تبیان، دستیار زندگی
نور طبیعی سفید است اما شامل همه رنگ ها می باشد. یک منشور نور خورشید (نور طبیعی به رنگ سفید) را به رنگ های آن تجزیه می کند....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه رنگ ها از نور به وجود می آیند؟

سوالات پروژه

نور چه رنگی است؟

رنگین کمان چیست؟

چرا اشیا به رنگ های مختلف دیده می شوند؟

چگونه می توانیم رنگ های دیگر نور را پیدا کنیم؟

مواد لازم

سلفون قرمز، آبی و سبز

قیچی

سه چراغ قوه قوی

نوار

اتاق تاریک

ماژیک یا مداد رنگی

سلفون در رنگ های دیگر

کاغذ سفید

روش انجام آزمایش

سلفون قرمز، آبی و سبز را در اندازه ای برش دهید که بتوانید آن را دور چراغ قوه بپوشانید و کل چراغ قوه را در بر بگیرد، هر سلفون را دور یک چراغ قوه ببندید. در یک اتاق تاریک هر سه چراغ قوه را روشن کرده و نور آن ها را روی یک کاغذ سفید بتابانید. اگر نور آن ها روی کاغذ خیلی ضعیف است یا نور خیلی سفید است، چراغ قوه ها را با لایه های بیشتری از سلفون بپوشانید ( هدف شما این است که یک نور رنگی روی کاغذ درست کنید، اگر ضخامت سلفون ها را تغییر دهیم شدت نور هم تغییر می کند).

گرفتن و نگه داشتن سه چراغ قوه ممکن است برایتان دشوار باشد، برای انجام آزمایش می توانید از دوستتان کمک بگیرید.

در یک اتاق تاریک سه نور را روی یک کاغذ سفید طوری بتابانید که نور ساطع شده از سلفون های رنگی با هم تداخل کنند. مثل این:

چگونه رنگ ها از نور به وجود می آیند؟

مناطق تداخل را با دقت بررسی کنید، سعی کنید چراغ قوه را نسبت به کاغذ دور و نزدیک کنید تا منطقه تداخل را راحت تر پیدا کنید. رنگ هایی را که روی منطقه تداخل به وجود آورده اید ثبت کنید. مطمئن شوید که رنگ های مجزا از هم در چهار منطقه ی تداخل دارید. (مناطق تداخل آبی –  قرمز، قرمز -  سبز، سبز – آبی و آبی – قرمز – سبز)

این آزمایش را برای سلفون با رنگ های دیگر انجام دهید و نتیجه را بررسی کنید.

نکته ایمنی: قبل از شروع آزمایش و رفتن به اتاق تاریک همهی وسایل آزمایش را آماده کنید و از چرخیدن در اتاق تاریک خودداری کنید.

نور طبیعی سفید است اما شامل همه رنگ ها می باشد. یک منشور نور خورشید (نور طبیعی به رنگ سفید) را به رنگ های آن تجزیه می کند، این رنگ ها را شما در رنگین کمان می توانید ببینید. اشیای قرمز، قرمز به نظر می آیند چون همه نورها را به جز نور قرمز جذب می کنند و فقط نور قرمز را بازتاب می کنند بنابراین از اشیای قرمز فقط نور قرمز به چشم ما بازتاب می شود و ما آن ها را قرمز می بیینیم.

برای اشیای آبی نیز به همین ترتیب است، یعنی اشیای آبی فقط نور آبی را بازتاب می کنند و بقیه رنگ ها را جذب می نمایند. البته رنگ اشیا در نور سفید این طور است. رنگ های دیگر را به اشیای رنگی بتابانید و ببینید که رنگشان چه تغییری می کند.

می توانید تحقیق کنید که نور های رنگی را بر اشیای مختلف در اتاق تاریک بتایانید و مشاهداتتان را ثبت کنید. تلاش کنید تا قانون آن را پیدا کنید و رابطه ی بین رنگ نور و رنگ اشیا را پیدا کنید و پیشگویی کنید که رنگ نور، چگونه با رنگ اشیا بر هم کنش می کند.

چگونه رنگ ها از نور به وجود می آیند؟

با توجه به نتایج و مشاهداتتان در دو آزمایش فوق، در چند جمله نتیجه آن ها را شرح دهید.

می توانید پروژه تان را گسترش دهید. پلاستیک های ترارخشای قرمز، آبی و زرد را برش دهید و آن را پشت پنجره ای که در معرض نور خورشید است قرار دهید، و آن ها را به اطراف شان حرکت دهید. آیا رنگین کمان درست کرده اید؟ چرا نتایج این آزمایش با آزمایش نورهای رنگی متفاوت است؟

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان - تهیه و تنظیم: فاطمه گودرزی