تبیان، دستیار زندگی
وقتى بلایى ـ مانند وبا ـ در نجف پیدا مى‏شد، حتّى در بازارها هم گاهى مجالس روضه‏خوانى و توسل برقرار مى‏شد، ولى ما مثل آدم‏هاى مأیوس و ناامید، گویا نمى‏خواهیم از این درِ رحمت داخل شویم و براى رفع بلا و گرفتارى‏ها به حضرات معصومین ـ علیهم‏السّلام ـ متوسّل شو
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راهکار  آیت الله بهجت(ره) برای رهایی از مشکلات!


وقتى بلایى ـ مانند وبا ـ در نجف پیدا مى‏شد، حتّى در بازارها هم گاهى مجالس روضه‏خوانى و توسل برقرار مى‏شد، ولى ما مثل آدم‏هاى مأیوس و ناامید، گویا نمى‏خواهیم از این درِ رحمت داخل شویم و براى رفع بلا و گرفتارى‏ها به حضرات معصومین ـ علیهم‏السّلام ـ متوسّل شویم! آیا امروز براى رفع بلاها غیر از تضرّعات و دعاى صادق همراه با توبه و توسل، راه دیگرى داریم؟!
دعا

مسلمان‏ها و برادران و خواهران ما در زیر آتش دشمن در چه حالى هستند، و ما در چه حال؟! آیا روا است كه چنین بى‏تفاوت و غیر مضطرب باشیم؟! عربى از اهل آبادان وقتى بلایا و تعدیات ناموسى و بمباران و... را نقل مى‏كرد بى‏اختیار به گریه در آمد!

آیا فرد مسلمان مى‏تواند ابتلائات ناموسى را متحمّل شود؟! قتل و كشته شدن از این گونه بلایا اَهْوَن (آسان‏تر) است، لذا بعضى، وقتى خواهر یا دختر یا زن‏شان در معرض هتك حرمت قرار مى‏گیرد، حالشان چنان دگرگون مى‏شود تا جایى كه آن خواهر یا دختر یا زن خود را همراه با جانى مى‏كشند و به قتل مى‏رسانند! مادرى مى‏گفت: شوهرم و برادرم را گرفتند و بردند، صبر كردم؛ ولى وقتى دخترم را بردند، صبر و قرار ندارم. خدا مى‏داند وقتى دختر انسان را مثل اسیر و كنیز ببرند، حال او چگونه مى‏شود!

این بلاها در اثر اعمال خود ما است. مگر مثل این جریانات در مجلس یزید اتّفاق نیفتاد كه گفت: «هَبْ لِى هذِهِ الْجارِیَة!» این كنیز را به من ببخش!

و حضرت زینب ـ علیهاالسّلام ـ فرمود: «ما جَعَلَ اللّه‏ُ لَكَ ذلِكَ، إِلاّ أَنْ تَخْرُجَ مِنْ مِلَّتِنا وَ تَدِینَ بِغَیْرِها.»؛ خداوند این را بر تو حلال نكرده است، مگر این كه از دین ما خارج شوى و دین دیگرى را انتخاب كنى.

و یزید پاسخ داد:

«إِنَّما خَرَجَ مِنَ الدِّینِ أَبُوكِ وَ أَخُوكِ.»؛ این پدر و برادر تو است كه از دین خارج شدند.

یعنى هر كس با ما مخالفت كند، از دین خارج است.

فردی نامه ای بدین مضمون خدمت آیت الله العظمی بهجت(ره) می نویسد که مدتی است مشکلات زیادی از جمله مریضی خود و عیال و فرزندان برایم پیش آمده، لذا از آن مرجع عالیقدر یاری می طلبم که ما را راهنمایی فرمایند حضرت آیت الله بهجت در جواب ایشان می فرماید: «ضمن این که صدقه می دهید، دو سوره «ناس» و «فلق» را تکرار فرمایید و ذکر شریف «لا حول و لا قوة الّا بالله» را زیاد تکرار کنید. خداوند شما را موفّق بدارد»

با این حال، متنبه نمى‏شویم كه ما در اثر اعمال خود به این بلاها و گرفتارى‏ها مبتلا شده‏ایم و كار همیشگى ما همین است، تا توانستیم هر چه خواستیم انجام دادیم، و اگر نكردیم، نتوانستیم. امیرالمۆمنینِ حقیقى و الهى را كنار گذاشتیم و نااهلان را بر خود امیر قرار دادیم. در روایتى خیلى عجیب كه راوى آن هم ابوبكر است آمده است كه رسول اكرم ـ صلّى ‏اللّه ‏علیه‏ و آله ‏و سلّم ـ درباره‏ ى على ـ علیه ‏السّلام ـ فرمود: «مَنْزَلَةِ عَلِىٍّ مِنِّى مَنْزِلَتِى مِنْ رَبِّى.»(بحارالانوار، ج 38، ص 298؛ میزان الاعتدال ذهبى، ج 3،) مقام و منزلت على ـ علیه‏السّلام ـ نسبت به من، مانند مقام و منزلت من نسبت به پروردگار است.

حوادثى كه اتفاق مى افتد، نتیجه ى كارهاى ماست كه بر سر ما مى آید: «وَ مَآ أَصَـبَكُم مِّن مُّصِیبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَیْدِیكُمْ»(سوره ى شورى، آیه ى 30.) هر مصیبتى به شما مى رسد، به واسطه ى اعمال شما است. آیا نباید به فكر باشیم و از گناهان گذشته كه باعث این همه بلاها و مصیبت ها شده است، توبه كنیم؟ ولى ما توبه نمى كنیم، چون كارهاى خود را بد نمى دانیم، و به خود و كارهاى خود خوش بین هستیم!

هر مصیبتى به شما مى رسد، به واسطه ى اعمال شما است. آیا نباید به فكر باشیم و از گناهان گذشته كه باعث این همه بلاها و مصیبت ها شده است، توبه كنیم؟ ولى ما توبه نمى كنیم، چون كارهاى خود را بد نمى دانیم، و به خود و كارهاى خود خوش بین هستیم!

آیا در این حوادث و گرفتارى ها كه از هزار سال پیش به ما خبر داده اند، نباید شرح صدر پیدا كنیم و همان طور كه دستور داده اند باشیم؟! كه فرموده اند: «تَمسَّكُوا بِالاْءَمْرِ الاْءَوَّلِ.»(بحارالانوار، ج 52، ص 133؛ الغیبة نعمانى، ص 159.) به دستور اول تمسّك بجویید [و عمل كنید.] یعنى این كه به یقینیات اعتقاد داشته باشیم و به واضحات و ضروریات دینى عمل كنیم، و در موارد شک و تردید احتیاط نماییم. و نیز در مثل این زمانه كه اهل ایمان به بلاهاى فراوان مبتلا هستند، چنان كه دستور داده اند، دعاى فرج را زیاد بخوانیم.

فردی نامه ای بدین مضمون خدمت آیت الله العظمی بهجت(ره) می نویسد که مدتی است مشکلات زیادی از جمله مریضی خود و عیال و فرزندان برایم پیش آمده، لذا از آن مرجع عالیقدر یاری می طلبم که ما را راهنمایی فرمایند. حضرت آیت الله بهجت در جواب ایشان می فرماید: «ضمن این که صدقه می دهید، دو سوره «ناس» و «فلق» را تکرار فرمایید و ذکر شریف «لا حول و لا قوة الّا بالله» را زیاد تکرار کنید. خداوند شما را موفّق بدارد».(عرفان و عبادت، ص393-394)

حجت الاسلام و المسلمین محمد باقر حیدری کاشانی گفته اند: هر فردی که برای هر گرفتاری و هر گره کوری نزد حضرت آیت الله بهجت می آمد، ایشان ذکر حدیث کساء را سفارش می کردند.

فرآوری: محمدی                

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منابع:

سایت جامع اخلاق

مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی

جوان آنلاین

مطالب مرتبط:

عرفان، معرفت و تزکیه در دنیای آیت الله بهجت

امروز شیرین کاری کردی!

مواعظی از لسان از آیت الله بهجت

فیلم مرتبط:

یادی از عارف روشن ضمیر

رفع حایل ها و موانع

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.