندارند وجود دارد که به جای شیر گاو از شیر یا نوشیدنی سویا استفاده کنند. اگر هیچ‌کدام را دوست ندارید می‌توانید از شیر بادام استفاده کنید. اگر میلی به هیچ‌کدام ندارید می‌توانید از مصرف آن‌ها صرفه نظر کنید به شرط اینکه حواستان به کمبودهای احتمالی بدنتان باشد. برای جبران پروتئین بدن می‌توانید به مصرف ماهی، حبوبات و هر از گاهی گوشت قرمز (بدون قسمت‌های چرب آن) روی بیاورید. می‌توانید کلسیم بدنتان را با مصرف میوه‌های روغنی، پرتقال، چغندر پخته‌شده، غلات صبحانه، سالاد و همچنین آب معدنی تامین کنید.

درخصوص لاغری، هیچ، تاکید می‌کنیم هیچ داروی معجزه‌گری وجود ندارد. پس قول تبلیغات را نخورید. فروش خیلی از این داروها در کشورهای اروپایی و غربی ممنوع است

 

اگر لب به صبحانه نمی‌زنید چه باید بکنید؟

زمانی که تصمیم داشته باشید که با رژیم منطبق با هورمون‌ها وزن کم کنید نباید از صبحانه صرفه نظر کنید اگر چه لازم است این وعده را سبک و متناسب میل کنید. این رژیم یک منوی پیشنهادی مناسب برای وعده‌ی صبحانه شما دارد:

یک فنجان چای یا قهوه به اضافه‌ی یک واحد میوه یا یک پیاله ماست یا یک برش نان و مقدار کمی کره. این جیره‌ی غذایی را کم‌کم و به تدریج اضافه کنید تا جایی که عادت صرف‌نظر کردن از صبحانه را به کلی ترک کنید. برای بهبود و افزایش عملکرد متابولیسم، بدن ما نیاز به انرژی مداوم دارد. زمانی که بدن انرژی کم می‌آورد به ذخایر خود دست‌درازی می‌کند و سپس تلاش می‌کند جبران مافات کرده و هر آنچه برداشت کرده است را ذخیره کند و در این کار نیز زیاده‌روی می‌کند. در نتیجه شما بدون اینکه غذای زیادی میل کرده باشید چاق می‌شود؛ یعنی زمانی که بدن صبح‌ها انرژی لازم را برای رفع نیازهای خود دریافت نکند به میزان بیشتری کالری وعده‌های دیگر را ذخیره می‌کند. اگر می‌خواهید با این رژیم و یا هر رژیم دیگر لاغر و خوش‌اندام شوید وعده‌ی صبحانه را به هیچ عنوان حذف نکنید.

 

بیماری‌های هورمونی و افزایش وزن

هر بیماری یا اختلالات هورمونی می‌تواند منشأ چاقی و اضافه‌وزن باشد. به همین دلیل لازم است که در دوره‌ی یائسگی، مصرف قرص‌های ضد بارداری یا بلوغ تغذیه‌ی سالمی در پیش بگیرید و حتماً ورزش کنید. به عقیده‌ی متخصصان در حدود 10 درصد موارد، چاقی از اختلالات هورمونی خاص ناشی می‌شود. بهتر است تیروئیدتان را مورد بررسی قرار دهید و اگر مشکلی داشت به خصوص در صورت کم کاری تیروئید به فکر درمان باشید. زمانی که تیروئید به درستی عمل نکنید عملکرد تمام اعضای بدن دچار اختلال شده و کند پیش می‌رود. دلیل احتمالی دیگر که باید مورد بررسی قرار بگیرد «سندروم کوشینگ» است. این سندرم نوعی اختلال هورمونی در غدد فوق کلیوی است که با چاقی، فشارخون بالا و میزان کورتیزول بالا شناخته می‌شود. در نتیجه اگر در خصوص ابتلا به این سندروم شک دارید حتماً به پزشک مراجعه کرده و وضعیتتان را بررسی کنید.

 

اگر مجبورید بیش از 10 کیلوگرم وزن کم کنید

افرادی که می‌خواهند بیش از 10 کیلوگرم وزن کم کنند می‌توانند رژیم هورمونی را با مدت زمان طولانی تری در پیش بگیرند یعنی تا دو ماه. البته بهتر است با پزشک مشورت کنید. اساس این رژیم برای افرادی که می‌خواهند یک تا دو کیلو و یا حتی بیش از 10 کیلو کم کنند یکی است و فقط مدت زمان پیروی از آن فرق می‌کند. توجه داشته باشید در هیچ صورتی تن به رژیم‌های سخت و طاقت‌فرسا ندهید به خاطر اینکه پیروی از این رژیم‌های سخت در طولانی مدت سخت است و احتمال اینکه دچار شکست و ناامیدی شوید بیشتر است؛ یعنی اینکه وسط کار کم بیاورید و بدون اینکه به نتیجه‌ی دلخواهتان برسید رژیم را رها کنید. در نتیجه چیزی جز سرخوردگی عایدتان نشود.

 

کمال‌گرایی را کنار بگذارید

حواستان به شمارش غیرارادی کالری‌ها یا مصرف غذاهای تکراری و خسته کننده باشد. در رژیم لاغری متناسب با شاخصه‌های هورمونی نیازی به این کارها نیست. شمارش کالری‌ها و عدم رعایت تنوع غذایی شما را به عذاب وجدان و خستگی و دل‌زدگی از غذا می‌کشاند. در این رژیم خبری از دیکتاتوری غذایی که این روزها مد شده است نیست. در عوض لازم است اگر در وعده‌ای به دلیل مهمانی یا هر دلیل دیگر رژیمتان را رعایت نکرده‌اید به فکر جبران آن در وعده‌های بعدی باشید.

امان از قرص‌های معجزه گر تبلیغاتی برای لاغری

امان از قرص‌های معجزه گر تبلیغاتی

در خصوص لاغری، هیچ، تاکید می‌کنیم هیچ داروی معجزه‌گری وجود ندارد. پس قول تبلیغات را نخورید. فروش خیلی از این داروها در کشورهای اروپایی و غربی ممنوع است. با وجود اینکه قرص Alli موفقیت‌های زیادی کسب کرده است (فروش این دارو فقط برای افرادی که شاخص توده‌ی بدنی بالای 28 دارند آزاد است) اما باز موارد منع مصرف دارد و عوارض جانبی زیادی مانند مشکلات گوارشی، بی‌اختیاری ادراری و خون‌دماغ شدن را به جا گذاشته است. متخصصان در خصوص استفاده از داروهای مقابله‌کننده با هورمون‌های تیروئیدی برای لاغری نیز هشدار می‌دهد. به خاطر اینکه این داروهای هورمونی باعث از بین رفتن عضلات شده و ایجاد خستگی می‌کنند. در نتیجه مصرف آن‌ها توصیه نمی‌شود.


مطالب مرتبط:

نبود عشق و کیلوهای اضافه

دنیای متفاوت لاغری در مردان و زنان

هورمون کاهش وزن  

اگر می‌خواهید لاغر شوید با عشق زندگی کنید

5 سوال راجع به هورمون‌ها و چاقی

چگونه می‌شود هورمون لاغری را تحریک کرد؟

نقش هورمون‌ها در گرسنگی و سیری

كدامیك از زنان چاق بهتر لاغر می شوند؟

10 روش برای رسیدن به وزن ایده‌آل و حفظ آن

ارتباط یائسگی با افزایش وزن

آیا افسردگی چاقی می‌آورد؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.