تبیان، دستیار زندگی
امروزه حدود یک هفتم مردم دنیا به زبان انگلیسی سخن می گویند و شمار زیادی آن را به عنوان زبان دوم یا زبان خارجی می آموزند. این زبان امروزه به عنوان یک زبان بین المللی، از لحاظ علمی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی از جایگاه ویژه ای برخوردار است....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : اعظم اژدری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایده های برگزیده روانشناسی

هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

هشتمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز هم چون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

ایده های برگزیده روانشناسی هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

نام ایده :  بررسی اثربخشی روش یادیارها جهت یادگیری لغات زبان انگلیسی
نام ارایه دهنده :  آیدا جسمانی

زمینه و نوع پروژه : روانشناسی -  تحقیقاتی

درجه سختی: متوسط

دانش آموزان پژوهشگر بیان می دارند:

امروزه حدود یک هفتم مردم دنیا به زبان انگلیسی سخن می گویند و شمار زیادی آن را به عنوان زبان دوم یا زبان خارجی می آموزند. این زبان امروزه به عنوان یک زبان بین المللی، از لحاظ علمی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. از این رو بسیاری از نظام های آموزش رسمی، آموزش این زبان را در برنامه درسی خود گنجانده اند. در نظام رسمی آموزش ایران، آموزش زبان انگلیسی از سال اول راهنمایی آغاز شده و تا پایان دوره پیش دانشگاهی ادامه می یابد.

در فرایند یادگیری زبان های خارجی، یادگیری لغت از جایگاه مهمی برخوردار است؛ چراکه تفاوت زبان ها با یکدیگر بیشتر به حوزه لغت مربوط می شود؛ و بسیاری از زبان ها از جمله زبان فارسی و انگلیسی در قسمت دستور زبان دارای اشتراکات فراوانی هستند.

فراگیران زبان برای بخاطر سپاری درازمدت معانی لغات انگلیسی، ممکن است از راهبردهای متنوعی استفاده کنند که احتمالاً رایج ترین آن تکرار ساده است. اما این راهبرد «در دسترس» نمی تواند همواره اثربخش باشد، لذا باید به دنبال راهبردهای دیگر- و احتمالاً اثربخش تر- نیز بود. از جمله این راهبردها می توان به تکنیک های یادیار، از جمله «کلمه کلید» و «تصویرسازی ذهنی» اشاره کرد که به کارگیری آن برای یادگیری لغات زبان های خارجی در دیگر نقاط دنیا به کرات مورد تأیید قرار گرفته است.

ایده های برگزیده روانشناسی هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

مراحل اجرای الگوی یادیار

الگوی یادیار دارای چهار مرحله است. این الگو بر مبنای آثار علمی و تجربی کسانی چون پرسلی، لوین، و همکاران تدوین شده است. مراحل چهارگانه الگوی یادیار عبارتند از:

 مرحله نخست: توجه به مواد یادگیری

در این مرحله نیاز است یادگیرنده برمواد یادگیری متمرکز شود وآن ها را مورد ملاحظه قرار دهد، سپس آن ها را به ترتیبی سازمان دهد که به یادگیری مطالب کم شود. به هرروی، درمرحله حاضر، باید بر روی ایده ها و نمونه ها یا مفاهیم متمرکز شد. خط کشیدن به زیر مفاهیم اصلی یک متن یکی از راه های تمرکز کردن است.

مرحله دوم : ایجاد ارتباط

وقتی موادی که باید فرا گرفته شود روشن شدند و مورد ارزشیابی قرار گرفتند، از فنون یادسپاری و حافظه‌ای متفاوت باید برای ایجاد ارتباطات به منظور فراگیری مواد آموختنی استفاده گردد. در این مرحله می‌توان از فنونی، نظیر اتصال کلمه، واژه جانشین، واژه کلیدی و . . . بهره گرفت.

مرحله سوم : بسط تصاویر حسی

وقتی که ارتباط اصلی مشخص گردید، می‌توان به غنی سازی تصاویر افزود. این کار را باید دانش آموزان به عهده بگیرند.

مرحله چهارم : تمرین فراخوانی

در مرحله چهارم از دانش آموزان درخواست می‌شود به تمرین فراخوانی یادگرفته‌هایشان اقدام کنند.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

ایده های برگزیده زیست شناسی هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

ایده های برگزیده فیزیک هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

ایده های برگزیده روانشناسی هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان