تبیان، دستیار زندگی
انسان ها از دیرباز در پی برگرداندن شادابی و طراوت از دست رفته دوران جوانی و حتی زیبایی بیشتر بوده اند. امروزه روش های بسیاری برای جوان کردن پوست و برطرف کردن تغییر رنگ و افتادگی پوست صورت، رفع عیوب و... ابداع شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مردان در خط مقدم جراحی های زیبایی

انسان‌ها از دیرباز در پی برگرداندن شادابی و طراوت از دست رفته دوران جوانی و حتی زیبایی بیشتر بوده‌اند. امروزه روش‌های بسیاری برای جوان کردن پوست و برطرف کردن تغییر رنگ و افتادگی پوست صورت، رفع عیوب و... ابداع شده‌است.

فرآوری: طاهره رشیدی - بخش اجتماعی تبیان
جراحی زیبایی مردان

زیبایی یک فرد به دلایل مختلفی می‌تواند دستخوش تغییر شود ازجمله: افزایش سن و کاهش فعالیت کلاژن‌سازی در پوست، تصادف، جراحت، نقص مادرزادی و... بسیاری هم هستند که هیچ مشکلی ندارند و تنها دوست دارند سراغ جراحی‌های زیبایی بروند به دلایلی کاملا شخصی.

می گویند کشور ما در همه جراحی های زیبایی، رتبه اول جهان را دارد اما این یک قضیه ثابت شده نیست. در این زمینه رقبای دیگری هم هستند! مثلا کره جنوبی بیشترین آمار جراحی مربوط به عمل پلک را در دنیا داراست.

دکتر محسن نراقی رییس انجمن تحقیقات راینولوژی ایران در یکی از کنگره های بین‌المللی روش‌های پیشرفته در راینوپلاستی گفته که در جامعه ما جراحی زیبایی بینی بیش از حد نیاز، انجام می‌شود و شاید 50 درصد مراجعان، نیازی به این عمل نداشته باشند. بر همین اساس تحقیق مشترکی از سوی انجمن تحقیقات راینولوژی ایران با همکاری دانشگاه جان هاپکینز آمریکا انجام شده که نشان داد میزان جراحی‌های پلاستیک بینی در ایران به نسبت جمعیت، هفت برابر و تعداد جراحی‌های زیبایی صورت، دو برابر آمریکا است.

پشت پرده ی این جراحی های غیرضروری چیزی جز مدگرایی، چشم و هم چشمی ها و افول ارزش های رفتاری و معنوی پنهان نشده است. گویا تنها زمانی که فرد چهره ای زیبا و بینی عمل کرده ای داشته باشد، مورد پذیرش اجتماعی قرار خواهد گرفت و در غیر این صورت، از طرف گروه دوستان و همسالان، جامعه و خانواده مورد پذیرش قرار نخواهد گرفت!

اما کار با یک عمل تمام نمی شود بسیاری از افرادی که یک بار تجربه جراحی بینی را داشته اند برای جراحی ترمیمی، دوباره خود را زیر تیغ جراحان می برند تا بینی کوچک تر و یا زیباتری داشته باشند و این تعداد کم نیستند گاهی آنقدر بینی شان را کوچک می کنند که دوباره نیاز به ترمیم دارد.

متاسفانه در حال حاضر وضعیت به گونه ای شده که مردان نیز در خط مقدم جراحی های زیبایی قرار دارند

در گذشته زنان بیشتر از مردان رغبت به جراحی پلاستیک و زیبایی داشتند اما در حال حاضر مردان نیز گوی سبقت را از زنان ربوده اند.

مطابق نظر سنجی های صورت گرفته از هر پنج نفری که برای عمل بینی مراجعه می کنند دو نفر آنها مرد است که نسبت به گذشته افزایش داشته است.

مردان هم این روزها در وسواس زیبایی گیر کرده اند و در هر کوچه و خیابانی می توان مردان بسیاری را مشاهده کرد که بینی خود را عمل کرده اند.

پشت پرده ی این جراحی های غیرضروری چیزی جز مدگرایی، چشم و هم چشمی ها و افول ارزش های رفتاری و معنوی پنهان نشده است. گویا تنها زمانی که فرد چهره ای زیبا و بینی عمل کرده ای داشته باشد، مورد پذیرش اجتماعی قرار خواهد گرفت و در غیر این صورت، از طرف گروه دوستان و همسالان، جامعه و خانواده مورد پذیرش قرار نخواهد گرفت!

80درصد از جراحی‌های پلاستیک جنبه زیبایی و تشریفاتی دارند

اینگونه آرایش های ظاهری و جراحی ها که در حال تبدیل شدن به اپیدمی و چشم و هم چشمی های کورکورانه هستند، بدون هرگونه توجه و تفکری منطقی صورت می گیرد. این تب به گونه ای قدرت تفکر را می گیرد و فرمانروایی می کند که هیچ گاه تمامی ندارد.

جراحی زیبایی مردان

به اعتقاد جامعه شناسان گرایش‌های افراطی به عمل‌های زیبایی و خدمات آرایشی، نشانه‌ای است از تغییر سبک زندگی. زندگی که در آن جسم و ظاهر افراد اصالت یافته و روح و باطنشان به فراموشی سپرده شده است.

درحالی افزایش جراحی های بی دلیل زیبایی و استفاده بی رویه از لوازم آرایش را معضل می خوانیم که واکنش نسبی اجتماعی آن منفی نبوده است و همین موضوع نشانگر آن است که حتی سینما، اهالی هنر و ورزش که از تاثیر گذاران در روند ظاهری بر روی جوانان هستند، تبدیل به گزینه های مشوق جامعه برای گرایش به ظاهر گرایی شده اند.

علت 80‌درصد از جراحی‌های پلاستیک تلاش برای زیباتر شدن است و تنها 20 درصد از این جراحی‌ها جنبه درمانی و ضروری دارند و بسیاری از آنها غیر ضروری و تشریفاتی است.

هجوم به سوی جوانی!

گرچه درخواست برای جراحی زیبایی بینی در سنین میانسال هم دیده می شود اما از میانه راه جوانی نوع دیگری از زیبایی مورد توجه قرار می گیرد و اشتیاق به جوان ماندن و از دست ندادن جوانی از دیرباز مورد توجه و خواست بیشتر انسان ها بوده است ماسک های گیاهی و کرم ها به همین منظور ساخته شدند.

حالا کار از ماسک های میوه وگیاهی و کرم های گران قیمت گذشته است، دیگر جراحی پوست و کشیدن پوست صورت هم که پیش از این بیشتر در انحصار بازیگران بود، در کار نیست حالا روش های غیر جراحی بدجور مد شده است!

مردان هم این روزها در وسواس زیبایی گیر کرده اند و در هر کوچه و خیابانی می توان مردان بسیاری را مشاهده کرد که بینی خود را عمل کرده اند

تزریق مواد فلج کننده عضلات و مواد پرکننده و البته تزریق پلاسما به ظاهر راه سریع تر و بی دردسرتری است اما باید توجه داشت علاوه بر این که ماده مصرفی تزریقی باید استانداردهای لازم را داشته باشد فردی که این کار را می‌کند نیز باید تبحر و تخصص کافی را هم داشته باشد و متخصصانی که به این کار اقدام می‌کنند اگر آناتومی آن ناحیه را نشناسند ممکن است عوارض جبران‌ناپذیری را برای بیمار به جا بگذارند. همچنین تزریق بیش از حد مواد فلج کننده در صورت یا استفاده از جای ناصحیح سبب افتادگی پلک‌ها و یا مشکلاتی می‌شود که نه تنها فرد را زیبا نمی‌کند بلکه مشکلی هم به مشکلاتش اضافه می‌کند.

این در حالی است که بسیاری از تزریق های مواد فلج کننده عضلات هم اکنون در آرایشگاه ها انجام می شود که خطرات خودش را به همراه دارد.

حالا دیگر جراحی زیبایی از پوست هم فراتررفته و به برجسته سازی با تزریق، کاشت گونه و مژه و..رسیده که مبحث دیگری است و به نظر می رسد جراحی برای زیبایی، دنیایی است که پایانی ندارد.

می گویند کشور ما در همه جراحی های زیبایی، رتبه اول جهان را دارد اما این یک قضیه ثابت شده نیست. در این زمینه رقبای دیگری هم هستند! مثلا کره جنوبی بیشترین آمار جراحی مربوط به عمل پلک را در دنیا داراست عملی که باعث می شود چشمان درشت تر به نظر برسند.

پس پرداختن به زیبایی، فقط سرگرمی تعداد زیادی از زنان و البته برخی مردان کشور ما نیست! کشورهای دیگر هم هستند فقط مثل همیشه کمی زیاده روی می کنیم همین!


منابع : نویدار / فرارو / الف / شفاف

از عمل زیبایی تا مهد سگ ها!

از جراحی زیبایی لاله گوش تا کشیدن پلک!

عمل زیبایی 7 میلیونی در چشم! +عکس