تبیان، دستیار زندگی
آقای خاص بدون شك یكی از موفق ترین مربیانی است كه دنیای فوتبال به خود دیده است. او معمولا در هر تیمی بوده، موفقیت های ریز و درشتی كسب كرده است و جدا از این موفقیت ها او شیك پوشی، مصاحبه های خاص و مسائل حاشیه ای جدیدی را هم وارد دنیای فوتبال كرده است. حالا
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حسین جوادی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

10 دقیقه با خوزه مورینیو


آقای خاص بدون شك یكی از موفق‌ترین مربیانی است كه دنیای فوتبال به خود دیده است. او معمولا در هر تیمی بوده، موفقیت‌های ریز و درشتی كسب كرده است و جدا از این موفقیت‌ها او شیك‌پوشی، مصاحبه‌های خاص و مسائل حاشیه‌ای جدیدی را هم وارد دنیای فوتبال كرده است. حالا یك مصاحبه 10 دقیقه‌ای با او داریم درباره موفقیت، افكار و اسرار، شیك‌پوشی و حتی ترس‌های او...

مورینیو

در مورد تیپ چه توصیه‌ای به دیگران دارید؟

مهمترین نکته این است که بسته به شرایط باید لباس پوشید. قطعا خوب نیست با یک شلوار جین و تی‌شرت به مهمانی عروسی بروید. از آنسو نمی‌توانید برای قدم زدن در پارک کت‌وشلوار بپوشید. درواقع مهم است که شرایط را درک کنید. این اولین نکته‌ای است که همیشه هنگام تصمیم‌گیری برای پوشیدن لباس در نظر می‌گیرم.

فکر می‌کنید چالش بعدی در زندگی شما چه خواهد بود؟

می‌دانم وقتی به همه اهدافم می‌رسم که بخواهم به آنها برسم. همیشه هم خواسته‌ام تا موفق شوم. مثل وقتی که در اینتر بودم و همه رقابت‌ها را بردم که موفقیت باورنکردنی برای خود من و حتی باشگاه بود. من همیشه دوست داشتم در هر کاری به نقطه‌ای برسم که تمام پیروزی‌های آن را کسب کرده‌ام. چالش بعدی من هم موفقیت‌های بیشتر در هر زمینه‌ای است که در آن وارد شوم.

شما در 16 سالگی چه فکرهایی داشتید؟

خیلی خاطرم نیست اما طوری بودم که دلم می‌خواهد باز هم به آن روزها برگردم و همان کارهای دیوانه‌وار را انجام دهم. به نظرم کارهای درستی کردم و هرکاری را کامل انجام دادم. البته از آن دست بچه‌هایی بودم که به آینده هم فکر می‌کردم. به کارم فکر می‌کردم و همیشه در ذهنم این بود که آدم متعادلی باشم.

بهترین کار برای غلبه بر شکست‌های زندگی‌تان چه بود؟

به نوعی در این زمینه آدم خوش‌شانسی بودم چون حس می‌کنم دقیقا کاری را انجام دادم که می‌خواستم. کاری را می‌کنم که دوست داشتم. دنیا در حال‌حاضر وضعیت پیچیده‌ای دارد و گاهی بیکاری غوغا می‌کند. توصیه‌ای که می‌توانم داشته باشم این است که اگر امکان دارد کاری را انجام دهید که از آن لذت ببرید. حتی اگر شکست خوردید، بودن در کاری که به آن علاقه دارید به شما کمک می‌کند تا خودتان را پیدا کنید، بازگردید و با قدرت بیشتر مبارزه کرده و ادامه دهید. خود را ثابت کنید و از هر اشتباه خود درس بگیرید.

مهمترین نکته این است که بسته به شرایط باید لباس پوشید. قطعا خوب نیست با یک شلوار جین و تی‌شرت به مهمانی عروسی بروید. از آنسو نمی‌توانید برای قدم زدن در پارک کت‌وشلوار بپوشید. درواقع مهم است که شرایط را درک کنید. این اولین نکته‌ای است که همیشه هنگام تصمیم‌گیری برای پوشیدن لباس در نظر می‌گیرم

قهرمان شما چه کسی است و چرا؟

من هیچ قهرمانی ندارم. چون فرزند یک فوتبالیست بودم و او از باشگاهی به باشگاه دیگر می‌رفت. سعی کردم تا از نظر ذهنی حرفه‌ای شوم و هر باشگاهی که پدرم به آن می‌رفت را حمایت کنم. شاید چون به این علت که اصلا نگران شخص دیگری نبودم هرگز نخواستم مانند کسی شوم.

از چه چیزی می‌ترسید؟

همیشه گفته‌ام که از خدا می‌ترسم. من به خدا ایمان دارم و به نظرم قدرتمندتر از او در جهان نیست. از سویی معتقدم اگر آدم خوبی باشید، یک مرد خانواده، کسی که به دیگران کمک می‌کند و احترام می‌گذارد، کسی که مهربان است و قدردان زحمات دیگران، به نیازمندان کمک می‌کند و در کل انسان بهتری شوید دیگر لزومی ندارد از خدا بترسید بلکه همیشه خدا را کنار خود احساس می‌کنید.

بعد از مسابقه و تمرین‌ها چکار می‌کنید؟

وقتم را با خانواده می‌گذرانم. به خودم می‌رسم، به کارهای شخصی‌ام می‌رسم. کارهایی که دوست دارم انجام می‌دهم. راستش خیلی دوست ندارم خودم را در معرض دید قرار دهم. دلم نمی‌خواهد مردم مرا در زندگی شخصی‌ام دنبال کنند.

چه کارهایی با خانواده و یا در خلوت خود انجام می‌دهید؟

با آنها وقت می‌گذرانم، بیشتر وقت با فرزندانم هستم. دلم می‌خواهد با دستیارهایم وقت بگذرانم چون آدم‌های بسیار مهمی در زندگی من هستند. وقتی با هم هستیم سعی می‌کنیم آرامش داشته باشیم و درباره موضوعات مختلفی چون شغل و سعی در بهتر شدن حرف می‌زنیم. گاهی تنیس بازی می‌کنم. از رانندگی کردن لذت می‌برم. عاشق ماشین‌هایم هستم. از فیلم‌های خوب استقبال می‌کنم، اما از همه مهمتر بودن در کنار خانواده است.

مورینیو

آیا اتومبیل‌های شما نشانه‌ای از بخش‌های زندگی شماست؟

آنها خاطرات لحظاتی خاص از زندگی من هستند. من راستش به هر علتی ماشین متفاوتی می‌رانم. به علتی مینی و به علتی فراری می‌رانم. برای انتخاب هرکدام از آنها در هر لحظه برای رانندگی علتی دارم. همه چیز بستگی به حالت ذهنی من در آن لحظه دارد.

به نظر می‌آید ارتباط شما با بازیکنان‌تان خیلی مهم است...

بله، اهمیت دارد چون معتقدم رابطه خوب منجر به نتیجه خوب می‌شود. البته این معنایش این نیست که به آنها سخت نمی‌گیرم یا تنبیهی وجود ندارد اما همیشه سعی کرده‌ام با آنها صادق باشم. همیشه خیلی روراست هستم. صداقت چیزی است که از آنها هم انتظار دارم. یک رابطه مانند خانواده. اگرچه ممکن است بالا و پایین داشته باشد اما همدیگر را دوست داریم و دلمان می‌خواهد خوب کار کنیم.

رابطه شما پدر و پسری است یا دوستانه و برادرانه؟

بستگی دارد. معتقدم آنقدر باید درست رفتار کنم که آنها مرا دوست قدیمی یا برادر بزرگتر خود ببینند. این باعث می‌شود با من در عین احترام، راحت باشند. در این حالت آدم‌ها راحت مشکلات هم را می‌گویند و ترس یا پنهان‌کاری وجود ندارد. آنها جزئیات زندگی خود را به من می‌گویند و این حس اعتماد، صمیمیت به دنبال دارد.

آینده شما چه شکلی است؟

آینده من همیشه با فوتبال خواهد بود. شانس دیگری برای خودم نمی‌بینم. زندگی من، خانواده‌ام و فوتبال است. خانواده همیشه با من خواهد بود، فوتبال نیز قطعا در زندگی حال و آینده من جای دارد.

ترجمه : حسین جوادی

بخش ورزشی تبیان