تبیان، دستیار زندگی
با انجام آزمایش این پروژه در می یابیم که چه نوع آبی برای رشد بهتر گیاه مناسب است و در نتیجه باغچه ای با گل و سبزیجات ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یافتن بهترین آب برای رشد گیاهان

گیاهانی که در جنگل ها و بیشه ها می رویند با آب باران رشد می کنند و گیاهان خانگی با آب لوله کشی.

آب همانند نور و خاک یکی از سه عنصر اصلی برای رشد و سلامت گیاه به حساب می آید. می دانیم که آب باران و آب لوله دو نوع از انواع مختلف آب است که می تواند به رشد و سالم ماندن گیاه کمک کند. بنابراین این سوال پیش می آید که بهترین آب برای رشد بهتر گیاهان چه آبی است؟ وقتی مواد و غذا و  ویتامین های لازم به گیاه نرسد چه صدمه هایی به ریشه، ساقه و دانه ی گیاه وارد می شود؟

یافتن بهترین آب برای رشد گیاهان

با انجام آزمایش این پروژه در می یابیم که چه نوع آبی برای رشد بهتر گیاه مناسب است و در نتیجه باغچه ای با گل و سبزیجات شاداب و تازه خواهیم داشت.

مسئله: چه آبی بهترین آب برای گیاهان است؟

مواد لازم:

6 گیاه هم اندازه و هم شکل

یک گالن آب باران

3 گالن آب لوله

1 گالن آب مقطر

یک فنجان شکر

یک فنجان نمک

آب پاش

خط کش

مداد، دفتر و ماژیک

یافتن بهترین آب برای رشد گیاهان

توجه: اگر نمی توانید آب باران جمع کنید، می توانید از آب جمع شده در پشت سدها استفاده کنید و در غیر این صورت آب باران را از پروژه تان خدف کنید.

روش انجام آزمایش

به گیاهانی که در بیرون از خانه می بینید فکر کنید. به نظرتان چه نوع آبی باعث رشد و بزرگ شدن آن ها می شود؟ در مورد گیاهان خانه تان چطور؟ آیا گیاهان خانه تان به اندازه گیاهان بیرون بزرگ هستند؟ جواب این سوالات را در دفترتان یادداشت کنید.

به انواع آبی که برای انجام این آزمایش  آماده کرده اید فکر کنید. شما کدام آب را به عنوان بهترین آب پیشنهاد می کنید آن را در دفترتان بنویسید و آن را به عنوان فرضیه آزمایش بدانید.

یک فنجان شکر را در یک گالن از آب لوله بریزید و آن را خوب به هم بزنید تا شکر به خوبی حل شود. سپس آن را کنار بگذارید. یک فنجان نمک را در یک گالن از آب لوله ریخته و آن را به هم بزنید تا نمک حل شود.

گیاهان را در یک ردیف در جایی که به همه به یک اندازه نور خورشید برسد قرار دهید مثلا در پشت پنجره یا در حیاط خلوت.

برای این که یادتان باشد که به کدام گیاه از چه نوعی از آب داده می شود. نام هر آب را بر روی یک گیاه بنویسید. هر روز به همه ی گیاهان به یک اندازه آب از آبی که روی آن ها نوشته اید بدهید. مثلا روزی نصف لیوان آب. همه شرایط برای 6 گیاه باید یکسان باشد و تنها متغیر آب باشد. این کار را تا 4 هفته ادامه دهید.

بعد از یک هفته تغییراتی را که در گیاهان رخ داده ثبت کنید. می توانید تصویری از گیاه را بکشید یا حتی آنچه می بینید را بنویسید. اکنون به سوالات زیر پاسخ دهید:

آیا گیاهی هست که شروع به پلاسیده شدن کرده باشد؟

اگر این طور است، چه نوع آبی به آن داده اید؟

آیا گیاهی هست که بیشتر از همه رشد کرده باشد؟ به این گیاه چه نوع آبی داده اید؟

این مراحل را هفته به هفته انجام دهید و هفته های دوم، سوم و چهارم نیز تغییرات را با دقت یادداشت کنید و به پرسش های فوق پاسخ دهید. آیا نظم خاصی در مورد آن ها پیداکرده اید؟ شما می توانید با کمی تفکر و با استفاده از یادداشت هایی که کرده اید تاثیرات آب های مختلف را بگوید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان - تهیه و تنظیم: فاطمه گودرزی