تبیان، دستیار زندگی
معرفی سه کتاب داستانی با عناوین: منم تندیس تنهایی، روزگار تفنگ و خانه داری.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تندیس تنهایی

معرفی سه کتاب داستانی با عناوین: منم تندیس تنهایی، روزگار تفنگ و خانه داری.

بخش کتاب وکتاب خوانی تبیان
 سه کتاب : منم تندیس تنهایی، روزگار تفنگ و خانه داری.

منم تندیس تنهایی

نویسنده: فرح فرسار / نشر آموت/ چاپ اول/ 368 صفحه/ 19500 تومان

داستان کتاب درباه  نسرین است که بعداز قتل همسرش، زندگی جدیدی را برای خود آغاز کرده و از کشور مهاجرت می‌کند ولی همچنان سال‌های دور و حوادث تلخ و شیرین در زندگی‌ و گذشته، رهایش نمی‌کند.

او پس از سال‌ها به زادگاه و به خانه ی پدری‌اش باز می‌گردد. باگذشت چندین سال هرگز نمی‌تواند دوچشم سیاه و درشت و زیبای پسرش را که پر از اشک بود از جلوی چشمانش دورسازد. نسرین نمی‌تواند قیافه او را دراین سن تجسم کند و همچنان همان پسر بچه غمگین را می‌بیند.

نسرین باز می‌گردد تا فرزندش را که سال‌ها قبل از دست داده، بیابد و در آغوش بگیرد وآرامش را درکنار پسرش پیدا کند. غافل از این که این بازگشت آبستن حوادثی است که زندگی او و فرزندانش را به تلاطم می کشاند. وقوع قتل های پی درپی، و آشنایی با اشخاص جدید او را نیز در گیر این ماجرا می‌کند .

عشق‌ها ، جدایی‌ها ، ازدست دادن باورهای یک عمر زندگی و عقده ها ، روابط عاطفی چندین خانواده و مشکلات زندگی آنها ، به جنایات ربط پیدا می کند و پلیس را وارد ماجرا می کند.

در میان این درگیری‌ها و حوادث، قلبی به تپش در می‌آید، دستی به سوی عشق دراز می‌شود و ...

رمان«منم تندیس تنهایی» نوشته‌ی «فرح فرسار» در 368 صفحه و به قیمت 19500 تومان توسط «نشر آموت» منتشرشده است.

روزگار ِ تفنگ

نویسنده: حبیب خدادادزاده /نشر آموت/ چاپ اول/ 272 صفحه/ 15000 تومان

داستان کتاب:«نعمت» جوان عاصی ِ‌ دزفولی وقتی می‌بیند انگلیسی‌ها با این سیاست که هرچه مردم گرسنه‌تر باشند، کمتر عصیان می‌کنند، گندم‌هایشان را می‌خرند و به آتش می‌کشند، دست به شورش می‌زند و تفنگ به دست می‌گیرد و علیه چپاولگران قد علم می‌کند.

رمان «روزگار تفنگ» داستان یکی از سَمبل‌های مبارزاتی جنوب ایران علیه بیگانگان است. نعمت، وقتی ازدواج می‌کند، شرطی که برایش گذاشته‌اند، به زمین گذاشتن ِ‌ تفنگش بوده، اما او که نمی‌تواند آن‌ همه ظلم را تحمل کند، دوباره تفنگ در دست می‌گیرد و در مقابل قشون انگلیسی به پا می‌خیزد.

«نعمت علایی» یک قرن پیش با انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها جنگید و روزگاری از سردشت و شهیون تا دزفول زیر سم اسب‌های او و یارانش بود که غیرتمندانه از ناموس این مردم دفاع کردند و در این راه جان دادند . حبیب خدادادزاده ، نعمت را از پس غبار سالیان بیرون کشیده و به مدد جادوی کلمات باردیگر زنده کرده است . از ورای روزگار تفنگ، به آسانی و زیبایی می توان به یک قرن گذشته‌ی دزفول سفر کرد و دیدنی هایی دید که یقینا تا مدت‌ها از ذهن خارج نخواهد شد

«روزگار تفنگ» رمانی خواندنی و پرکشش و قدرتمند با قلمی روان از نویسنده‌ای ناشناس است که با اولین رمانش توانست پیش از انتشار کتاب، برنده جایزه رمان اول ماندگار شود.

رمان‌های «نسکافه با عطر کاهگل» (م. آرام) ، «آیدا می‌دود» (سمیه فرهمندیان)، «غزل شیرین عشق» (لیلا عباسعلیزاده) از جمله رمان‌های برگزیده در جایزه رمان اول ماندگار، پیش از این در نشر آموت منتشر شده‌اند و به زودی رمان‌های «رقص کلاغ روی شانه‌های مترسک» (سمیرا ابوترابی) و «چهارزن» (محمداسماعیل حاجی‌علیان) از این سری منتشر می‌شوند.

رمان «روزگار تفنگ» نوشته‌ی «حبیب خدادادزاده» در 272 صفحه و به قیمت 15000 تومان توسط «نشر آموت» منتشرشده است.

کتاب خانه‌داری اولین کتاب این نویسنده است که در سال 1980 به چاپ رسید و جایزه بنیاد همینگوی را به خود اختصاص داد. از مریلین رابینسون پیش از این دو رمان «خانه» (برنده جایزه اورنج) و «گیلیاد» (برنده جایزه پولیتزر» با ترجمه‌ی «مرجان محمدی»‌ در نشر آموت منتشر شده است.

خانه‌داری

نوشته‌ی مریلین رابینسون/ ترجمه‌ی مرجان محمدی /نشر آموت/ چاپ اول/ 272 صفحه/ 15000 تومان

داستان کتاب:خانه‌داری داستان دو خواهر یتیم، روت و لوسیل است که تحت سرپرستی اقوام مادر قرار می‌گیرند و بعد خاله آن‌ها که زنی عجیب و غریب و افسرده است، برای نگهداری‌شان به خانه مادری می‌آید. بر خلاف دو رمان دیگر رابینسون، کتاب خانه‌داری حول روابط مادران و دخترها می‌چرخد.

داستان از زبان اول شخص مفرد (روت) بیان می شود. در واقع روت به فرهنگی اشاره می کند که به نوعی فرهنگ حاکم در زمان کودکی خود رابینسون است. کتاب تحت تأثیر انجیل و امیلی دیکنسون (شاعره آمریکایی) است و داستان پر است از ایما و اشاره هایی که راوی برای قابل درک کردن دنیا برای خواننده به آن ها متوسل شده است.

مریلین رابینسون (نویسنده‌ی خانه‌داری) نه تنها در آمریکا بلکه در تمام دنیا نویسنده‌ای است كه او را به دلیل متانت و قدرت قلمش و توجه به موضوع دموکراسی شناخته اند.

کتاب خانه‌داری اولین کتاب این نویسنده است که در سال 1980 به چاپ رسید و جایزه بنیاد همینگوی را به خود اختصاص داد. از مریلین رابینسون پیش از این دو رمان «خانه» (برنده جایزه اورنج) و «گیلیاد» (برنده جایزه پولیتزر» با ترجمه‌ی «مرجان محمدی»‌ در نشر آموت منتشر شده است.

خانم رابینسون در نامه‌ای خطاب به خوانندگان فارسی رمان هایش یادآور می‌شود: بسیار خشنودم که رمان هایم را مرجان محمدی به فارسی ترجمه و انتشارات آموت آن ها را در ایران منتشر کرده‌ است. ترجمه ی آثار با اجازه ی خودم صورت گرفته است. از دقت و مراقبتی که در مکاتباتمان با مرجان طی مراحل ترجمه صورت می گرفت احساس رضایت می‌کردم. به عظمت و قدمت زبان و فرهنگ فارسی آگاهی دارم و مایه ی خرسندی است که آثارم جایی هر چند کوچک برای خود در ادبیات فارسی بازکرده اند/ ارادتمند مریلین رابینسون

رمان «خانه‌داری» نوشته‌ی «مریلین رابینسون» با ترجمه‌ی «مرجان محمدی» در 272 صفحه و به قیمت 15000 تومان توسط «نشر آموت» منتشر شده است.


منبع :نشر آموت