تبیان، دستیار زندگی
در زندگی مشترك اصل ساده ای وجود دارد كه متأسفانه تعداد معدودی از زوج ها از آن بهره می برند. مطلب این است كه همسر شما هنگامی خواهان كمك و مساعدت به شما خواهد بود كه نسبت به شما احساس خوشحالی و قدر شناسی داشته باشد. از سوی دی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فقط یك همسر خوشحال یاری بخش است

گل رز

در زندگی مشترك اصل ساده ای وجود دارد كه متأسفانه تعداد معدودی از زوج ها از آن بهره می برند. مطلب این است كه همسر شما هنگامی خواهان كمك و مساعدت به شما خواهد بود كه نسبت به شما احساس خوشحالی و قدر شناسی داشته باشد. از سوی دیگر وقتی از شما ناراضی است و احساس می كند كه برای او ارزشی قائل نیستید، طبعاً آخرین چیزی كه به نظرش می رسد، آسان تر كردن زندگی شماست.

توجه داشته باشید كه منظور این نیست كه مسئولیت شماست كه همسر خود را شادمان سازید. این به خود شما بستگی دارد كه آیا بخواهید این امر را تحقق بخشید یا خیر. حال چه همسر شما احساس كند كه برای او ارزشی قائل هستید  و چه این احساس را نداشته باشد، در هر صورت نقش مهمی به عهده  ماست. لحظه ای به وضعیت خود بیندیشید. از زمان ازدواج تا به حال چند بار از همسر خود به خاطر تمام كارهایی كه برای شما انجام داده است صادقانه تشكر كرده اید؟ تقریباً هیچكس این كار را به طور دائمی و براساس عادت انجام نمی دهد.

همسر شما ، شریك زندگی شماست. مطلوب تر است كه شما با شریك خود آن طور رفتار كنید كه با بهترین دوست خود رفتار می كنید. وقتی بهترین دوست شما می گوید: " خیلی دلم می خواهد چند روزی تنهایی به نقطه ای بروم " شما چه پاسخ می دهید؟   به احتمال زیاد خواهید گفت: " فكر خیلی خوبی است. لازم است این كار را بكنی. باید اینكار را بكنی." اما اگر همسر شما دقیقاً همین حرف را بزند آیا واكنش شما نیز دقیقاً همین خواهد بود یا به فكر فرو می روید كه چه واكنشی نسبت به او بروز دهید؟ آیا دستپاچه می شوید ، حالت دفاعی به خود می گیرید ، شاید هم می رنجید ؟ آیا یك دوست خوب بیشتر به فكر خود است یا به فكر سعادت دوست خود ؟ آیا تصور می كنید این امر كه دوستان خوب شما هر زمان كه نیاز به كمك داشته باشید به یاری شما می شتابند، امری اتفاقی است؟ مسلماً نه. رفتار شما با همسر و دوستان خوب خود به دو گونه ی متفاوت است. به خاطر داشته باشید كه امر ازدواج یا ارتباط با اهل خانه ، مانند حساب مشترك ، به هر حال مسئولیت هایی را به همراه دارد. مثلاً اگر دوست خوبی منزل شما را تمیز كند و وقتی را صرف تهیه شام شما نماید، به او چه خواهید گفت ؟ چه واكنشی نشان خواهید داد؟ آیا اگر همسر شما دقیقاً همین كار را انجام دهد او را سزاوار این تقدیر خواهید دانست ؟ مسلماً. چه در خانه مشغول به كار باشیم و چه در خارج از خانه و یا همزمان در یك محل، هم علاقه زیادی داریم و هم استحقاق آن را  كه مورد قدر شناسی قرار گیریم و در صورتی كه همكاری ما ، انجام وظیفه تلقی نشود طبیعتاً میل داریم یاری دهنده باشیم.

هیچ امری به اندازه ی عكس العمل افراد در قبال قدر شناسی و ارزشمند تلقی شدن ، قابل پیش بینی نیست. هر مرد و زنی دوست دارد همسرش  قدر شناسی خود را به خاطر كارهای مشكلی كه انجام می دهد و به خاطر تمامی كارهای او و همچنین به خاطر سهم بسیار بزرگی كه در خانواده دارد، ابراز دارد. نتیجه ی این رفتار متقابل این است كه هر دو نفر ما خیلی دوست داریم ( نه فقط  به عنوان یك وظیفه ، بلكه از آن جهت كه مورد قدر شناسی قرار گرفته ایم ) برای یكدیگر كاری انجام دهیم.

البته شاید قبلاً چنین كاری را انجام داده باشید. در این صورت ، آن را ادامه دهید. ولی اگر تا به حال آن را امتحان نكرده اید، برای شروع هیچ وقت خیلی دیر نیست. از خود سؤال كنید كه برای ابراز حق شناسی نسبت به همسر خود ، چه كاری بیش از آنچه كه در گذشته انجام می دادید، می توانید انجام دهید؟ پاسخ این سؤال ساده است. ابتدا با بیان عبارت " از تو متشكرم " آغاز كنید و صادقانه آن را ادامه دهید. در واقع شما با گفتن این جمله در برابر كارهای همسر ، خود كار مهمی نمی كنید. پس به ابراز حق شناسی و قدردانی خود نسبت به او ادامه دهید. شرط می بندم كه بعد از مدتی مانند همه ی زوج های موفق متوجه می شوید كه هر چه همسر خوشحال تر باشد و بیشتر حس كند كه از او قدر شناسی شده است ، تمایل بیشتری به یاری كردن پیدا می كند.

تهیه و تنظیم: زهره پری نوش - سایت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.