تبیان، دستیار زندگی
موشک آبی وسیله ی بسیار ساده ای است که از بطری های نوشابه ساخته شده و برخلاف موشک های دیگر که از سوخت های خطرناک و گرانبها ساخت شده اند به هیچ نوع سوخت آلوده کننده و هزینه بری احتیاج ندارد. سوخت این نوع موشک، آبی است که درون محفظه ی آن قرار می گیرد....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تقدیری متوسطه 2 فرزانگان 4

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

پژوهشگران جوان متوسطه 2 فرزانگان 4 به مدیریت سرکار خانم اعظم پشمینه در نهمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند.

پروژه ی راکت آبی چتردار از این مدرسه جزء تقدیری های مسابقات این دوره از جشنواره شد. سحر نوری، غزاله بختیاری، فاطمه رضوانی، شیما هدایت پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی جناب آقای محسن حیدری انجام داده اند. در زیر خلاصه ای از این پژوهش ارایه می گردد.

موشک آبی وسیله ی بسیار ساده ای است که از بطری های نوشابه ساخته شده و برخلاف موشک های دیگر که از سوخت های خطرناک و گرانبها ساخت شده اند به هیچ نوع سوخت آلوده کننده و هزینه بری احتیاج ندارد. سوخت این نوع موشک، آبی است که درون محفظه ی آن قرار می گیرد.

تقدیری متوسطه 2 فرزانگان 4، راکت آبی چتردار

موشک های آبی انواع مختلفی دارند از جمله: چتردار، چند مخزنه، یک مخزنه و....

موشک آبی ما چتردار است که این چتر هنگام پایین آمدن موشک باز شده و از خراب شدن بطری هنگام برخورد با زمین جلوگیری می کند. ما برای اینکه چتر تنها هنگام پایین آمدن باز شود شیوه ای به کار بردیم که در قسمت ذیل توضیح خواهم داد:

بالای بدنه موشک دری قرار دادیم از جنس همان بطری و چتری دایره ای شکل با شعاع 120 سانتی متر درون محفظه ی زیر قرار می گیرد.

تقدیری متوسطه 2 فرزانگان 4، راکت آبی چتردار

و موتور ما که درون بدنه قرار دارد طوری تنظیم شده است که در نقطه ی اوج موشک، در توسط لولای خود باز شده و چتر از درون محفظه ی خود خارج شده و باز می شود.

تقدیری متوسطه 2 فرزانگان 4، راکت آبی چتردار   تقدیری متوسطه 2 فرزانگان 4، راکت آبی چتردار

برای اینکه موشک ما تعادل خود را حفظ کرده و بر اثر باد (در عادی ترین شرایط جو هم ممکن است بادی موشک را منحرف کرده و یا بر اثر عوامل دیگر موشک کج شود) از مسیر اولیه ی خود منحرف نشود بطری دیگری زیر بدنه ی اصلی قرار دادیم و در انتهای آن سه بالک قرار دادیم که موشک در مسیری مستقیم حرکت کند.

تقدیری متوسطه 2 فرزانگان 4، راکت آبی چتردار

و تنها تعداد بالکی که می توانستیم قرار دهیم سه تا بود چون اگر بالک های ما کمتر بود موشک تنها از دو جهت مثلاً شرق و غرب حمایت می شد و اگر از پشت یا جلو منحرف می شد حمایتگری نداشت و اگر تعداد بالک های ما بیشتر بود موشک سنگین شده و سرعت پایین آمدن آن که یکی از عوامل بیشتر شدنش وزن است بیشتر می شد.

تقدیری متوسطه 2 فرزانگان 4، راکت آبی چتردار

برای پرتاب ما بطری ای را که بالک هایمان روی آن سوار شده است را تا یک سوم از آب پر کرده و روی پرتاب گر قرار می دهیم به وسیله ی تلمبه ای فشاری حدود 5 بار درون بطری ایجاد می کنیم و وقتی ضامن پرتاب گر را رها می کنیم این آب درون مخزن با فشار از دهانه ی بطری خارج می گردد و طبق قانون سوم نیوتون که می گوید هر عملی را عکس العملی است موشک به سرعت به هوا پرتاب شده و در نقطه ی اوج خود چترش باز شده و به زمین می رسد.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه سارا خرّمی نژاد

تنظیم: نسرین صادقی

قوانین مسابقات راکت آبی پرتابه ای، راکت آبی با چتر نجات و بالن

سکوی پرتاب راکت آبی