تبیان، دستیار زندگی
ازدواج توصیه مشترک همه ائمه و بزرگان اسلام است. توصیه ای که اگر به آن عمل شود، می تواند تضمین کننده خوشبختی دنیا و آخرت باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در گوشی های امام رضا به جوانان


ازدواج توصیه مشترک همه ائمه و بزرگان اسلام است. توصیه ای که اگر به آن عمل شود، می تواند تضمین کننده خوشبختی دنیا و آخرت باشد.

امام رضا

در کلام امام رضا(ع) هم توصیه هایی برای ازدواج، انتخاب همسر و ازدواج اسلامی نقل شده است که با هم مرور می کنیم.

ازدواج کنید

از ایشان روایت شده است که فرمودند: زنی نزد امام باقر(ع) رسید و گفت: می خواهم برای رسیدن به فضل و کمال هرگز ازدواج نکنم.حضرت فرمود: «این کار را نکن. اگر خودداری از ازدواج، فضیلت و کمالی در بر داشت؛ فاطمه (ع) به درک این فضیلت از تو شایسته تر بود. در حالی که هیچ کس در فضیلت و کمال بر اوپیشی ندارد.

امام رضا(ع) همچنین فرمود: مردی نزد امام باقر(ع) رسید، حضرت فرمود: ازدواج کرده ای؟ مرد گفت: نه. حضرت فرمود: دنیا و هرآنچه در آن است را دوست ندارم اگر شبی بی همسر به سر کنم. دو رکعت نمازی که فرد متأهل می گذارد برتر از عمل مجردی است که شب زنده داری کند وروزها روزه دار باشد. امام رضا(ع) در بیانی دیگر ازدواج به موقع را توصیه کرده، می فرماید: دختران همانند میوه درخت هستند. هرگاه میوه درخت رسید، چاره ای جز چیدن آن نیست و اگر چیده نشود، تابش خورشید آن را تباه می سازد و وزش باد مزه آن را ازبین می برد. (منتخب میزان الحکمه,ح2785)

انتخاب همسر شایسته

امام رضا(ع) درباره شرایط انتخاب همسر و سهولت در ازدواج می فرمایند: اذا خطب الیک رجل رضیت دینه و خلقه فزوجه و لا یمنعک فقره. (میزان الحکمة، ج 4، ص 280) یعنی: هنگامى که مردى از شما خواستگارى کرد که از دین و اخلاق او راضى بودید به ازدواج با او رضایت دهید. و مبادا فقر او تو را از این رضایت‏باز دارد.

همین طور از ایشان نقل است که فرموده اند: هرگاه خواستی ازدواج کنی از خداوند طلب خیر کن و در پی آن برو، سپس دو رکعت نماز بخوان و دست هایت را بالا ببر و بگو : أللهُمَّ إنی اُریدُ التزویجَ فسَهِّل لی مِنَ النساءِ أحسَنهُنَّ خَلقاً وَ خلقاً وَ أعَفهُنَّ فرجاً،وَ أحفظهُنَّ نفساً فِیَّ وَ فی مالی، وَ أکمَلهُنَّ جَمالاً، وَ أکثرَهُنَّ أولاداً (صحیفهء رضویه ص 155) خداوندا؛ می خواهم ازدواج کنم، پس برای من از زنان، نیکوترین آنها را از جهت نقش و نگار و خلق و خوی، و پاکدامن ترین آنها، و محافظ ترین آنها درباره من و مال من، و کامل ترین آنها را از جهت زیبایی و جمال، و فراوان ترین آنها از جهت آوردن فرزند فراهم کن.

شیخ حمد بن یعقوب کلینی در کتاب فروع کافی جلد دوم این حدیث را از حضرت امام رضا ( علیه السلام) نقل می کند: ما افاد عبد فایده خیرا من زوجه صالحه اذا راها سرته و اذا غاب عنها حفظته فی نفسها و ماله. یعنی هیچ فایده ای به کسی نمی رسد بهتر از این که برای او بانویی باشد که نگاه کردن به او و مصاحبت با او موجب سرور و شادمانی همسر باشد و در غیاب شوهر امانت دار و حافظ حریم خویش و خانواده و اموال شوهر باشد.

امام رضا (ع) مسلمانان را از وصلت با شرابخوران منع کرده اند و فرموده اند: اجتناب کن از اینکه دختر خود را به فرد شرابخواری بدهی که اگر او را به چنین تبهکاری شوهر دهی گویا آن که چنین فرد پاکدامنی را به زنا داده ای.

امام رضا(ع): دختران همانند میوه درخت هستند. هرگاه میوه درخت رسید، چاره ای جز چیدن آن نیست و اگر چیده نشود، تابش خورشید آن را تباه می سازد و وزش باد مزه آن را ازبین می برد

مهریه و عروسی

امام رضا(ع) پرداخت مهریه را از وظایف مرد و گرفتن آن را از حقوق زن می دانند و می فرمایند: ان الله تعالی غافرا کل ذنب الا من جحد مهرا او اغتصب أجیرا أجره او باع رجلا حرا. یعنی خداوند متعال هر گناهی را مورد مغفرت و آمرزش قرار می دهد مگر گناه انکار مهر زن یا عقب انداختن دستمزد یا فروش انسان آزاد. ایشان همچنین فرموده اند: هنگامی که ازدواج می‌کنی، بکوش مقدار مهریه از مهرالسنه بیشتر نشود که رسول خدا(ص) با این مقدار مهریه ازدواج کرد. (بحارالانوار 103/350). امام هشتم شیعیان، نگاهی هم به برگزاری جشن و سرور عروسی داشته اند و برگزاری مراسم مختصر و ساده عروسی را هم جزو سنت های پیامبر برمی شمرند که بهتر است انجام شود. در وسائل الشیعه، جلد 20، صفحه 91 از امام رضا(ع) حدیثی نقل است که می گوید: من سنته (رسول الله –ص-) التزویج باللیل، لان الله تعالى جعل اللیل سکنا و النساء انما هن سکن. یعنی: مراسم عروسى در شب، سنت پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله و سلم است، چرا که خداوند شب را مایه آرامش قرار داده و زن هم آرامش خاطر است.

در تحف‌ العقول‌، صفحه‌ 469 هم از امام رضا(ع) آمده است: مِنَ السُّنَّةِ إِطْعامُ الطَّعامِ عِنْدَ التَّزْویجِ . یعنی: اطعام و میهمانى كردن براى ازدواج از سنّت است.

موهبت فرزندآوری

امام رضا(ع) فرزندآوری را لازمه تداوم زندگی می داند و می فرماید: آن کسی که از خود فرزندی به جا نگذارد مثل این است که هرگز میان مردم نزیسته است. اما آن کسی که از خود فرزندی به یادگار نهد، گویی نمرده و در میان مردم زنده است. امام رضا(ع) همچنین فرزند را موهبتی از طرف خداوند دانسته و می فرماید: فرزند آدمی هدیه ای است برای او.

برای اطلاعات بیشتر می توانید به طرح همسان گزینی تبیان مراجعه کنید

فراوری: فاطمه ایمانی

بخش کلوب ازدواج تبیان


مطالب مرتبط:

انگیزه‌های ازدواج از نگاه اسلام

ملاک های انتخاب همسر در اسلام

ملاك‌های ازدواج از نگاه اسلام

نسخه اسلامی ازدواج

انتخاب همسر به روش اسلام

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.