تبیان، دستیار زندگی
اگر مشکلی با برچسب های دیگران ندارید و خوشبختی تان را هم در گرو میلیونی برگزار شدن این «یک شب» که به اعتقاد بعضی ها هزار شب نمی شود، نمی دانید، چند راه اصلی کم کردن هزینه های جشن عروسی را بخوانید و در برگزاری مراسمتان به کار ببندید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چطور عروسی را کم خرج کنیم؟


اگر مشکلی با برچسب های دیگران ندارید و خوشبختی تان را هم در گرو میلیونی برگزار شدن این «یک شب» که به اعتقاد بعضی ها هزار شب نمی شود، نمی دانید، چند راه اصلی کم کردن هزینه های جشن عروسی را بخوانید و در برگزاری مراسمتان به کار ببندید.

عروس و داماد

هزینه محضر

از همین قدم اول، پول خرج کردن هایتان را مقتصدانه تر کنید. از آنجایی که محضردار دفترخانه باید به مقدار مهریه به دولت عوارض بپردازد، هر چه مهریه کمتر باشد پول محضرتان ارزان تر می شود. مهریه های بالای 110 سکه هم که تکلیف شان مشخص است. هیچ الزام قانونی برای پرداخت عندالمطالبه آنها وجود ندارد و فقط تا 110 سکه داماد را مجبور می کند که هر وقت عروس اراده کرد، مهرش را به او پرداخت کند.

آرایشگاه عروس و داماد

خیلی از عروس هایی که دلشان نمی خواهد چند صد هزار تومان از پول نازنین شان را توی صندوق آرایشگاه برزند، می روند آرایشگاه، می گویند عروسی خواهر شوهر کوچیکه یا جاری آخریه است و «یه جوری درستم کن نفهمن عروس کدومونیم!» مطمئن باشید طرف کل انرژی اش را می گذارد روی تبدیل شما به سیندرلا! در آرایشگاه مردانه هم اگر بگویید دامادم، احتمالا یا مشکل کمبود توجه دارید، یا اضافه وزن پول توی جیب آزارتان می دهد! بعضی آرایشگاه ها برای اینکه پول ده برابری که می گیرند حلال شود، ممکن است بروند توی کار ابرو و سرخاب و سفیداب که آن وقت ممکن است تشخیص عروس از داماد در عکس های کلوزآپ مشکل شود! پول توی جیب تان را برای یک رستوران حسابی بعد از عروسی نگه دارید و بروید همان آرایشگاه قدیمی و بگویید: همان همیشگی!

لباس عروس

بهترین راه تهیه لباس عروس ارزان، قرض کردن لباس یکی از دوستان و آشنایان است. اگر به هر دلیلی نشد، بهتر است از موسسات اجاره دهنده، یک لباس اجاره کنید. برخی از این مزون ها لباس را به تن شما می دوزند و بعد آن را اجاره می دهند. پس دیگر نیاز نیست نگران سایز و مدل لباس در تن تان باشید. اگر هم لباس را خریدید، می توانید بعد از عروسی لباستان را بدهید به یک مزون آشنا که برایتان اجاره بدهد. شاید بخشی از پولش برگشت. هر چند بخشیدن آن به یک خیریه خاطره ارزشمندتری به جا می گذارد.

عکس و فیلم

40 تا عکس تا آخر عمرتان به کاری نمی آید! 8-7 تا عکس برای در و دیوار خانه خودتان و آلبوم مامان هایتان کافی است، بقیه اش می ماند در آلبومی که یک ماه بعد از عروسی می رود زیر تخت و توی کمد و دیگر هرگز درنمی آید. به حرف های عکاس توجه نکنید که هی می گوید: «شما دوتا چقدر خوش عکسین!» این حرف ها را برای همه می زنند که شما تعداد بیشتری عکس سفارش بدهید. فیلمبرداری دو دوربینه با جلوه های ویژه را هم بی خیال شوید. اگر هدفتان واقعا ثبت خاطره باشد، همان یک دوربین کافی است. اگر یک دوست پایه دارید، از او بخواهید که از صبح با یک دوربین دیجیتال معمولی بیفتد دنبالتان و از حاشیه ها و پشت صحنه ها عکس و فیلم بگیرد. چند ماه بعد از عروسی خواهید دید که ارزش این فیلم ها از عکس ها و فیلم های چند میلیونی تان به مراتب بیشتر است!

بادکنک آرایی ها و گل آرایی و نمایش آتشبازی و دی جی و مجری و گروه دف و... باشند یا نباشند، تاثیری در خوش گذشتن عروسی تان ندارند ولی مجموع اینها ممکن است هزینه زیادی بگذارد روی دست تان

کارت دعوت

کارت های عروسی این روزها بسیار متنوع و البته پرهزینه هستند. اگر کمی ذوق به خرج دهید، می توانید با سلیقه خودتان یک کارت زیبا طراحی کنید و چاپ آن را به موسسات چاپ انبوه بیرون بسپارید. نگین کاری و گلکاری و روبان زدن هم کار خودتان و چند نفر از دوستانتان است. به این ترتیب به جای هزینه کردن هزار تا 5هزار تومان برای هر کارت، شاید تنها 500-600 تومان برای هر کارت هزینه بپردازید.

کیک عروسی

مزه کیک آخرین عروسی که رفته بودید، چطور بود؟ اصلا کسی یادش هست؟ نه، مزه کیک عروسی  یاد هیچ کس نمی ماند. اصلا این کیک فقط به درد خوشگل کردن سفره عقد و صحنه باشکوه بریدن کیک توسط چاقوی گل کاری شده می خورد. هیچ کس اهمیتی به مزه اش نمی دهد. پس پول بیخود بابت چیپس شکلات و گردوی داخلش ندهید. برای قیافه اش هم کافی است یک کیک سفید خیلی ساده بگیرید و رویش را با همان گل های دسته گلتان تزیین کنید.

خرج های بیجای سالن

بادکنک آرایی ها و گل آرایی و نمایش آتشبازی و دی جی و مجری و گروه دف و... باشند یا نباشند، تاثیری در خوش گذشتن عروسی تان ندارند ولی مجموع اینها ممکن است هزینه زیادی بگذارد روی دست تان. شام سلف سرویس هم گرانتر از سرو شام روی میزهاست. یکی از کارهایی که هزینه سالن را کم می کند، برگزاری مراسم در یک روز عادی  است. یک وسط هفته عادی که هیچ مناسبت خاصی نداشته باشد، خیلی ارزان تر از جمعه ای است که عید هم باشد.

دست ها به سوی داماد

روز و شب عروسی اگر چند دسته اسکناس ده هزار تومانی نو توی جیب تان بگذارید تا آخر شب چیزی از آن باقی نمی ماند. از کارگر گل فروشی و آرایشگاه عروس تا هر یک از خدمه سالن هر کدام چند بار، برای هر بار رد شدن از جلوی شما ازتان شیرینی طلب می کنند. اسکناس هزار تومانی تو این جور وقت ها به دادتان می رسد.

سفره عقد، تاج و بی خودی های دیگر

سفره عقد از آن هزینه های نابجایی است که ممکن است برایتان یکی دو میلیون آب بخورد. به خصوص اگر قبلا در محضر یا خانه مراسم جمع و جوری برای عقد گرفته باشید، این سفره در شب عروسی واقعا خرج بیهوده ای است. می توانید این سفره را با ذوق خودتان و دوستانتان بچینید. اجاره ماشین های لوکس و گران قیمت برای عروسی هم دردسر اضافه و هزینه ای نا بجا است که می توانید با کمک اقوام یا حتی زیبا کردن ماشین خودتان سر و تهش را هم آورید. برای تاج عروس هم به جای خرید یا اجاره یک تاج چند صد هزار تومانی، از گل های زیبای طبیعی یا مصنوعی بهره ببرید. باور کنید بسیار زیبا تر از تاج های نگین دار معمولی خواهد بود.

فراوری: فاطمه ایمانی

بخش کلوب ازدواج تبیان


برگرفته از: همشهری آنلاین، هفت صبح

مطالب مرتبط:

برنامه ریزی عروسی را از کجا شروع کنیم؟

5 توصیه برای کاهش هزینه‌های عروسی

هزینه‌های برگزاری یک جشن عروسی

برنامه ریزی‌های مردانه در عروسی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.