تبیان، دستیار زندگی
اهداف این جلسه شامل م1- توضیح در مورد انواع فرچه و روش ساخت آنها 2- توضیح در مورد بلبرینگ ها و کاربرد آنها 3- توضیح در مورد گیربکس دار 4- توضیح درباره زنجیر و خورشیدی و تسمه و پولی ی باشد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تخته پاک کن اتوماتیک - جلسه دوم

اهداف:
1- توضیح در مورد انواع فرچه و روش ساخت آنها
2- توضیح در مورد بلبرینگ ها و کاربرد آنها
3- توضیح در مورد گیربکس دار
4- توضیح درباره زنجیر و خورشیدی و تسمه و پولی

وسایل مورد نیاز: چند عدد تیله، دو صفحه (چوبی یا فلزی یا شیشه ای)

با توجه به اینکه در ساخت این پروژه با وسایلی مانند بلبرینگ ، فرچه ، زنجیر و ... برخورد خواهید نمود، لذا در این جلسه در مورد این وسائل، کاربرد آنها و روش کار آنها با شما صحبت خواهیم نمود تا دانش فنی شما را تا حدی بالاتر ببریم.


1- فرچه: با توجه به اینکه در ساخت این پروژه، برای پاک نمودن تخته از فرچه دوار استفاده می شود، لازم است توضیحاتی در مورد انواع فرچه ها و نحوه ساخت آنها به شما داده شود.

ابتدا چند نوع فرچه (مانند مسواک، جارو، لوله شور، فرچه جارودستی) حدس بزنید که هر یک از این فرچه ها چگونه ساخته می شوند؟
فرچه ها دو نوعند. نوع اول مانند لوله شور یا فرچه جارودستی است که مرکز آن از دو رشته سیم تشکیل می شود. برای ساخت این نوع فرچه ها، ابتدا موهای فرچه را میان دو رشته سیم موازی قرار می دهند (بصورت زیر) ، سپس این سیم ها را به دور هم می پیچانند.

بدین صورت موهای فرچه میان سیم ها محکم می شوند و در گام بعد، قطر فرچه را تنظیم می کنند و اضافی موها را می برند.
نوع دیگر فرچه ها شامل جارو، برس توالت، مسواک و ... می شود. برای ساخت این نوع فرچه، دسته های مو را با فشار به داخل جسم جارو که از قبل سوراخ شده و جنس آن معمولا پلاستیک است، هدایت می شود و محکم می شود. در برخی موارد، این موها را از پشت با رد کردن یک سیم نگهدارنده، محکم تر می نمایند. به شکل زیر توجه کنید:

تخته پاک کن اتوماتیک - جلسه دوم
تخته پاک کن اتوماتیک - جلسه دوم

بهتر است در صورت امکان به یک کارگاه فرچه سازی رفته و مراحل ساخت فرچه را از نزدیک مشاهده نمایید. در زیر چند عکس از مراحل ساخت فرچه موجود می باشد.

تخته پاک کن اتوماتیک - جلسه دوم
کارگاه فرچه سازی

این موها می توانند بر روی سطوح مختلف شامل سطوح صاف، دایره ای ، کروی و استوانه ای نصب گردند.
بلندی موها و جنس آنها دارای تنوع خوبی می باشد و بر حسب نوع مصرف می توان از موهای زبر، نرم ، بلند ، کوتاه و ... برای ساخت فرچه استفاده کرد.

2- بلبرینگ ها:
وسیله دیگری که باید با آن آشنا شوید، بلبرینگ می باشد. بلبرینگ وسیله ای است که برای کاهش نیروی اصطکاک میان دو جسم دوار، از آن استفاده می شود. برای مثال می توانید پره کولر آبی، چرخ فرقون و ... را به خاطر آورید. اشاره نمایید. برای متوجه شدن نحوه کار بلبرینگ ها، بهتر است ابتدا آزمایش زیر را انجام دهید:
دو صفحه موجود را بر روی هم بکشید. ملاحظه می کنید که نیروی اصطکاک نسبتاً زیادی بین آنها وجود دارد. حال چند عدد تیله بین این صفحات قرار دهید و مجددا آنها را روی هم بکشید. ملاحظه خواهید نمود که نیروی اصطکاک ، بسیار کمتر خواهد شد. اساس کار بلبرینگ ها نیز به همین صورت است.

تخته پاک کن اتوماتیک - جلسه دوم

در شکل زیر مقطع برش خورده یک بلبرینگ را مشاهده می کنید:

تخته پاک کن اتوماتیک - جلسه دوم

بلبرینگ ها انواع مختلفی دارند که بر اساس نیروهای وارد شده به آنها، می توانیم مدل مناسب را انتخاب نماییم. در زیر چند نوع بلبرینگ را مشاهده می کنید.

تخته پاک کن اتوماتیک - جلسه دوم

ما در ساخت این پروژه، از بلبرینگی استفاده می کنیم که نصب آن تا حد امکان ساده باشد. با توجه به کمی وزن دستگاه و فرچه، می توانیم از انواع بلبرینگ ها استفاده نماییم و چون نیروها کوچک اند، مشکلی پیش نخواهد آمد.
در زیر بلبرینگ مورد استفاده برای ساخت این دستگاه را مشاهده می کنید:

تخته پاک کن اتوماتیک - جلسه دوم

همان گونه که ملاحظه می کنید، این بلبرینگ به سادگی روی سطوح پیچیده می شود و می تواند محور عبوری را توسط پیچ محکم نگه دارد.


3- گیربکس یا جعبه دنده:
به صورت خلاصه، گیربکس وسیله ای است که به یک جسم دوار متصل می شود و سرعت دوران را کاهش و قدرت را افزایش می دهد و هر چه کاهش سرعت بیشتر باشد، افزایش قدرت نیز بیشتر خواهد شد.

تخته پاک کن اتوماتیک - جلسه دوم

سرعت دوران خروجی کمتر وقدرت آن بیشتر از ورودی می باشد. یک مثال ساده از گیربکس، جعبه دنده اتومبیل، چرخ گوشت و ... می باشد. جعبه دنده چرخ گوشت، سرعت موتور چرخ گوشت را حدود 70/1 و قدرت آنرا 70 برابر می کند. این افزایش، معمولا توسط چرخ دنده انجام می شود. این چرخدنده ها انواع مختلفی دارند که در زیر عکس آنها را مشاهده می کنید.
این افزایش قدرت می تواند در یک مرحله یا چند مرحله صورت گیرد.
در شکل 1 و 2 گیربکس 1 مرحله ای و در شکل 3 گیربکس چند مرحله ای را مشاهده می کنید.

تخته پاک کن اتوماتیک - جلسه دوم

تخته پاک کن اتوماتیک - جلسه دوم

تخته پاک کن اتوماتیک - جلسه دوم

موتورهایی که در ساخت این دستگاه بکار می روند، موتورهای گیربکس دار می باشند. این موتورها مستقیما به جعبه دنده وصل می شوند تا خروجی از قدرت مناسب برخوردار باشد. با دقت در عکس 2، در می یابیم که فرق آن با عکس 1 این است که در این نوع گیربکس ها اگر خروجی را بچرخانیم، ورودی ثابت خواهد ماند (برعکس نوع 1)

آخرین موردی که در این جلسه به آن اشاره می کنیم، زنجیر و خورشیدی می باشد. برای انتقال حرکت دورانی میان دو شافت راه های زیادی وجود دارد مانند جرخ دنده ، تسمه ، زنجیر و ...
تسمه و زنجیر هنگامی به کار می روند که این دو شافت از هم فاصله داشته باشند. فرق تسمه و زنجیر این است که تسمه بی سر و صدا تر کار می کند، ولی در زنجیر هیچ کونه خلاصی وجود ندارد و به اصطلاح درجا زدن نداریم و لذا زنجیر برای انتقال قدرت بسیار مناسب می باشد.

تخته پاک کن اتوماتیک - جلسه دوم

زنجیر و خورشیدی

تخته پاک کن اتوماتیک - جلسه دوم

تسمه وپولی

تخته پاک کن اتوماتیک - جلسه دوم

چرخ دنده

طول زنجیر به راحتی به وسیله قفل زنجیر قابل تنظیم می باشد. ما در ساخت این دستگاه برای تبدیل حرکت دورانی موتور به حرکت طولی فرچه، از زنجیر دوچرخه استفاده خواهیم نمود.

تکلیف: ------------------------------

محل بازدید/ اردو/ خرید: ----------------------------------

منابع مطالعه: --------------------------------------------------

بخش پژوهش های دانش  آموزی سایت تبیان

تنظیم: یگانه داودی

تخته پاک کن اتوماتیک - جلسه اول
تخته پاک کن اتوماتیک - جلسه دوم
تخته پاک کن اتوماتیک - جلسه  سوم
تخته پاک کن اتوماتیک - جلسه چهارم
تخته پاک کن اتوماتیک - جلسه پنجم
تخته پاک کن اتوماتیک - جلسه ششم
تخته پاک کن اتوماتیک - جلسه هفتم
تخته پاک کن اتوماتیک - جلسه هشتم