تبیان، دستیار زندگی
امروزه استفاده از روش های درمانی برای زیبایی در کشورهای در حال توسعه رشد بی رویه ای پیدا کرده و این در حالی است که یکی از آن ها که در حال حاضر شیوع بالایی پیدا کرده، «بوتاکس» است که برای رفع چین و چروک صورت انجام می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گرایش مردان به بوتاکس!

امروزه استفاده از روش‌های درمانی برای زیبایی در کشورهای در حال توسعه رشد بی‌رویه‌ای پیدا کرده و این در حالی است که یکی از آن‌ها که در حال حاضر شیوع بالایی پیدا کرده، «بوتاکس» است که برای رفع چین و چروک صورت انجام می‌شود.

فرآوری: طاهره رشیدی - بخش اجتماعی تبیان
بوتاکس مردان

متاسفانه شایع شدن این روش درمانی در کشور باعث شده است که بسیاری از افراد غیر متخصص و سود جو با استفاده از بو‌تاکس‌های غیراستاندارد، سلامت بسیاری از بیماران را به خطر بیندازند وعوارض جبران‌ناپذیری را برایشان به‌وجود بیاورند.

عمل زیبایی بوتاکس در ایران جزو بالاترین عملهای زیبایی محسوب می شودو رسانه های خارجی بارها درباره افزایش عمل های جراحی زیبایی درایران نوشته اند. این بار اما توجه این رسانه ها به بوتاکس به مردان ایرانی جلب شده است. سایت المانیتور در گزارشی می نویسد اگرچه مردان ایرانی به طور سنتی زمان زیادی را صرف رسیدگی به ظاهر خود می کنند . اخیرا عمل های جوان سازی چون بوتاکس نیز به میان مردان راه یافته و به طور فزاینده ای پرطرفدار شده است.

طبق آمار رسمی وزارت بهداشت ایران طی یک سال گذشته اقدام به جوان سازی چهره و بیش از همه تزریق بوتاکس در میان مردان ایرانی در مورد 20 درصد افزایش پیدا کرده است.

آمارها حاکی از آن است که متوسط هزینه سالانه تزریق بوتاکس طی دو سال اخیر معادل 100 میلیارد دلار بوده است.

در گذشته این ذهنیت وجود داشت که مردها باید چهره های خشن و رفتارهای خیلی مردانه داشته باشند حتی این ضرب‌المثل وجود داشت که مرد باید همیشه روی صورتش سایه وجود داشته باشد یعنی باید به گونه‌ای اخم کند که روی صورتش سایه دیده شود.

این سوال در ذهن بسیاری از افراد وجود دارد که چرا مردان به سمت عمل‌های زیبایی می‌روند. علت تعجب به نظر در انگاره‌ای است که جامعه از مردان دارد. مرد باید به فکر کار و زندگی باشد و زن است که بزک می‌کند و دایما به فکر آرایش و زیبایی است. اگر در جامعه فعلی، مردی با یک لباس معمولی یا حتی مندرس ظاهر شود جامعه چنان نگاه بدی به او ندارد که وقتی زنی را با چنین سر و وضعی ببیند

این در حالی است که این نگرش تا حدود بسیار زیادی تغییر کرده و این توقع از مردها می‌رود که رفتارهای مهربانانه و انسان‌گرایانه‌ی بیشتری داشته باشند پس این امری طبیعی است که مردان به دنبال این باشند که اخم صورتشان را با وسایلی مثل بوتاکس از بین ببرند. چون بوتاکس عضله‌های روی پیشانی را فلج کرده و اخم فرد نیز به تدریج از بین می رود.

چرا مردان ایرانی به سمت عمل جراحی می‌روند؟

با وجود همه این‌ها این سوال در ذهن بسیاری از افراد وجود دارد که چرا مردان به سمت عمل‌های زیبایی می‌روند. علت تعجب به نظر در انگاره‌ای است که جامعه از مردان دارد. مرد باید به فکر کار و زندگی باشد و زن است که بزک می‌کند و دایما به فکر آرایش و زیبایی است. اگر در جامعه فعلی، مردی با یک لباس معمولی یا حتی مندرس ظاهر شود جامعه چنان نگاه بدی به او ندارد که وقتی زنی را با چنین سر و وضعی ببیند.

با این حال در سطح جامعه ظاهرا چیز دیگری می‌گذرد

کارشناسان و محققان معتقدند که مهم‌ترین عامل انگیزشی در رفتن مردم به سمت عمل‌های زیبایی، نارضایتی یا تصور بد از وضع ظاهری و بدنی خود است. وقتی فردی وضع موجود خود را بد ببیند به سمت وضعیت مطلوب می‌رود. اما آیا واقعا مردان ایرانی تصور بدی از خود دارند؟ برای پاسخ به این سوال پژوهش«بررسی تفاوت‌های جنسیتی در میزان رضایت‌مندی از تصویر بدن»اثر محمد اسماعیل ریاحی را مطالعه می‌کنیم که در شماره سوم فصلنامه «زن در توسعه و سیاست» به تاریخ پاییز 1390 منتشر شده است. نویسنده با بررسی 360 دانشجوی دانشگاه مازندران به این نتیجه رسیده است که «زنان در مقایسه با مردان، احساس بهتری نسبت به بدن خود داشته‌اند» و به عبارت دیگر مرد جوان ایرانی که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته‌اند، نارضایتی بیشتری از تصویر بدن خود داشته‌اند.

این قضیه به خودی خود کار نادرستی نیست خصوصا اگر از راه های درست و سالم مثل ورزش‌ کردن، تغذیه مناسب، استراحت کافی یا مواردی از این دست استفاده شود و به جوان ماندن کمک کند. اما استفاده از مواد شیمیایی تاثیرات جانبی هم نیز به‌دنبال دارد که می‌تواند مشکلاتی را برای فرد به‌وجود آورد.

آرایشگاه‌های وتزریق بوتاکس

انجام هر گونه تزریق برای امور زیبایی در آرایشگاه‌های زنانه و مردانه عوارض بسیار بدی را در پی دارد و این در حالی است که نبود قانون مدون برای برخورد با آرایشگران متخلف، موجب تداوم دخالت آنان در امور تخصصی پزشکی است. واقعیت این است که تزریق بوتاکس توسط افراد غیر متخصص و بدون توجه به نکات ایمنی آن، خطرآفرین است. زیرا این ماده به هر حال یک نوع «سم» است و چنانچه درست تهیه، خالص و نگهداری نشده باشد و هم چنین درست تزریق نشود، عوارضی را به همراه می‌آورد که گاهی جبران‌پذیر نیست.

مسمومیت شدید با سم بوتاکس، به ‌علت فلج کردن عضلات تنفسی، می‌تواند منجر به مرگ شود و تزریق غیرکارشناسانه بوتاکس بروز خطرات گوناگونی مثل نامتقارن شدن صورت و ابروها، افتادگی پلک چشم و یا فلج صورت را به‌ دنبال دارد.

تخلف آرایشگران

آرایشگران به بهانه انجام پیرایش و زیبایی مراجعان خود، در حوزه عمل متخصصان پوست و مو دخالت می‌کنند. تجویز کرم‌ها و پمادهای مختلف، تزریق ژل برای پف صورت و سایر نقاط بدن، تزریق بوتاکس زیر چشم و در پیشانی همگی از مواردی است که در حوزه تخصصی پزشکان حاذق پوست و مو و یا جراحان پلاستیک است، در حالی ‌که بسیاری از آرایشگران، خودسرانه به تجویز این مواد اقدام می‌کنند.

انجام هر گونه تزریق برای امور زیبایی در آرایشگاه‌های زنانه و مردانه عوارض بسیار بدی را در پی دارد و این در حالی است که نبود قانون مدون برای برخورد با آرایشگران متخلف، موجب تداوم دخالت آنان در امور تخصصی پزشکی است

از این رو وزارت بهداشت و درمان و ارگان‌های مربوطه باید هر چه سریع‌تر به تدوین قانون موارد تخلف آرایشگران اقدام و از کارهای غیرعلمی آنان، جلوگیری کنند. تزریق داروی بوتاکس برای رفع چین و چروک صورت باید توسط متخصص پوست انجام شود و انجام آن توسط آرایشگران، غیرمجاز است. برخی آرایشگران اقدام به تزریق این دارو در محیط‌های کارشان می‌کنند که نه در تخصص آنان است و نه فضای آرایشگاه برای این کار مناسب است. در صورتی که تزریق بوتاکس توسط افراد غیرمتخصص انجام شود، عوارضی مانند کبودی و تورم در ناحیه دور چشم‌ها و پیشانی، سردرد، سرگیجه و افتادگی پلک و ابرو را به همراه خواهد داشت.

دکتر "فرزین سرکارات "با اعلام این که ماهانه با مراجعه 50 ، 60 نفر مواجه می شوم که به دلیل عوارض ناشی از تزریق بوتاکس توسط افراد غیر متخصص دچار مشکلات شده اند، گفت: برخی از افراد به دلیل گران قیمت بودن این آمپول به سوی محصولات تقلبی غیر استاندارد و غیر متخصصان می روند.

وی در ادامه درباره عوارض بوتاکس غیر استاندارد، گفت: عفونت در محل تزریق، افتادگی پلک، نامتقارن شدن صورت از نتایج این بوتاکس های غیر استاندارد چینی است.

سرکارات در ادامه تزریق بوتاکس توسط افراد غیر حرفه ای را یکی از دلایل بروز مشکلات عنوان کرد و از زنان و آقایانی که خواهان این کار هستند، خواست به متخصصان این حوزه مراجعه کنند.


منابع : اطلاعات / پیام نو / باشگاه خبرنگاران

چشم چرانی با اجازه شوهر 

آقایان به فکر زیبا تر شدن!

فاجعه دماغی؛مردان بینی زنانه می خواهند!