تبیان، دستیار زندگی
نشاسته ترکیب پیچیده‌ای از کربوهیدرات‌ها و غیر قابل انحلال در آب است. از آن برای تولید چسب و کاغذ و در صنایع نساجی استفاده می‌کنند....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : اعظم اژدری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایده های برگزیده زیست شناسی

هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

هشتمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز هم چون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

ایده های برگزیده زیست شناسی هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان
نام ایده : بررسی وجود نشاسته در مواد خوراکی

نام ارایه دهنده :  محمد مهدی نجفی - عرفان دامغانیان

زمینه و نوع پروژه : زیست شناسی- تحقیقاتی

درجه سختی: متوسط

نشاسته ترکیب پیچیده‌ای از کربوهیدرات‌ها و غیر قابل انحلال در آب است. از آن برای تولید چسب و کاغذ و در صنایع نساجی استفاده می‌کنند. از لحاظ بیوشیمی نشاسته از دو نوع پلیمر کربوهیدرات به نام آمیلاز و آمیلو پکتین(پلی‌ساکاریدها) تشکیل شده است. مونومرهای این پلی‌ساکاریدها واحدهای گلوکز هستند که به روش سر به دم به یکدیگر وصل شده و تشکیل پیوندهای آلفا 1 و 4 را می‌دهند. روی هم رفته ساختار آمیلوپکتین به سادگی سایز زنجیرهای پلی‌ساکاریدی نیست. در این پلی‌ساکارید دو واحد گلوکز از طریق پیوندهای 1 و 6 آلفا به یکدیگر متصل شده و تشکیل شاخه‌های فرعی را می‌دهند. نشاسته در اغلب میوه‌ها ، دانه‌ها ، غلات و غده‌های گیاهی ، (سیب زمینی) یافت می‌شود. 4 منبع عمده نشاسته عبارتند از: ذرت ، سیب زمینی ، گندم و برنج.

نشاسته برای تولید چسب و کاغذ و برای آهار زدن برخی پارچه‌ها استفاده می‌شود. همچنین در آشپزی و برای تهیه برخی از غذاها و شیرینی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در قرن 19 و اوایل قرن بیستم از نشاسته رختشویی (آهار) که از مخلوط نشاسته و آب تشکیل می‌شد برای صاف کردن یقه و سر آستین پیراهن‌های مردانه موقع اتوکشی استفاده می‌کردند.

ایده های برگزیده زیست شناسی هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

دانش آموزان پژوهشگر در این پروژه بیان می دارند:

نشاسته ی خالص ماده ای سفید است كه در آب قابل ا نحلال می باشد و خاصیت چسبناك و حالت پودری و مزه ی آرد مانند آن راه شناسایی آن است . وجود نشاسته در مواد خوراكی ( انواع میوه جات و سبزیجات ) كه رنگی هستند از طریق شكل ظاهری قابل شناسایی نمی باشد . آزمون نشاسته راهی برای شناسایی مواد خوراكی حاوی نشاسته است . پژوهشگران عصاره موادی راكه حدس می زدندحاوی نشاسته هستند را آماده كردند و در هر مرحله وجود نشاسته در آن ها را تعیین نمودند، و به طور خلاصه مراحل زیر را طی کردند:

1-   تهیه ی عصاره ی مواد خوراكی كه حدس می زدیم نشاسته دارند

2-   تهیه ی شناساگر محلول ید

3-   انجام آزمون نشاسته برروی این مواد

4-    ثبت نتایج

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

ایده های برگزیده زیست شناسی هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان 

ایده های برگزیده فیزیک هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

ایده های برگزیده روانشناسی هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان