تبیان، دستیار زندگی
هشتمین جشنواره سراسری طنز سوره، و با حضور جمع کثیری از هنرمندان طنز پرداز کشور، برگزیدگان خود را معرفی کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پایان جشنواره طنز سوره

هشتمین جشنواره سراسری طنز سوره، و با حضور جمع کثیری از هنرمندان طنز پرداز کشور، برگزیدگان خود را معرفی کرد.

بخش ادبیات تبیان
اختتامیه هشتمین جشنواره سراسری طنز سوره

مشروح اختتامیه هشتمین جشنواره سراسری طنز سوره

 نصیریان: هدف کمدی خنداندن مردم نیست/ توصیه به مسئولان حوزه هنری

علی نصیریان پیشکسوت تئاتر در این مراسم ضمن تقدیر از متولیان برگزار کننده این جشنواره اظهار داشت: این اقدام اتفاق خوبی است. جامعه ما نیاز به کمدی دارد، منظور این نیست که ما به هر ترتیب و وسیله‌ای مخاطبان را بخندانیم، هدف کمدی خنداندن مردم نیست .

وی ضمن اشاره به این مطلب که کمدی هم همانند تئاتر چارچوبی دارد، ابراز داشت: کمدی تنها نقاط ضعف انسانی را خنده‌آور منعکس می‌کند اما در نهایت ساختار و شخصیت‌پردازی و چالش دارد.

به گفته این بازیگر، نکته این است که باید به جوانانی که کار کمدی را آغاز کرده و وارد این عرصه شده اند توصیه کنم که جا پای گذشتگان نگذارند، تقلید و یا حرکت‌های گذشته را تکرار کردن چیز مطلوبی نیست، جوانان انرژی و فکر دارند پس باید نوآورانه حرکت کنند. فکر می‌کنم تجربه را بازگو کردن خوب نیست چون آن تجربیات برای نسل خودم مناسب است و به درد جوان امروز نمی خورد او باید خودش تجربه کند.

داور این جشنواره در ادامه اظهار داشت: در آثار بخش تئاتر تنها یک اثر خلاقانه بود، اما مسئله خلاقیت باید متبلور شود، نگاه‌ها و برداشت‌ها تازه است و این اتفاق در تئاتر در حال رخ دادن است. جوانان امروز خیلی خوب کار می‌کنند مردم نیز از کار خوب استقبال می‌کنند از این رو آثار خوب دارای مخاطب است.

نصیریان با تشکر از مدیریت حوزه برای توجه به طنز متذکر شد: از مدیریت حوزه استدعا دارم کاری را که شروع کرده‌اند مبدل به جریان هنری کنند و محدود به جشنواره طنز نشوند، تئاتر کمدی را مبدل به جریان کنند، در طول سال کارگاه‌ها و کلاس های نمایشنامه نویسی و بازیگری را برگزار و کارگردانی را آموزش دهند. تا کوران ایجاد نکنیم حرکتی در هیچ زمینه هنری ایجاد نمی‌شود.

در این دوره از جشنواره و بر اساس آراء هیات داوران، نفرات برتر به شرح زیر معرفی شدند:

نفرات اول تمام بخش‌ها

بخش مقاله: سید محمد رضا طبسی از سمنان

بخش عکس: علیرضا رنجبر زیدانلو از خراسان رضوی

بخش نثر: اکبر نیتی از زنجان

بخش شعر: در این بخش و در گروه تک اثر به ترتیب اولویت 7 شعر شایسته تقدیر شناخته شدند و جوایز مقام اول تا سوم میان آنها تقسیم شد و در بخش مجموعه اثر نیز هیچ یکی از آثار برگزیده شناخته نشد. سید امیر سادات موسوی از همدان، سعید طلائی از همدان، عباس احمدی از قم، محمد نظری ندوشن از یزد، راشد انصاری از هرمزگان، و سید محمد جواد میر صفی از قم نفرات برگزیده این بخش هستند.

بخش نمایش: کاوه مهدوی از تهران

بخش فیلم کوتاه: رتبه برتر نداشت

اختتامیه هشتمین جشنواره سراسری طنز سوره

 نفرات دوم کلیه بخش‌ها

بخش مقاله: زهرا دری از اصفهان

بخش عکس: محمد صادق رضایی از ایلام

بخش نثر: محمد کوه خضری از قم

بخش داستان کوتاه: رضا احسان پور از اصفهان

بخش نمایش: احسان جانمی از اصفهان

بخش فیلم کوتاه: مهدی تنگستانی از بوشهر

نفرات سوم کلیه بخش‌ها

بخش مقاله: نجمه زارع از یزد

بخش عکس: یوسف اکبری از آذربایجان شرقی

بخش نثر: حامد اسحاقی از یزد

بخش داستان کوتاه: ابراهیم اردلان از تهران

بخش نمایش: سید حسین ساداتی از مازندران

بخش فیلم کوتاه: کوروش عطایی و آزاده موسوی از تهران

 نفرات تقدیر شده در بخش ویژه( الگوی خانواده اسلامی و ایران1404)

بخش نثر: سنا شایان از تهران

داستان کوتاه(مجموعه اثر): ارژنگ حاتمی از خراسان رضوی

بخش شعر: مجتبی احمدی از کرمان

در این مراسم مستندهای جشنواره پخش شد، برترین مستندی که با استقبال حاضران مواجه شده «شکلات» نام داشت که این اثر مورد تقدیر هم قرار گرفت.

نکته جالب دیگر عدم گزارش دبیر هنری یعنی ناصر فیض بود، او تنها به خوش آمدگویی بسنده کرد و گفت: از کاستی‌ها درگذرید و نقاط قوت را ببینید.

 اندکی درباره ی کیفیت مراسم

شهرام شکیبا از طنرپردازان کشورمان در این مراسم ضمن اهداء هدیه به برترین‌ها گفت: مهد شوخی و شوخ‌طبعی مکتوب خطه قزوین است، عبید زاکانی اهل آنجاست، و او را پدر طنز می‌دانیم، مرحوم دهخدا، بهاءآ‌لدین خرمشاهی هم از این خطه هستند،‌ اما امیدواریم در همه کشور این اتفاق بیفتد که طنز پردازان کشور را همه بشناسند.

وی با ظرافت تمام به دکور برنامه اشاره و تصریح کرد: از اولین جشنواره‌های طنز حوزه هنری تا به امروز حضور داشتم، اما دکور این جشنواره یکی از بهترین و برترین دکورهاست که نشان می‌دهد دکوراتور به تعریف خوبی از طنز رسیده است.

از نکات جالب این جشنواره اجرای علیرضا خمسه بازیگر سینما و تلویزیون کشورمان بود که سعی می‌:رد برنامه را با نشاط خاصی اجرا کند، او بارها و بارها در خلال برنامه از خاطرات و ظرافت‌های طنز سخن گفت.

مستندی پیرامون گفت‌وگو با امید مهدی‌نژاد و ناصر فیض پخش شد که در آن از این دو طناز خواسته می‌شد تعریفی از طنز ارائه کنند که مجری با پاسخ‌های شوخ طبعانه مواجه می‌شد.

پیش از آغاز مراسم تئاتری در حوزه طنز دفاع مقدس برای حاضران در ورودی سالن سوره اجرا شد. ضمن اینکه محیط پیرامونی مملو از عروسک‌های تئاتر بود.

این گزارش اضافه می‌کند، در این مراسم که با استقبال خوب علاقه‌مندان به طنز مواجه بود، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، رحمت امینی، حبیب احمدزاده، شهرام شکیبا، ناصر فیض و برخی مسئولان حوزه هنری حضور داشتند.


منبع: فارس