تبیان، دستیار زندگی
آگاهی از بعضی نکات برای انتخاب کفش مناسب دانش آموزان علاوه بر حفظ سلامتی آنان در بلندمدت می‌تواند سبب افزایش کارآیی و لذت بردن بچه‌ها از رفتن به مدرسه شود. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کفشی مناسب برای فرزندتان بخرید

اهمیت کفش به عنوان نگهدارنده بخش مهمی از سلامت بدن بر کسی پوشیده نیست؛ اما این اهمیت در کودکی به دلیل نوع تحرکات و میزان فعالیت‌های این قشر بیشتر می‌شود. پا تکیه گاه بدن است و تمام نیروی وزن فرد را به زمین منتقل می‌کند؛ با برخورد این نیرو به زمین به صورت عکس‌العمل از طریق پا به زانو، ستون فقرات و مفاصل منتقل می‌شود. برای همین مراقبت‌های بهداشتی از پا و کنترل نیروهایی که از بدن به زمین و بالعکس وارد می‌شوند بسیار اهمیت دارد.

از آنجا که دانش‌آموزان در شرایط بلوغ اسکلتی هستند، متخصصان همواره بر انتخاب لوازم استاندارد و متناسب با جثه آنان تاکید داشته‌اند. تهیه لوازم نامناسب می‌تواند آسیب‌های جدی را به ستون فقرات و اندام فوقانی کودک وارد سازد. به همین جهت آگاهی از بعضی نکات برای انتخاب کفش مناسب دانش آموزان علاوه بر حفظ سلامتی آنان در بلندمدت می‌تواند سبب افزایش کارآیی و لذت بردن بچه‌ها از رفتن به مدرسه شود.

مسئله مهمی که سلامت دانش آموزان را در طول سال تحصیلی تضمین می‌کند، انتخاب کفش مناسب است. متأسفانه امروزه در انتخاب کفش اولویت‌هایی نظیر سلامت، راحتی، کیفیت و انعطاف فدای شکل ظاهر و رنگ آمیزی شده است. کفش نامناسب علاوه بر آنکه عوارض مختلفی بر جسم و روح دانش آموز می‌گذارد، می‌تواند در پیشرفت تحصیلی و یادگیری او نیز اثر منفی داشته باشد.

 ویژگی‌های کفش مناسب

رویه کفش:

رویه کفش نباید خیلی خشک یا خیلی نرم باشد و باید انعطاف پذیر باشد. رویه کفش باید دارای بندی پهن باشد تا هنگامی که بر اثر پوشش مکرر و گرمای پا تغییر شکل داد با تنظیم بندهای آن بتوان استحکام دیواره‌های کفش را تنظیم کرد.

پنجه کفش:

پنجه کفش نیز باید پهن باشد تا انگشتان دچار فشردگی نشوند. انحرافات انگشتان از کودکی و نوجوانی با پوشیدن کفش‌های بسیار تنگ به وجود می‌آید که منجر به تغییر قوس کف پا می‌شود. در صورتی که پنجه کفش نامناسب باشد، هم زیبایی انگشت‌های پا از بین می‌رود و هم رشد پاها ناهماهنگ می‌گردد.

کفش

پاشنه کفش:

پاشنه پا محل شایعی برای تغییر شکل در اندام تحتانی می‌باشد؛ بنابراین دو لایه بودن و قوام دار بودن پاشنه کفش دو خصوصیت یک کفش بهداشتی است که از انحراف پاشنه در جهت داخل و خارج جلوگیری می‌کند. کفش مناسب باید در قسمت پاشنه 2 سانتی متر ارتفاع و در قسمت پنجه 5/1 سانتی متر ارتفاع داشته باشد. بهتر است جنس پاشنه کفش از اسفنج فشرده و تا حدی قابل انعطاف باشد.

کف کفش:

کف کفش باید ضمن انعطاف پذیری دارای استحکام باشد تا از بخشی ضربات جلوگیری و به عنوان ضربه گیر عمل کند. اگر کف کفش خشک باشد ضربه را مستقیماً به مفاصل و ستون فقرات وارد می‌سازد. در ضمن کفش‌های با کف نازک باعث درد و ناراحتی پا می‌شوند.

والدین و خرید کفش

  • منتظر جدا شدن کف کفش یا پاره شدن آن نباشید؛ با توجه به تغییر و افزایش سایز پای بچه‌ها بر حسب ضرورت کفش جدیدی تهیه کنید.
  • حتماً هنگام خرید کفش، فرزندتان همراه شما باشد و هر دو لنگه کفش را امتحان کند.
  • قبل از خرید کفش مدرسه، به کف آن توجه کنید. اگر کف کفش صاف باشد، دانش آموز هنگام بازی و ورزش در معرض خطر لیز خوردن خواهد بود.
  • از کودک بخواهید که با کفش چند قدمی راه برود و به نحوه راه رفتن وی دقت کنید.
  • بهتر است در حالت ایستاده کودک، بین انگشتان بزرگ پای او و نوک کفش به اندازه ضخامت انگشت شست دست فاصله باشد.
  • از خرید کفش‌های بسیار بزرگ و نیز خرید کفش تنگ خودداری کنید؛ چون هر دو یک اندازه به سلامتی پاهای کودک آسیب می‌رسانند.
  • اگر فرزند دختر شما به کفش‌های پاشنه دار علاقه‌منداست، حداکثر پاشنه دو و نیم سانتی متری را پیشنهاد می‌کنیم. کفش‌هایی با کفی و پاشنه بسیار نازک نیزمورد تایید نیستند.
  • برای ساعت‌های ورزش کودکان کفش ورزشی جداگانه‌ای تهیه کنید.
  • خرید کفش را در ساعات پایان روز انجام دهید تا در صورت وجود ورم پا، سایز کفش مناسب شود.

در نهایت این که:

علاوه بر نکات بیان شده، دانش آموزان نباید از کفش‌های چرم مصنوعی استفاده کنند، چون هوا در کفش جریان ندارد و سبب تعریق پا می‌شود. کفش، نباید رنگ بدهد یا تنگ و گشاد باشد. در نتیجه کفش ورزشی برای دانش آموزان مفید است، زیرا پای آن ها در آن راحت می‌باشد.

در آخر، دانش آموزان باید برای راحتی بیشتر همراه کفش مناسب جوراب سفید از جنس کتانی و نخی بپوشند؛ چون جوراب‌های نایلونی از تنفس پا جلوگیری می‌کنند.


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: مرتضی عرفانیان

تنظیم: مریم فروزان کیا